BibTex RIS Kaynak Göster

To Determine Teachers' Views on Teacher Leadership

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 2, 93 - 105, 19.03.2016

Öz

The purpose of this study, to determine teachers' views on teacher leadership, to contribute
to the teaching and learning processes, by the results that obtained and to make schools
more effective. In order to determine the levels of teacher’s perception and expectation
about teacher’s leadership behavior. In the study, the levels of teacher’s perception and
expectation about teacher’s leadership were determined by "Teacher Leadership Scale".
Scale was developed by Beycioğlu, (2009). The scale was applied in 7 primary school and 5
secondary schools, total of 450 teachers, in provinces of Sivas. As a result of this application,
data analysis was done with 320 scales that returned and happened suitable for processing.
While analyzing research data, t-test, has been applied; frequency, percentage, arithmetic
average, standard deviation values have been considered. The research findings have shown
that teachers’ expectations were higher than teacher’s perceptions about teacher’s leadership
behavior. According to the results of t-test perceptions and expectations of teacher
leadership, according to the variable of gender and type of school: at the level of perception
there are significant differences in professional development; at the level of expectation
there aren’t significant differences according to type of school and gender variables;
according to the results correlated, the total variance on the level of expectation of 16% was
due to the level of perception.

Kaynakça

  • Aydın M. (2010). Eğitim yönetimi. İstanbul: Hatiboğlu Basım Yayım Sanayi Ticaret Limited Şirketi.
  • Barth, Ronald S. (2001).Teacher Leader. Phi Delta Kappa. İnternational Association For Professional Educators, 444-449 www.pdkintl.org/adresinden 12.01.2008 tarihinde alınmıştır.
  • Basım H. N., Şeşen H., Sözen C. ve Hazır K. (2009). Çalışanların öğrenen örgüt algısının örgütsel vatandaşlık davranışlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (22),55- 66.
  • Beycioğlu K. (2009).İlköğretim okullarında öğretmenlerin sergiledikleri liderlik rollerine ilişkin bir değerlendirme, (Yayımlanmamış Doktora Tezi).İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Beycioğlu K. (2010). Improving schools through teacher leadership [Öğretmen liderliği ile okulları geliştirmek], Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16( 2), 301-303.
  • Börü D. ve Güneşer B. (2006). Algılanan örgütsel destek ve lider üye etkileşiminin örgütsel vatandaşlık davranışı ile ilişkisi ve güvenin rolü. Öneri Dergisi, 7 (25), 43- 58. Bursalıoğlu, Z. (1994) Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Can N. (2007). Öğretmen liderliği becerileri ve bu becerilerin gerçekleştirilme düzeyi.Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (22),263-288. Can N. (2009). Öğretmen liderliği. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Can N. (2009), Öğretmenlerin sınıfta ve okulda liderlik davranışları,Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2),385 -399
  • Can N. (2010), Öğretmen liderliğinde müdürlerin etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (27), 57- 66. Çelik V. (2011). Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çetin Ş., Korkmaz M. & Çakmakçı, C.(2012). Dönüşümsel ve etkileşimsel liderlik ile lider-üye etkileşiminin öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18 (1), 7-36.
  • İnandı Y. ve Özkan M. (2006). Resmi İlköğretim Okulları ve Liselerde Görev Yapan Yönetici ve Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Müdürler Ne Derece Öğretim Liderliği Davranışları Göstermektedir? Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 123-149.
  • McDonald, H. and Keedy, H.L. (2002).Principals as teacher leaders in the kentucky education reform act era [microform] : laying the groundwork for high-achieving, low income schools. Paperpresented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans.
  • Ngang T. K., Abdullah Z. ve Mey S. C. (2010). Maldivler temel eğitim okullarında öğretmen liderliği ve okul etkililiği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (39), 255-270.
  • Oğuz E. (2011), Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları ile yöneticilerin liderlik stilleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,17 (3), 377-403.
  • Olson, M. N. (1999). Groundıng our vision and ambition in 21st centuryrelity: tools and tangible outcomes whjich exemplify oxyteacher leader development andachievement. Assesment standartsist. Oxtteacher leader career portfoiıo. PaperPresented at the Annual Meeting of the Californıa Educational Research Associatıon, California.
  • Swanson, J. (2000). What differentiates an excellent teacher from a teacher leader? Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Assocation, New Orleans. Turan S. (2010). Eğitim yönetimi teori, araştırma ve uygulama. Ankara: Nobel yayın dağıtım .
  • Yücel C. ve Kaynak, S. (2008), Öğretmenlerin kişilik özellikleri ve örgütsel vatandaşlık davranışı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 685- 706.
  • Teachers' Views on Teacher Leadership Behavior

Öğretmenlerin Öğretmen Liderliği Davranışlarına İlişkin Görüşleri

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 2, 93 - 105, 19.03.2016

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin öğretmen liderliği ile ilgili görüşlerini belirlemek, elde edilen sonuçlar yardımıyla eğitim ve öğretim süreçlerine katkı sağlamak ve okulların daha etkin hale getirmektir. Öğretmenlerin, öğretmen liderliği davranışlarının algı ve beklenti düzeylerini belirlemek amacıyla Sivas ilimizde 7 ilköğretim 5 ortaöğretim okulunda toplam 450 öğretmene ölçek uygulanmıştır. Bu uygulama sonucunda geri dönen ve işlenmeye uygun 320 ölçek üzerinden veri analizleri gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin öğretmen liderliği beklenti ve algıları “ Öğretmen Liderliği Ölçeği” ile belirlenmiştir. Ölçek Beycioğlu, (2009) tarafından geliştirilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik Ortalama, Standart sapma, T testi ve Pearson Korelasyon Katsayısı teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulguları, öğretmenlerin Öğretmen Liderliği beklentilerinin öğretmen liderliği algılarından yüksek düzeyde olduğunu göstermiştir. T testi sonuçlarına göre ise öğretmen liderliği algı ve beklentilerinin cinsiyet ve okul türü değişkenine göre: algılama düzeyinde mesleki gelişme davranışlarında anlamlı farklılıklar gösterdiği; beklenti düzeyinde ise okul türü ve cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermediği; korelasyon sonuçlarına göre ise beklenti düzeyindeki toplam varyansın % 16’sının algılama düzeyinden kaynaklandığı bulunmuştur

Kaynakça

  • Aydın M. (2010). Eğitim yönetimi. İstanbul: Hatiboğlu Basım Yayım Sanayi Ticaret Limited Şirketi.
  • Barth, Ronald S. (2001).Teacher Leader. Phi Delta Kappa. İnternational Association For Professional Educators, 444-449 www.pdkintl.org/adresinden 12.01.2008 tarihinde alınmıştır.
  • Basım H. N., Şeşen H., Sözen C. ve Hazır K. (2009). Çalışanların öğrenen örgüt algısının örgütsel vatandaşlık davranışlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (22),55- 66.
  • Beycioğlu K. (2009).İlköğretim okullarında öğretmenlerin sergiledikleri liderlik rollerine ilişkin bir değerlendirme, (Yayımlanmamış Doktora Tezi).İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Beycioğlu K. (2010). Improving schools through teacher leadership [Öğretmen liderliği ile okulları geliştirmek], Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16( 2), 301-303.
  • Börü D. ve Güneşer B. (2006). Algılanan örgütsel destek ve lider üye etkileşiminin örgütsel vatandaşlık davranışı ile ilişkisi ve güvenin rolü. Öneri Dergisi, 7 (25), 43- 58. Bursalıoğlu, Z. (1994) Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Can N. (2007). Öğretmen liderliği becerileri ve bu becerilerin gerçekleştirilme düzeyi.Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (22),263-288. Can N. (2009). Öğretmen liderliği. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Can N. (2009), Öğretmenlerin sınıfta ve okulda liderlik davranışları,Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2),385 -399
  • Can N. (2010), Öğretmen liderliğinde müdürlerin etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (27), 57- 66. Çelik V. (2011). Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çetin Ş., Korkmaz M. & Çakmakçı, C.(2012). Dönüşümsel ve etkileşimsel liderlik ile lider-üye etkileşiminin öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18 (1), 7-36.
  • İnandı Y. ve Özkan M. (2006). Resmi İlköğretim Okulları ve Liselerde Görev Yapan Yönetici ve Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Müdürler Ne Derece Öğretim Liderliği Davranışları Göstermektedir? Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 123-149.
  • McDonald, H. and Keedy, H.L. (2002).Principals as teacher leaders in the kentucky education reform act era [microform] : laying the groundwork for high-achieving, low income schools. Paperpresented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans.
  • Ngang T. K., Abdullah Z. ve Mey S. C. (2010). Maldivler temel eğitim okullarında öğretmen liderliği ve okul etkililiği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (39), 255-270.
  • Oğuz E. (2011), Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları ile yöneticilerin liderlik stilleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,17 (3), 377-403.
  • Olson, M. N. (1999). Groundıng our vision and ambition in 21st centuryrelity: tools and tangible outcomes whjich exemplify oxyteacher leader development andachievement. Assesment standartsist. Oxtteacher leader career portfoiıo. PaperPresented at the Annual Meeting of the Californıa Educational Research Associatıon, California.
  • Swanson, J. (2000). What differentiates an excellent teacher from a teacher leader? Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Assocation, New Orleans. Turan S. (2010). Eğitim yönetimi teori, araştırma ve uygulama. Ankara: Nobel yayın dağıtım .
  • Yücel C. ve Kaynak, S. (2008), Öğretmenlerin kişilik özellikleri ve örgütsel vatandaşlık davranışı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 685- 706.
  • Teachers' Views on Teacher Leadership Behavior
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Articles
Yazarlar

Yakup Yiğit

Soner Doğan

Celal Uğurlu

Yayımlanma Tarihi 19 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yiğit, Y., Doğan, S., & Uğurlu, C. (2016). Öğretmenlerin Öğretmen Liderliği Davranışlarına İlişkin Görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 2(2), 93-105.

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551