Öğrencilerin kavramsal bilgilerini zenginleştirmek için
öğretmenlerin matematiği öğretme bilgilerinin kural ve işlem
yollarını öğrenciye aktarmanın ötesinde daha nitelikli olması
gerekir. Matematiği öğretme bilgisinin temelleri lisans eğitimi
sürecinde atıldığı için, bu bilginin süreç içerisindeki gelişiminin
incelenmesi önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı, ilköğretim
matematik öğretmeni adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin
gelişimini incelemektir. Araştırmada betimsel araştırma
yöntemlerinden boylamasına gelişimsel araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, Karadeniz bölgesinde
bir üniversitenin eğitim fakültesi ilköğretim matematik
öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 3. sınıftaki 35 öğretmen
adayı oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri, bir öğretme senaryosu
kullanılarak toplanmıştır. Doğal sayılarda çarpma işleminin ele
alındığı bu senaryo açık uçlu sorularla desteklenerek adaylara
yazılı olarak yöneltilmiş ve yorumlamaları istenmiştir. Öğretme
senaryosu 3. sınıfın güz dönemi başında, güz dönemi sonunda ve
bahar dönemi sonunda olmak üzere toplam üç defa adaylara
uygulanmıştır. Veriler, senaryoya ilişkin oluşturulan üç matematik
öğretme bilgisi seviyesi yardımıyla betimsel olarak analiz edilmiş,
böylece adayların hem süreç boyunca hem de dönemsel gelişimleri
ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Elde edilen sonuçlar, öğretmen
adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin niteliklerini genellikle
birinci seviyeden ikinci seviyeye doğru geliştirdiklerini, bunun
yanında üçüncü seviyeye doğru gelişimin yeterince
gerçekleşmediğini göstermektedir.
Matematiği öğretme bilgisi çarpma işlemi ilköğretim matematik öğretmen adayları öğretmen gelişimi
In order to enrich students' conceptual knowledge, teachers’ pedagogical content
knowledge should be more qualified rather than transferring rules and process to
students. Since the fundamentals of pedagogical content knowledge are formed during
the undergraduate education process, it is important to examine the development of this
knowledge in the process. The aim of this study was to examine the development of
elementary pre-service mathematics teachers’ pedagogical content knowledge. In this
research, longitudinal developmental research method was used. The research group
consisted of 35 elementary mathematics teacher candidates in the 3rd grade at a public
university in the Black Sea Region. The data of the study were collected using a teaching
scenario. This scenario, which deals with the multiplication of natural numbers, was
given in written form and was supported with open-ended questions and pre-service
teachers were asked to interpret it. The teaching scenario was applied three times at the
beginning of the fall semester of the 3rd year, at the end of the fall semester and at the
end of the spring semester. The data were analyzed descriptively using the three levels
of pedagogical content knowledge that were formed for the scenario. Thus, the preservice teachers’ developments were examined both during the process and periodic
semesters. The results showed that the quality of pre-service teachers’ pedagogical
content knowledge developed from the first level to the second level, but the
development towards the third level was not enough.
Pedagogical content knowledge Multiplication elementary mathematics pre-service teachers teacher development
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 1 |
e-ISSN: 2147-1606