Social networks bring together different users interested in quite various issues – from
education to entertainment, economics to health – creating an environment where they
can exchange information and ideas. In recent years, social media use has been o the
increase in line with the advances in information and communication technologies. The
present study aims to detect the social networks perceptions of social studies studentteachers at Ondokuz Mayıs University through metaphors. Qualitative research
methods were used in the study where participating students were asked to complete
statements such as ‘Social networks are like …………… because ……………’, and this
raw data constituted the basic source of research data. The data was processed for
content analysis, one of the most commonly used techniques in qualitative data
analysis. The findings suggest that a total of 58 valid metaphors were developed by 132
students who took part in the study. These metaphors can be grouped in six different
conceptual categories in the light of their common features. Of these categories, ‘Social
networks as guiding sources of information’, ‘social networks as elements of addiction’,
and ‘social networks as instruments for reflecting the truth and ensuring interaction’
represented 78% of all the categories mentioned above . Further, despite the
similarities in the six conceptual categories reflecting the participants’ years of studies,
their overall perceptions of social networks are in general rather negative.
Social Studies teacher student social networks perception metaphors
Sosyal medya, eğitimden eğlenceye, ekonomiden sağlığa, çok çeşitli
konularda birbirinden farklı kullanıcıları bir araya getirerek onların bilgi
ve fikir paylaşımlarında bulunmalarını sağlayan bir ortamdır. Son
yıllarda da bilgi ve iletişim teknolojileri alanında yaşanan gelişmelere
paralel olarak da sosyal medyanın kullanımı her geçen gün artmaktadır.
Bu çalışmanın amacı; Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilgiler
öğretmenliği öğrencilerinin sosyal medya algılarını metafor yoluyla
belirlemektir. Nitel araştırmada metafor yöntemi kullanılarak hazırlanan
bu çalışmada katılımcı öğrencilere, “sosyal medya………..gibidir;
çünkü……....” yazılı olan yarı yapılandırılmış formlar verilmiş ve
buradan elde edilen ham veriler araştırmanın temel veri kaynağını
oluşturmuştur. Veriler nitel veri çözümleme tekniklerinden içerik analizi
yöntemiyle çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda
araştırmaya katılan 132 öğrencinin yazdığı cümlelerden toplam 58
geçerli metafor üretilmiştir. Bu metaforlar daha sonra ortak özellikleri
bakımından incelenerek 6 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır.
Bu kategorilerden “yol gösteren ve bilgiye ulaştıran bir kaynak olarak
sosyal medya”, “bağımlılık yaratan bir unsur olarak sosyal medya” ve
“gerçeği yansıtan ve etkileşimi sağlayan bir araç olarak sosyal medya”
kategorileri tüm kategorilerin toplam %78’ini temsil etmiştir. Ayrıca
çalışmadaki 6 kavramsal kategori katılımcıların sınıf düzeyleri
bakımından benzerlik göstermekle birlikte, sosyal medya algılarının
genel olarak olumsuz olduğu belirlenmiştir.
Sosyal bilgiler öğretmenliği öğrenci sosyal medya algı metafor
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 7 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2147-1606