Bu çalışmada, öğrencilerin orantısal ve orantısal olmayan durumlarda kullandıkları akıl yürütme türlerinin tanımlanması amaçlanmıştır. Bir durumun veya olgunun özelliklerini, durumunu doğru bir şekilde tasvir etmek ya da resmetmek için betimsel araştırma kullanılmıştır. Bu çalışmaya 70 beşinci sınıf, 45 altıncı sınıf ve 31 yedinci sınıf olmak üzere toplam 146 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Çalışmada Hilton, Hilton, Dole ve Goos (2013) tarafından geliştirilen iki aşamalı orantısal akıl yürütme teşhis testi Türkçeye çevrilerek veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Bulgular betimsel istatistik yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin büyük bölümünün çarpımsal akıl yürütme gereken yerlerde toplamsal veya mutlak olarak düşündükleri için kavram yanılgılarına sahip oldukları görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin orantısal akıl yürütmenin gerekli olduğu yerlerde mutlak bir değişim varmış gibi hareket ederek toplamsal akıl yürütme yapmaları, orantısal akıl yürütmenin ne zaman kullanılacağının belirlenememesi gibi hatalar yaptıkları görülmüştür. Orantısal akıl yürütme matematikte olduğu gibi farklı birçok disiplin için de önemlidir. Bu nedenle öğretmenlerin öğrencilerin hata yaptıkları stratejileri belirleyip, onlardaki kavramsal ve işlemsel eksiklikleri göz önünde bulundurarak ona göre bir ders planları hazırlamaları önerilmektedir.
Orantısal akıl yürütme ortaokul öğrencileri iki aşamalı teşhis testi çarpımsal düşünme
Proportional reasoning middle school students Two-tier diagnostic test multiplication thinking
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 7 Sayı: 4 |
e-ISSN: 2147-1606