The purpose of this study, to determine teachers' views on teacher leadership, to contribute
to the teaching and learning processes, by the results that obtained and to make schools
more effective. In order to determine the levels of teacher’s perception and expectation
about teacher’s leadership behavior. In the study, the levels of teacher’s perception and
expectation about teacher’s leadership were determined by "Teacher Leadership Scale".
Scale was developed by Beycioğlu, (2009). The scale was applied in 7 primary school and 5
secondary schools, total of 450 teachers, in provinces of Sivas. As a result of this application,
data analysis was done with 320 scales that returned and happened suitable for processing.
While analyzing research data, t-test, has been applied; frequency, percentage, arithmetic
average, standard deviation values have been considered. The research findings have shown
that teachers’ expectations were higher than teacher’s perceptions about teacher’s leadership
behavior. According to the results of t-test perceptions and expectations of teacher
leadership, according to the variable of gender and type of school: at the level of perception
there are significant differences in professional development; at the level of expectation
there aren’t significant differences according to type of school and gender variables;
according to the results correlated, the total variance on the level of expectation of 16% was
due to the level of perception.
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin öğretmen liderliği ile ilgili görüşlerini belirlemek, elde edilen sonuçlar yardımıyla eğitim ve öğretim süreçlerine katkı sağlamak ve okulların daha etkin hale getirmektir. Öğretmenlerin, öğretmen liderliği davranışlarının algı ve beklenti düzeylerini belirlemek amacıyla Sivas ilimizde 7 ilköğretim 5 ortaöğretim okulunda toplam 450 öğretmene ölçek uygulanmıştır. Bu uygulama sonucunda geri dönen ve işlenmeye uygun 320 ölçek üzerinden veri analizleri gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin öğretmen liderliği beklenti ve algıları “ Öğretmen Liderliği Ölçeği” ile belirlenmiştir. Ölçek Beycioğlu, (2009) tarafından geliştirilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik Ortalama, Standart sapma, T testi ve Pearson Korelasyon Katsayısı teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulguları, öğretmenlerin Öğretmen Liderliği beklentilerinin öğretmen liderliği algılarından yüksek düzeyde olduğunu göstermiştir. T testi sonuçlarına göre ise öğretmen liderliği algı ve beklentilerinin cinsiyet ve okul türü değişkenine göre: algılama düzeyinde mesleki gelişme davranışlarında anlamlı farklılıklar gösterdiği; beklenti düzeyinde ise okul türü ve cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermediği; korelasyon sonuçlarına göre ise beklenti düzeyindeki toplam varyansın % 16’sının algılama düzeyinden kaynaklandığı bulunmuştur
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013Cilt: 2 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606