Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Olası Benliklerinin Öğretme Motivasyonları Üzerindeki Etkisi

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 214 - 234, 30.03.2019
https://doi.org/10.30703/cije.468371

Öz

Bu çalışmada, öğretmen adaylarının olası benlikleri ile
öğretme motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
İlişkisel tarama modeli ile yürütülen bu araştırmanın çalışma grubunu
Ankara’daki bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan 316 lisans
öğrencisi (255 kadın ve 61 erkek) oluşturmaktadır. Veriler 2016-2017 öğretim
yılı bahar döneminde toplanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Hamman,
Wang ve Burley (2013) tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlama çalışmaları
Tatlı-Dalioğlu ve Adıgüzel (2015) tarafından yapılan “Beklenen Olası Öğretmen
Benlikleri Ölçeği” ve “Korkulan Olası Öğretmen Benlikleri Ölçeği” olmak üzere
iki alt ölçekten oluşan “Öğretmen Adayları Olası Benlikleri Ölçeği” ile
Kauffman, Soylu ve Duke (2011) tarafından geliştirilen ve Ayık, Akdemir ve
Seçer (2015) tarafından Türkçeye uyarlanan “Öğretme Motivasyonu Ölçeği”
kullanılmıştır. Ölçeklerin yapı geçerliği, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile
sınanmış ve güvenirliği için ise Cronbach alfa katsayıları hesaplanmıştır.
Verilerin çözümlenmesinde Pearson korelasyonu ve çoklu regresyon analizinden
yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda aday öğretmenlerin beklenen olası
benlikleri ile içsel motivasyonları arasındaki ilişkinin orta düzeyde, dışsal
motivasyonları arasındaki ilişkinin ise düşük düzeyde olduğu saptanmıştır. Korkulan
olası öğretmen beklentileri ile içsel motivasyonları arasında ise düşük düzeyde
bir ilişkinin olduğu ancak dışsal motivasyon ile arasında anlamlı bir ilişkinin
olmadığı tespit edilmiştir. Çalışmada ayrıca olası öğretmen benliklerinin içsel
ve dışsal öğretme motivasyonları üzerinde önemli bir rol oynadığı sonucuna
ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Akgün, F. ve Özgür, H. (2014). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile mesleki kaygılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(5), 1206-1223.
  • Argon, T. ve Cicioğlu, M. (2017). Meslek lisesi öğretmenlerinin eğitime inanma düzeyleri ile öğretme motivasyonları. The Journal of Academic Social Science Studies, 57, 1-23. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7108
  • Ayık, A. ve Ataş, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile öğretme motivasyonları arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25-43.
  • Ayık, A., Akdemir, Ö. A. ve Seçer, İ. (2015). Öğretme motivasyonu ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Current Research in Education, 1(1), 33-45.
  • Bak, W. (2015). Possible selves: Implications for psychotherapy. International journal of mental health and addiction, 13(5), 650-658.
  • Bozdam, A. (2008), Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Butler, R. (2007). Teachers’ achievement goal orientations and associations with teachers’ help-¬seeking: Examination of a novel approach to teacher motivation. Journal of Educational Psychology, 99(2), 241–252. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.99.2.241
  • Byrne, B. M., & Campbell T. L. (1999). Cross-cultural comparisons and the presumption of equivalent measurement and theoretical structure: A look beneath the surface. Journal of Cross Cultural Psychology, 30, 555-574. http://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0022022199030005001
  • Cameron, J. E. (1999). Social identity and the pursuit of possible selves: Implications for the psychological well-being of university students. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 3(3), 179-189. http://psycnet.apa.org/doi/10.1037/1089-2699.3.3.179
  • Chan, Y. M. (2006). Examining teacher hoped-for selves among pre-service, new and experienced teachers. Unpublished doctoral dissertation, Texas Tech University, USA.
  • Collie, R. J., Shapka, J. D., & Perry, N. E. (2011). Predicting teacher commitment: The impact of school climate and social-emotional learning. Psychology in the Schools, 48, 1034–1048.
  • De Jesus, S. N., & Lens, W. (2005). An Integrated Model for the Study of Teacher Motivation. Applied Psychology: An International Review, 54(1), 119-134. http://psycnet.apa.org/doi/10.1111/j.1464-0597.2005.00199.x
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Springer.
  • Dilmaç, O. (2010). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 24, 49-65.
  • Doğan, T. ve Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Donmuş, V., Akpınar, B. ve Eroğlu, M. (2017). Öğretmen adaylarının akademik özyeterlikleri ve mesleki kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(37), 1-13.
  • Dunkel, C. S. (2000). Possible selves as a mechanism for identity exploration. Journal of Adolescence, 23, 519-529.
  • Dunkel, C. S., & Anthis, K. S. (2001). The role of possible selves in identity formation: A short-term longitudinal study. Journal of Adolescence, 24, 765–776.
  • Ekinci, N. (2017). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği ve alan seçiminde etkili olan motivasyonel etkenler. İlköğretim Online, 16(2), 394-405. doi: 10.17051/ilkonline.2017.304706
  • Erikson, M. G. (2006). The Possible Selves Statements Test: A method of investigating conceptions of self in the future. Manuscript submitted for publication.
  • Fokkens-Bruinsma, M., & Canrinus, E. T. (2012). The factors influencing teaching (FIT)-choice scale in a Dutch teacher education program. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40, 249–269. https://doi.org/10.1080/1359866X.2012.700043
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (1993). How to design and evaluate research in education (2nd ed.). Singopore: McGraw-Hill.
  • Frazier, L. D., Hooker, K., Johnson, P. M., & Kaus, C. R. (2000). Continuity and change in possible selves in later life: A 5-year longitudinal study. Basic and Applied Social Psychology, 22, 237–243. https://doi.org/10.1207/S15324834BASP2203_10
  • Gagne, M., Forest, J., Gilbert, M. H., Aube, C., Morin, E. & Malorni, A. (2010). The motivation at work scale: Validation evidence in two languages. Educational and Psychological Measurement, 70(4), 628–646. https://doi.org/10.1177%2F0013164409355698
  • Gredler, M. (2009). Learning and instruction: Theory into practice (6th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
  • Guay, F., Morin, A. J., Litalien, D., Valois, P., & Vallerand, R. J. (2015). Application of exploratory structural equation modeling to evaluate the academic motivation scale. The Journal of Experimental Education, 83(1), 51-82.
  • Güzel-Candan, D. ve Evin-Gencel, İ. (2015). Öğretme Motivasyonu Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlama çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 72-89.
  • Hamman, D., Coward, F., Johnson, L., Lambert, M., Zhou, L., & Indiatsi, J. (2013). Teacher possible selves: How thinking about the future contributes to the formation of professional identity. Self and identity, 12(3), 307-336. https://doi.org/10.1080/15298868.2012.671955
  • Hamman, D., Gosselin, K., Romano, J., & Bunuan, R. (2010). Using Possible-Selves Theory to understand the identity development of new teachers. Teaching and Teacher Education, 26, 1349–1361.
  • Hamman, D., Wang, E. & Burley, H. (2013). What I expect and fear next year: Measuring new teachers’ possible selves. Journal of Education for Teaching, 39(2), 222-234.
  • Hein, V., Ries, F., Pires, F., Caune, A., Ekler, J. H., Emeljanovas, A., & Valantiniene, I. (2012). The relationship between teaching styles and motivation to teach among physical education teachers. Journal of sports science & medicine, 11(1), 123.
  • Hong, J., & Greene, B. (2011). Hopes and fears for science teaching: The possible selves of preservice teachers in a science education program. Journal of Science Teacher Education, 22, 491-512.
  • Hoyle, R. H., & Sherrill, M. R. (2006). Future orientation in the self‐system: Possible selves, self‐regulation, and behavior. Journal of personality, 74(6), 1673-1696.
  • Itoi, E. (2014). Pre-service EFL teachers' possible selves: A longitudinal study of the shifting development of professional identities. Unpublished dostoral dissertation. Temple University, USA.
  • Joo, B. K., & Lim, T. (2009). The effects of organizational learning culture, perceived job complexity, and proactive personality on organizational commitment and intrinsic motivation. Journal of Leadership & Organizational Studies, 16(1), 48-60. https://doi.org/10.1177/1548051809334195
  • Kauffman, D. F., Soylu, M. Y., & Duke, B. (2011). Validation of the motivation to teach scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 279-290.
  • Kim, J. G., Shin, M. Y., & Hyun, M. H. (2016). The effects of balance in possible selves on learning motivation for the depressed students. Korean Journal of Stress Research, 24(4), 277-284.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (Second Edition). NY: Guilford Publications, Inc.
  • Lam, B. H. (2012). Why Do They Want to Become Teachers? A Study on Prospective Teachers' Motivation to Teach in Hong Kong. Asia-Pacific Education Researcher (De La Salle University Manila), 21(2), 307-314.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C., & Morgan, G. A. (2011). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation (4th ed.). New York, NY: Routledge/Taylor & Francis.Malik, D. S., & Mansoor, A. (2015). Pre-service teachers’ intrinsic and extrinsic motivation: a longitudinal study. The Sindh University Journal of Education-SUJE, 44(1), 97-115.
  • Malmberg, L. E., & Norrgard, S. (1999). Adolescents' ideas of normative life span development and personal future goals. Journal of Adolescence, 22(1), 33-47.
  • Markus, H., & Nurius, P. (1986). Possible Selves. American Psychologist, 41, 954–969. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.41.9.954
  • Markus, H., & Ruvolo, A. (1989). Possible selves: Personalized representations of goals. In L. A. Pervin (Ed.), Goal concepts in personality and social psychology (pp. 211-241). Hillsdale, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Nuttin, J. R. (1984). Motivation, planning, and action: A relational theory of behavior dynamics . Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • O’Connor, J., & Taylor, H. P. (1992). Understanding preservice and novice teachers' concerns to improve teacher recruitment and retention. Teacher Education Quarterly, 19(3), 19-28.
  • Oyserman, D., & Fryberg, S. A. (2006). The possible selves of diverse adolescents: Content and function across gender, race, and national origin. In C. Dunkel & J. Kerpelman (Eds.), Possible selves: Theory, research, and applications (pp. 17–39). Huntington, NY: Nova.
  • Oyserman, D., & Markus, H. R. (1990). Possible selves and delinquency. Journal of Personality and Social Psychology, 59, 112–125.
  • Oyserman, D., & Saltz, E. (1993). Competence, delinquency, and attempts to attain possible selves. Journal of Personality and Social Psychology, 65, 360-374.
  • Oyserman, D., Bybee, D., & Terry, K. (2006). Possible selves and academic outcomes: How and when possible selves impel action. Journal of personality and social psychology, 91(1), 188-204. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.91.1.188
  • Oyserman, D., Bybee, D., Terry, K., & Hart-Johnson, T. (2004). Possible selves as roadmaps. Journal of Research in Personality, 38, 130–149.
  • Oyserman, D., Gant, L., & Ager, J. (1995). A socially contextualized model of African American identity: Possible selves and school persistence. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 1216–1232. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.69.6.1216
  • Oyserman, D., Terry, K., & Bybee, D. (2002). A possible selves intervention to enhance school involvement. Journal of Adolescence, 25(3), 313-326. https://doi.org/10.1006/jado.2002.0474
  • Özen, R., Yıldız, S. ve Yıldız, K. (2013). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeyleri. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 3(6), 21-30.
  • Palmer, M. E. (2006). The relationship between levels of development and the elaboration of possible selves. Unpublished doctoral dissertation, Texas A&M University-Commerce, USA.
  • Reeve, J., Bolt, E. & Cai, Y. (1999). Autonomy-supportive teachers: How they teach and motivate students. Journal of Educational Psychology, 91(3), 537-548.
  • Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2012). Örgütsel davranış (Çev: İ. Erdem). İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ruvolo, A. P., & Markus, H. R. (1992). Possible selves and performance: The power of self-relevant imagery. Social cognition, 10(1), 95-124.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2002). Overview of Self-Determination Theory. In R. M. Ryan & E. L. Deci (Eds.), Handbook of self-determination research (pp. 4-33). Rochester: The University of Rochester Press.
  • Serin, M. K, Güneş A.M. ve Değirmenci, H. (2015). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile mesleğe yönelik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 4(1), 21-34.
  • Shoyer, S., & Leshem, S. (2016). Students’ voice: The hopes and fears of student-teacher candidates. Cogent Education, 3(1), 1-12. https://doi.org/10.1080/2331186X.2016.1139438
  • Spear, M., Gould, K., & Lee, B. (2000). Who would be a teacher? A review of factors motivating and demotivating prospective and practising teachers. Slough, UK: National Foundation for Edueational Research
  • Strahan, E. J., & Wilson, A. E. (2006). Temporal comparisons, identity, and motivation: The relation between past, present, and possible future selves. In C. Dunkel & J. Kerpelman (Eds.), Possible selves: Theory, research, and applications (pp. 1–15). New York: Nova Science Publishers.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th. Ed.). USA: Pearson Education, Inc
  • Tatlı-Dalioğlu, S. (2017). Öğretmen adaylarının meslekteki ilk yıllarına yönelik olası benlikleri ile öz-yeterlik inançları ve öğretmenliğe ilişkin tutumları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Tatlı-Dalioğlu, S. ve Adıgüzel, O. C. (2017). Öğretmen adaylarının olası benlikleri, öz-yeterlik inançları ve öğretmenliğe ilişkin tutumları arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 487-496.
  • Tatlı-Dalioğlu, S. ve Adıgüzel, O. C. (2015). Öğretmen adayları olası benlikler ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(53), 173-185.
  • Tittle, C. K. (2006). Assessment of teacher learning and development. In P. A. Alexander & P. H. Winne (Eds), Handbook of educational psychology (2nd edition) (pp.953-980). USA: Routledge.
  • Unemori, P., Omoregie, H., & Markus, H. R. (2004). Self-portraits: Possible selves in EuropeanAmerican, Chilean, Japanese, and Japanese American cultural contexts. Self & Identity, 3, 321–338.
  • Watt, H. M. G., & Richardson, P. W. (2007). Motivational factors influencing teaching as a career choice: Development and validation of the FIT-Choice scale. Journal of Experimental Education, 75, 167-202.
  • Wurf, E., & Markus, H. (1991). Possible selves and the psychology of personal growth. In D. J. Ozer, J. M. Healy, Jr., & A. J. Stewart (Eds.), Perspectives in personality, Vol. 3. Part A: Self and emotion; Part B: Approaches to understanding lives (pp. 39-62). London: Jessica Kingsley Publishers.

The Effects of Possible Selves of Teacher Candidates’ on their Teaching Motivation

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 214 - 234, 30.03.2019
https://doi.org/10.30703/cije.468371

Öz

The aim of the
present study is to investigate the relationship between teacher possible
selves and teaching motivation according to the perceptions of teacher
candidates’. The study, designed as a correlational research, has a total of
316 undergraduate students (255 female and 61 male) studying at a state
university in Ankara. The data were collected through spring semester of
2016-2017 academic year. The data was collected by “New Teacher Possible Selves
Questionnaire” consists of two sub-scales called “Expected Possible Teacher Selves”
and “Feared Possible Teacher Selves” developed by Hamman, Wang and Burley
(2013) and adapted to Turkish by Tatlı-Dalioğlu and Adıgüzel (2015) and
“Teaching Motivation Scale” developed by Kauffman, Soylu and Duke (2011) and
adapted into Turkish by Ayık, Akdemir and Seçer (2015). The construct validity
of the scales used within the study was tested by confirmatory factor analysis
(CFA) and as for the internal reliability, Cronbach alpha coefficients were
calculated. The data were analyzed by utilizing Pearson correlation and
multiple linear regression. The findings were revealed that while the
relationship between expected teacher possible selves and internal motivations
of teacher candidates is moderate and the relationship between external
motivations is low, there is a low level of relationship between the feared
teacher possible selves and internal motivations of teacher candidates but
there is no significant relationship with external motivation. It was also seen
that possible selves of teacher candidates’ is a statistically significant
predictor of their internal and external teaching motivations.

Kaynakça

  • Akgün, F. ve Özgür, H. (2014). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile mesleki kaygılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(5), 1206-1223.
  • Argon, T. ve Cicioğlu, M. (2017). Meslek lisesi öğretmenlerinin eğitime inanma düzeyleri ile öğretme motivasyonları. The Journal of Academic Social Science Studies, 57, 1-23. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7108
  • Ayık, A. ve Ataş, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile öğretme motivasyonları arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25-43.
  • Ayık, A., Akdemir, Ö. A. ve Seçer, İ. (2015). Öğretme motivasyonu ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Current Research in Education, 1(1), 33-45.
  • Bak, W. (2015). Possible selves: Implications for psychotherapy. International journal of mental health and addiction, 13(5), 650-658.
  • Bozdam, A. (2008), Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Butler, R. (2007). Teachers’ achievement goal orientations and associations with teachers’ help-¬seeking: Examination of a novel approach to teacher motivation. Journal of Educational Psychology, 99(2), 241–252. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.99.2.241
  • Byrne, B. M., & Campbell T. L. (1999). Cross-cultural comparisons and the presumption of equivalent measurement and theoretical structure: A look beneath the surface. Journal of Cross Cultural Psychology, 30, 555-574. http://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0022022199030005001
  • Cameron, J. E. (1999). Social identity and the pursuit of possible selves: Implications for the psychological well-being of university students. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 3(3), 179-189. http://psycnet.apa.org/doi/10.1037/1089-2699.3.3.179
  • Chan, Y. M. (2006). Examining teacher hoped-for selves among pre-service, new and experienced teachers. Unpublished doctoral dissertation, Texas Tech University, USA.
  • Collie, R. J., Shapka, J. D., & Perry, N. E. (2011). Predicting teacher commitment: The impact of school climate and social-emotional learning. Psychology in the Schools, 48, 1034–1048.
  • De Jesus, S. N., & Lens, W. (2005). An Integrated Model for the Study of Teacher Motivation. Applied Psychology: An International Review, 54(1), 119-134. http://psycnet.apa.org/doi/10.1111/j.1464-0597.2005.00199.x
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Springer.
  • Dilmaç, O. (2010). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 24, 49-65.
  • Doğan, T. ve Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-168.
  • Donmuş, V., Akpınar, B. ve Eroğlu, M. (2017). Öğretmen adaylarının akademik özyeterlikleri ve mesleki kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(37), 1-13.
  • Dunkel, C. S. (2000). Possible selves as a mechanism for identity exploration. Journal of Adolescence, 23, 519-529.
  • Dunkel, C. S., & Anthis, K. S. (2001). The role of possible selves in identity formation: A short-term longitudinal study. Journal of Adolescence, 24, 765–776.
  • Ekinci, N. (2017). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği ve alan seçiminde etkili olan motivasyonel etkenler. İlköğretim Online, 16(2), 394-405. doi: 10.17051/ilkonline.2017.304706
  • Erikson, M. G. (2006). The Possible Selves Statements Test: A method of investigating conceptions of self in the future. Manuscript submitted for publication.
  • Fokkens-Bruinsma, M., & Canrinus, E. T. (2012). The factors influencing teaching (FIT)-choice scale in a Dutch teacher education program. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40, 249–269. https://doi.org/10.1080/1359866X.2012.700043
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (1993). How to design and evaluate research in education (2nd ed.). Singopore: McGraw-Hill.
  • Frazier, L. D., Hooker, K., Johnson, P. M., & Kaus, C. R. (2000). Continuity and change in possible selves in later life: A 5-year longitudinal study. Basic and Applied Social Psychology, 22, 237–243. https://doi.org/10.1207/S15324834BASP2203_10
  • Gagne, M., Forest, J., Gilbert, M. H., Aube, C., Morin, E. & Malorni, A. (2010). The motivation at work scale: Validation evidence in two languages. Educational and Psychological Measurement, 70(4), 628–646. https://doi.org/10.1177%2F0013164409355698
  • Gredler, M. (2009). Learning and instruction: Theory into practice (6th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
  • Guay, F., Morin, A. J., Litalien, D., Valois, P., & Vallerand, R. J. (2015). Application of exploratory structural equation modeling to evaluate the academic motivation scale. The Journal of Experimental Education, 83(1), 51-82.
  • Güzel-Candan, D. ve Evin-Gencel, İ. (2015). Öğretme Motivasyonu Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlama çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 72-89.
  • Hamman, D., Coward, F., Johnson, L., Lambert, M., Zhou, L., & Indiatsi, J. (2013). Teacher possible selves: How thinking about the future contributes to the formation of professional identity. Self and identity, 12(3), 307-336. https://doi.org/10.1080/15298868.2012.671955
  • Hamman, D., Gosselin, K., Romano, J., & Bunuan, R. (2010). Using Possible-Selves Theory to understand the identity development of new teachers. Teaching and Teacher Education, 26, 1349–1361.
  • Hamman, D., Wang, E. & Burley, H. (2013). What I expect and fear next year: Measuring new teachers’ possible selves. Journal of Education for Teaching, 39(2), 222-234.
  • Hein, V., Ries, F., Pires, F., Caune, A., Ekler, J. H., Emeljanovas, A., & Valantiniene, I. (2012). The relationship between teaching styles and motivation to teach among physical education teachers. Journal of sports science & medicine, 11(1), 123.
  • Hong, J., & Greene, B. (2011). Hopes and fears for science teaching: The possible selves of preservice teachers in a science education program. Journal of Science Teacher Education, 22, 491-512.
  • Hoyle, R. H., & Sherrill, M. R. (2006). Future orientation in the self‐system: Possible selves, self‐regulation, and behavior. Journal of personality, 74(6), 1673-1696.
  • Itoi, E. (2014). Pre-service EFL teachers' possible selves: A longitudinal study of the shifting development of professional identities. Unpublished dostoral dissertation. Temple University, USA.
  • Joo, B. K., & Lim, T. (2009). The effects of organizational learning culture, perceived job complexity, and proactive personality on organizational commitment and intrinsic motivation. Journal of Leadership & Organizational Studies, 16(1), 48-60. https://doi.org/10.1177/1548051809334195
  • Kauffman, D. F., Soylu, M. Y., & Duke, B. (2011). Validation of the motivation to teach scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 279-290.
  • Kim, J. G., Shin, M. Y., & Hyun, M. H. (2016). The effects of balance in possible selves on learning motivation for the depressed students. Korean Journal of Stress Research, 24(4), 277-284.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (Second Edition). NY: Guilford Publications, Inc.
  • Lam, B. H. (2012). Why Do They Want to Become Teachers? A Study on Prospective Teachers' Motivation to Teach in Hong Kong. Asia-Pacific Education Researcher (De La Salle University Manila), 21(2), 307-314.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C., & Morgan, G. A. (2011). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation (4th ed.). New York, NY: Routledge/Taylor & Francis.Malik, D. S., & Mansoor, A. (2015). Pre-service teachers’ intrinsic and extrinsic motivation: a longitudinal study. The Sindh University Journal of Education-SUJE, 44(1), 97-115.
  • Malmberg, L. E., & Norrgard, S. (1999). Adolescents' ideas of normative life span development and personal future goals. Journal of Adolescence, 22(1), 33-47.
  • Markus, H., & Nurius, P. (1986). Possible Selves. American Psychologist, 41, 954–969. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.41.9.954
  • Markus, H., & Ruvolo, A. (1989). Possible selves: Personalized representations of goals. In L. A. Pervin (Ed.), Goal concepts in personality and social psychology (pp. 211-241). Hillsdale, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Nuttin, J. R. (1984). Motivation, planning, and action: A relational theory of behavior dynamics . Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • O’Connor, J., & Taylor, H. P. (1992). Understanding preservice and novice teachers' concerns to improve teacher recruitment and retention. Teacher Education Quarterly, 19(3), 19-28.
  • Oyserman, D., & Fryberg, S. A. (2006). The possible selves of diverse adolescents: Content and function across gender, race, and national origin. In C. Dunkel & J. Kerpelman (Eds.), Possible selves: Theory, research, and applications (pp. 17–39). Huntington, NY: Nova.
  • Oyserman, D., & Markus, H. R. (1990). Possible selves and delinquency. Journal of Personality and Social Psychology, 59, 112–125.
  • Oyserman, D., & Saltz, E. (1993). Competence, delinquency, and attempts to attain possible selves. Journal of Personality and Social Psychology, 65, 360-374.
  • Oyserman, D., Bybee, D., & Terry, K. (2006). Possible selves and academic outcomes: How and when possible selves impel action. Journal of personality and social psychology, 91(1), 188-204. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.91.1.188
  • Oyserman, D., Bybee, D., Terry, K., & Hart-Johnson, T. (2004). Possible selves as roadmaps. Journal of Research in Personality, 38, 130–149.
  • Oyserman, D., Gant, L., & Ager, J. (1995). A socially contextualized model of African American identity: Possible selves and school persistence. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 1216–1232. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.69.6.1216
  • Oyserman, D., Terry, K., & Bybee, D. (2002). A possible selves intervention to enhance school involvement. Journal of Adolescence, 25(3), 313-326. https://doi.org/10.1006/jado.2002.0474
  • Özen, R., Yıldız, S. ve Yıldız, K. (2013). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeyleri. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 3(6), 21-30.
  • Palmer, M. E. (2006). The relationship between levels of development and the elaboration of possible selves. Unpublished doctoral dissertation, Texas A&M University-Commerce, USA.
  • Reeve, J., Bolt, E. & Cai, Y. (1999). Autonomy-supportive teachers: How they teach and motivate students. Journal of Educational Psychology, 91(3), 537-548.
  • Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2012). Örgütsel davranış (Çev: İ. Erdem). İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ruvolo, A. P., & Markus, H. R. (1992). Possible selves and performance: The power of self-relevant imagery. Social cognition, 10(1), 95-124.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2002). Overview of Self-Determination Theory. In R. M. Ryan & E. L. Deci (Eds.), Handbook of self-determination research (pp. 4-33). Rochester: The University of Rochester Press.
  • Serin, M. K, Güneş A.M. ve Değirmenci, H. (2015). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile mesleğe yönelik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 4(1), 21-34.
  • Shoyer, S., & Leshem, S. (2016). Students’ voice: The hopes and fears of student-teacher candidates. Cogent Education, 3(1), 1-12. https://doi.org/10.1080/2331186X.2016.1139438
  • Spear, M., Gould, K., & Lee, B. (2000). Who would be a teacher? A review of factors motivating and demotivating prospective and practising teachers. Slough, UK: National Foundation for Edueational Research
  • Strahan, E. J., & Wilson, A. E. (2006). Temporal comparisons, identity, and motivation: The relation between past, present, and possible future selves. In C. Dunkel & J. Kerpelman (Eds.), Possible selves: Theory, research, and applications (pp. 1–15). New York: Nova Science Publishers.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th. Ed.). USA: Pearson Education, Inc
  • Tatlı-Dalioğlu, S. (2017). Öğretmen adaylarının meslekteki ilk yıllarına yönelik olası benlikleri ile öz-yeterlik inançları ve öğretmenliğe ilişkin tutumları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Tatlı-Dalioğlu, S. ve Adıgüzel, O. C. (2017). Öğretmen adaylarının olası benlikleri, öz-yeterlik inançları ve öğretmenliğe ilişkin tutumları arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 487-496.
  • Tatlı-Dalioğlu, S. ve Adıgüzel, O. C. (2015). Öğretmen adayları olası benlikler ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(53), 173-185.
  • Tittle, C. K. (2006). Assessment of teacher learning and development. In P. A. Alexander & P. H. Winne (Eds), Handbook of educational psychology (2nd edition) (pp.953-980). USA: Routledge.
  • Unemori, P., Omoregie, H., & Markus, H. R. (2004). Self-portraits: Possible selves in EuropeanAmerican, Chilean, Japanese, and Japanese American cultural contexts. Self & Identity, 3, 321–338.
  • Watt, H. M. G., & Richardson, P. W. (2007). Motivational factors influencing teaching as a career choice: Development and validation of the FIT-Choice scale. Journal of Experimental Education, 75, 167-202.
  • Wurf, E., & Markus, H. (1991). Possible selves and the psychology of personal growth. In D. J. Ozer, J. M. Healy, Jr., & A. J. Stewart (Eds.), Perspectives in personality, Vol. 3. Part A: Self and emotion; Part B: Approaches to understanding lives (pp. 39-62). London: Jessica Kingsley Publishers.
Toplam 70 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Feyza Gün 0000-0001-8395-2020

Tuğba Turabik 0000-0001-9151-9630

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gün, F., & Turabik, T. (2019). Öğretmen Adaylarının Olası Benliklerinin Öğretme Motivasyonları Üzerindeki Etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(1), 214-234. https://doi.org/10.30703/cije.468371

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551