Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiği Öğretme Bilgilerinin Gelişimi

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 300 - 322, 30.03.2019
https://doi.org/10.30703/cije.493676

Öz

Öğrencilerin kavramsal bilgilerini zenginleştirmek için
öğretmenlerin matematiği öğretme bilgilerinin kural ve işlem
yollarını öğrenciye aktarmanın ötesinde daha nitelikli olması
gerekir. Matematiği öğretme bilgisinin temelleri lisans eğitimi
sürecinde atıldığı için, bu bilginin süreç içerisindeki gelişiminin
incelenmesi önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı, ilköğretim
matematik öğretmeni adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin
gelişimini incelemektir. Araştırmada betimsel araştırma
yöntemlerinden boylamasına gelişimsel araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, Karadeniz bölgesinde
bir üniversitenin eğitim fakültesi ilköğretim matematik
öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 3. sınıftaki 35 öğretmen
adayı oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri, bir öğretme senaryosu
kullanılarak toplanmıştır. Doğal sayılarda çarpma işleminin ele
alındığı bu senaryo açık uçlu sorularla desteklenerek adaylara
yazılı olarak yöneltilmiş ve yorumlamaları istenmiştir. Öğretme
senaryosu 3. sınıfın güz dönemi başında, güz dönemi sonunda ve
bahar dönemi sonunda olmak üzere toplam üç defa adaylara
uygulanmıştır. Veriler, senaryoya ilişkin oluşturulan üç matematik
öğretme bilgisi seviyesi yardımıyla betimsel olarak analiz edilmiş,
böylece adayların hem süreç boyunca hem de dönemsel gelişimleri
ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Elde edilen sonuçlar, öğretmen
adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin niteliklerini genellikle
birinci seviyeden ikinci seviyeye doğru geliştirdiklerini, bunun
yanında üçüncü seviyeye doğru gelişimin yeterince
gerçekleşmediğini göstermektedir. 

Kaynakça

  • Baki, A. (2008). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi, Harf Eğitim Yayınları, Ankara.
  • Baki, A. (2010). Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 3, 15-31.
  • Ball, D., L. (1988). Knowledge and Reasoning in Mathematical Pedagogy: Examining What Prospective Teachers Bring to Teacher Education. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Michigan State University, Michigan.
  • Borasi, R. (1994). Capitalizing on Errors as “Springboards for Inquiry: A Teaching Experiment. Journal for Research in Mathematics Education, 25 (2), 166–208.
  • Bütün, M. (2005). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Alan Eğitimi Bilgilerinin Nitelikleri Üzerine Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bütün, M. (2011). Matematik Öğretmenlerinin Alan Eğitimi Bilgi Yapılarının İncelenmesinde Senaryo Tipi Mülakat Sorularının Kullanımı. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 105-115.
  • Confrey, J. (1990). What Constructivism Implies for Teaching, R. B. Davis, C. A. Maher & N. Noddings (Eds.), Constructivist Views on The Teaching and Learning of Mathematics, Reston, Virginia: The National Council of Teachers of Mathematics, 107-122.
  • Çepni, S. (2012). Araş̧tırma ve proje çalış̧malarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaa.
  • Ernest, P. (1989). The Impact of Beliefs on the Teaching of Mathematics, Ernest. P. (Ed.) Mathematics Teaching: The State of the Art, New York: The Falmer Press, 249-254.
  • Fenemma, E., Franke, M., L. (1992). Teachers’ Knowledge and Its Impact, Dauglas A. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, New York: Macmillan, 147-164.
  • Gökkurt, B., Şahin, Ö., Soylu, Y., & Doğan, Y. (2015). Öğretmen adaylarının geometrik cisimler konusuna ilişkin öğrenci hatalarına yönelik pedagojik alan bilgileri. İlköğretim Online, 14(1).
  • Graeber, A., ve Tirosh, D. (2008). Pedagogical Content Knowledge, P. Sullivan & T. Wood (Eds.), Knowledge and Beliefs in Mathematics Teaching and Teaching Development, Rotterdam: Sense Publishers, 117-132.
  • Koç Başaran, Y. (2017). Sosyal Bilimlerde Örnekleme Kuramı, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(47):480-495.
  • Lampert, M. (1986). Knowing, doing, and teaching multiplication. Cognition and instruction, 3(4), 305-342.
  • Leung, F. ve Park, K. (2002). Competent Students, Competent Teachers? International Journal of Educational Research, 37, 2, 113–129.
  • Ma, L. (1999). Knowing and Teaching Elementary Mathematics: Teachers' Understanding of Fundamental Mathematics in China and the United States, Mahwah, NJ, Lawrence Erlbaum
  • Oliveira, H. ve Hannula, M., S. (2008). Individual Prospective Mathematics Teachers: Studies on Their Professional Growth, K. Krainer & T. Wood (Eds.), Participants in Mathematics Teacher Education, Rotterdam: Sense Publishers, 13-34.
  • Ponte, J., P. ve Chapman, O. (2008). Preservice Mathematics Teachers' Knowledge and Development, L. English (Ed.), Handbook of International Research in Mathematics Education, New York, NY: Routledge, 225-263.
  • Schoenfeld, A., H. ve Kilpatrick, J. (2008). Toward a Theory of Proficiency in Teaching Mathematics, D. Tirosh ve T. Wood (Eds.), International Handbook of Mathematics Teacher Education, Volume 2: Tools and Processes in Mathematics Teacher Education, Rotterdam, Netherlands: Sense Publishers, 321-354.
  • Shulman, L., S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15, 2, 4-14.
  • Shulman, L., S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57, 1, 1-22.
  • Sugiyama, Y. 2008. Introduction to Elementary Mathematics Education, Tokyo: Toyokan.
  • Takahashi, A. (2010), March. Prospective and practicing teacher professional development with standards. In APEC Conference on Replicating Exemplary Practices in Mathematics Education, Koh Samui, Thailand, (pp. 8-12).
  • Thompson, A., G. (1991). The Development of Teachers’ Conceptions of Mathematics Teaching. Proceedings of the Thirteenth Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Virginia, USA.
  • Türnüklü, E. B. (2005). Matematik Öğretmen Adaylarının Pedagojik Alan Bilgileri ile Matematiksel Alan Bilgileri Arasındaki İlişki. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (21).
  • Wiles, P., S. (2001). Coordinating Mathematical and Pedagogical. Content in Preservice Teacher Education, Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Wisconsin-Madison.
  • Yeşildere, S. ve Akkoç, H. (2010). Matematik öğretmen adaylarının sayı örüntülerine ilişkin pedagojik alan bilgilerinin konuya özel stratejiler bağlamında incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 125-149.
  • YÖK, 2006. Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara: Haziran.
  • YÖK, 2007. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Ankara: Yükseköğretim.
  • YÖK, 2008. Yeni Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik//journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/10279/41807946, (05.10.2018 tarihinde erişilmiştir).

Development of Elementary Pre-service Mathematics Teachers’ Pedagogical Content Knowledge

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 300 - 322, 30.03.2019
https://doi.org/10.30703/cije.493676

Öz

In order to enrich students' conceptual knowledge, teachers’ pedagogical content
knowledge should be more qualified rather than transferring rules and process to
students. Since the fundamentals of pedagogical content knowledge are formed during
the undergraduate education process, it is important to examine the development of this
knowledge in the process. The aim of this study was to examine the development of
elementary pre-service mathematics teachers’ pedagogical content knowledge. In this
research, longitudinal developmental research method was used. The research group
consisted of 35 elementary mathematics teacher candidates in the 3rd grade at a public
university in the Black Sea Region. The data of the study were collected using a teaching
scenario. This scenario, which deals with the multiplication of natural numbers, was
given in written form and was supported with open-ended questions and pre-service
teachers were asked to interpret it. The teaching scenario was applied three times at the
beginning of the fall semester of the 3rd year, at the end of the fall semester and at the
end of the spring semester. The data were analyzed descriptively using the three levels
of pedagogical content knowledge that were formed for the scenario. Thus, the preservice teachers’ developments were examined both during the process and periodic
semesters. The results showed that the quality of pre-service teachers’ pedagogical
content knowledge developed from the first level to the second level, but the
development towards the third level was not enough.

Kaynakça

  • Baki, A. (2008). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi, Harf Eğitim Yayınları, Ankara.
  • Baki, A. (2010). Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 3, 15-31.
  • Ball, D., L. (1988). Knowledge and Reasoning in Mathematical Pedagogy: Examining What Prospective Teachers Bring to Teacher Education. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Michigan State University, Michigan.
  • Borasi, R. (1994). Capitalizing on Errors as “Springboards for Inquiry: A Teaching Experiment. Journal for Research in Mathematics Education, 25 (2), 166–208.
  • Bütün, M. (2005). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Alan Eğitimi Bilgilerinin Nitelikleri Üzerine Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bütün, M. (2011). Matematik Öğretmenlerinin Alan Eğitimi Bilgi Yapılarının İncelenmesinde Senaryo Tipi Mülakat Sorularının Kullanımı. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 105-115.
  • Confrey, J. (1990). What Constructivism Implies for Teaching, R. B. Davis, C. A. Maher & N. Noddings (Eds.), Constructivist Views on The Teaching and Learning of Mathematics, Reston, Virginia: The National Council of Teachers of Mathematics, 107-122.
  • Çepni, S. (2012). Araş̧tırma ve proje çalış̧malarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaa.
  • Ernest, P. (1989). The Impact of Beliefs on the Teaching of Mathematics, Ernest. P. (Ed.) Mathematics Teaching: The State of the Art, New York: The Falmer Press, 249-254.
  • Fenemma, E., Franke, M., L. (1992). Teachers’ Knowledge and Its Impact, Dauglas A. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, New York: Macmillan, 147-164.
  • Gökkurt, B., Şahin, Ö., Soylu, Y., & Doğan, Y. (2015). Öğretmen adaylarının geometrik cisimler konusuna ilişkin öğrenci hatalarına yönelik pedagojik alan bilgileri. İlköğretim Online, 14(1).
  • Graeber, A., ve Tirosh, D. (2008). Pedagogical Content Knowledge, P. Sullivan & T. Wood (Eds.), Knowledge and Beliefs in Mathematics Teaching and Teaching Development, Rotterdam: Sense Publishers, 117-132.
  • Koç Başaran, Y. (2017). Sosyal Bilimlerde Örnekleme Kuramı, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(47):480-495.
  • Lampert, M. (1986). Knowing, doing, and teaching multiplication. Cognition and instruction, 3(4), 305-342.
  • Leung, F. ve Park, K. (2002). Competent Students, Competent Teachers? International Journal of Educational Research, 37, 2, 113–129.
  • Ma, L. (1999). Knowing and Teaching Elementary Mathematics: Teachers' Understanding of Fundamental Mathematics in China and the United States, Mahwah, NJ, Lawrence Erlbaum
  • Oliveira, H. ve Hannula, M., S. (2008). Individual Prospective Mathematics Teachers: Studies on Their Professional Growth, K. Krainer & T. Wood (Eds.), Participants in Mathematics Teacher Education, Rotterdam: Sense Publishers, 13-34.
  • Ponte, J., P. ve Chapman, O. (2008). Preservice Mathematics Teachers' Knowledge and Development, L. English (Ed.), Handbook of International Research in Mathematics Education, New York, NY: Routledge, 225-263.
  • Schoenfeld, A., H. ve Kilpatrick, J. (2008). Toward a Theory of Proficiency in Teaching Mathematics, D. Tirosh ve T. Wood (Eds.), International Handbook of Mathematics Teacher Education, Volume 2: Tools and Processes in Mathematics Teacher Education, Rotterdam, Netherlands: Sense Publishers, 321-354.
  • Shulman, L., S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15, 2, 4-14.
  • Shulman, L., S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57, 1, 1-22.
  • Sugiyama, Y. 2008. Introduction to Elementary Mathematics Education, Tokyo: Toyokan.
  • Takahashi, A. (2010), March. Prospective and practicing teacher professional development with standards. In APEC Conference on Replicating Exemplary Practices in Mathematics Education, Koh Samui, Thailand, (pp. 8-12).
  • Thompson, A., G. (1991). The Development of Teachers’ Conceptions of Mathematics Teaching. Proceedings of the Thirteenth Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Virginia, USA.
  • Türnüklü, E. B. (2005). Matematik Öğretmen Adaylarının Pedagojik Alan Bilgileri ile Matematiksel Alan Bilgileri Arasındaki İlişki. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (21).
  • Wiles, P., S. (2001). Coordinating Mathematical and Pedagogical. Content in Preservice Teacher Education, Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Wisconsin-Madison.
  • Yeşildere, S. ve Akkoç, H. (2010). Matematik öğretmen adaylarının sayı örüntülerine ilişkin pedagojik alan bilgilerinin konuya özel stratejiler bağlamında incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 125-149.
  • YÖK, 2006. Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara: Haziran.
  • YÖK, 2007. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Ankara: Yükseköğretim.
  • YÖK, 2008. Yeni Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik//journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/10279/41807946, (05.10.2018 tarihinde erişilmiştir).
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mesut Bütün 0000-0001-7652-3674

Adnan Baki 0000-0002-1331-053X

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bütün, M., & Baki, A. (2019). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiği Öğretme Bilgilerinin Gelişimi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(1), 300-322. https://doi.org/10.30703/cije.493676

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551