Çağdaş
eğitim sisteminin en belirleyici unsurlarından biri olan öğretmenlerin,
mesleklerine ilişkin sahip oldukları yeterliklerin belirlenmesi ve
geliştirilmesi önem arz etmektedir. Dolayısıyla özellikle öğretmen adaylarının
öz-yeterlik düzeylerini belirlemek, onların geleceğe yönelik pedagojik
yönelimleri hakkında bilgi sahibi olmak açısından önem taşımaktadır. Bu nedenle
bu araştırmanın temel amacı; sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen
öz-yeterliklerinin motivasyonel kararlılık, epistemolojik ve pedagojik
inançlar, akademik başarı ve yaş değişkenleri tarafından ne derecede
yordandığını belirlemektir. Ayrıca bu araştırmada, katılımcıların öğretmen
öz-yeterlik düzeyleri ve öz-yeterliklerinin cinsiyet ve sınıf düzeyine göre
değişimi de incelenmiştir. Bir vakıf üniversitesinde öğrenim gören toplamda 294
sınıf öğretmeni adayının katıldığı ve ilişkisel tarama modeli temelinde
gerçekleştirilen bu çalışmadaki veriler, dört farklı likert tipi ölçek
aracılığıyla toplanmıştır. Bu çalışmadaki araştırma sorularını yanıtlamak için
ise betimsel istatistikler, t-testi, Anova ve regresyon analizlerinden
yararlanılmıştır. SPSS 20.00 paket programı yardımıyla yapılan analizler
sonucunda katılımcıların öğretmen öz-yeterliklerinin; ortalamanın üzerinde
olduğu, sınıf düzeyine göre anlamlı olarak değiştiği ve pedagojik inanç ve
akademik başarı değişkenlerinden etkilendiği ortaya çıkmıştır. Bununla
birlikte; motivasyon, epistemolojik ve pedagojik inanç, akademik başarı ve yaş
değişkenlerinin öğretmen öz-yeterliği üzerindeki toplam varyansın %28’ini
açıkladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırmada ulaşılan sonuçlar, hem
teorik temelli kavramsallaştırmaları içeren literatürdeki iddiaları doğrulamış
hem de öğretmen eğitiminde pedagojik inançlar ile öğretmen öz-yeterlikleri
arasındaki ilişkilerin varlığının araştırılması için yeni yollar açmıştır.
Öğretmen öz-yeterliği pedagojik inanç öz-yeterlik inancı akademik başarı öğretmen adayı
It
is important to identify and develop the qualifications regarding their
profession of teachers, one of the most decisive elements of contemporary
education system. Therefore, it is important to determine the self-efficacy
levels of teacher candidates, and to have information about their future
pedagogical orientation. For this reason, the main purpose of current study is
determine the extent to which teacher self-efficacy of classroom teacher
candidates is predicted by motivational stability, epistemological and
pedagogical beliefs, academic success and age variables. In addition, in this
study, it were also examined the participants' self-efficacy levels and their
self-efficacy changes according to gender and class level. The data in this
study in which a total of 294 classroom teachers participated in a foundation
university and which is based on a relational survey model was collected
through four different likert type scales. Descriptive statistics, t-test,
Anova and regression analyzes were used to answer the research questions in
this study. As a result of analyzes made with SPSS 20.00 package program; It
were found that participants' teacher self-efficacy are above average,
significantly changed by class level and influenced by pedagogic beliefs and academic
achievement. In addition; motivation, epistemological and pedagogical beliefs,
academic achievement and age variables account for 28% of the total variance on
teacher self-efficacy. The conclusions reached in this study both have
confirmed the claims in the literature, which contain theoretically, based
conceptualizations and have opened new ways to explore the relationship between
pedagogical beliefs and teacher self-efficacy in teacher education.
Teacher self-efficacy pedagogical belief self-efficacy belief academic achievement teacher candidate
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 7 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606