BibTex RIS Kaynak Göster

Kimlik Tutumları Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 4, 41 - 54, 01.12.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321414

Öz

Bu çalışmanın amacı, kolektif kimlik farklılıklarına karşı tutumları ölçen Kimlik Tutumları Ölçeği (KTÖ) geliştirmektir. İlgili alanyazında öne çıkan, kolektif kimliklerin beş farklı kategorisi olan toplumsal cinsiyet, ulusal, etnik, politik ve dinsel kimlik farklılıklarına karşı tutumlar, KTÖ’nün boyutlarını oluşturmaktadır. KTÖ, 452 öğretmen adayı üzerinde uygulanmış ve elde edilen veriler geçerlik ve güvenirlik analizine tabi tutulmuştur. Yapılan faktör analizine göre ölçeğin 28 madde ve 5 faktörden oluşan yapısı, toplam varyansın % 48.58’ini açıklamaktadır. Açıklayıcı faktör analizi sonuçları incelendiğinde KTÖ’de yer alan 28 maddenin faktör yüklerinin .39-.81 arasında değiştiği görülmektedir. Ayrıca KTÖ’nün faktör yapısı doğrulayıcı faktör analiziyle de sınanmış, elde edilen sonuçlar 5 faktörlü yapıyı doğrulamıştır. Elde edilen uyum indeksleri ise; RMSEA = .044, GFI = .91, CFI = .96, NFI =.91, RFI = .91, AGFI = .89, IFI = .96 ve NNFI = .95 şeklindedir. Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı ise .85 olarak hesaplanmıştır. Bununla birlikte ölçekte yer alan boyutların kendileriyle ve ölçek toplam puanıyla korelasyon içinde oldukları görülmektedir. Bütün bu sonuçlar KTÖ’nün kimlik farklılıklarına karşı tutumları ölçmede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Anık, M. (2012). Kimlik ve çokkültürcülük sosyolojisi. Açılım Kitap: İstanbul.
  • Barringer, M.N., Gay, D. A., & Lynxwiler, J.P. (2013). Gender, religiosity, spirituality, and attitudes toward homosexuality. Sociological Spectrum, 33 (3), 240-257.
  • Bilgin, N. (2007). Kimliğin inşası. Ankara: Aşina Kitap.
  • Brown, L. L. (2008). Understanding pre-service teachers' attitudes toward language diversity: Developing a holistic English as a second language curriculum that meets the needs of the preservice teacher and the learner. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Chicago, Robert Morris University.
  • Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The aggression questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63 (3), 452–459.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Clarke, V. & Braun, V. (2012) Toplumsal cinsiyet. Eleştirel Psikoloji (Ed.) D. Fox, , I. Prilleltensky & S. Austin), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Deel Jr, D. (2014). The effects of positive and negative God-images on Christian undergraduates' attitudes toward homosexuals. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Northcentral University.
  • Esses, V. M., Dovidio, J. F., & Hodson, G. (2002). Public attitudes toward immigration in the United States and Canada in response to the September 11, 2001 ‘‘Attack on America’’. Analyses of Social Issues and Public Policy, 2 (1), 69–85.
  • Fischer, P., Greitemeyer, T., and Kastenmüller, A. (2007). What do we think about Muslims?
  • The validity of westerners' implicit theories about the associations between Muslims' religiosity, religious identity, aggression potential, and attitudes toward terrorism. Group Processes & Intergroup Relations, 10(3), 373-382.
  • Gerber, A.S., Huber, G.A., Doherty, D., Dowling, C.M. and Ha, S.E. (2010) ‘Personality and Political Attitudes: Relationships across Issue Domains and Political Contexts’, American Political Science Review, 104 (1), 111–133.
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Giddens, A., (2010). Modernite ve bireysel-kimlik: Geç modern çağda benlik ve toplum. Say Yayınları: İstanbul.
  • Goodstein, R., & Ponterotto, J. G. (1997). Racial and ethnic identity: Their relationship and their contribution to self-esteem. Journal of Black Psychology, 23 (3), 275-292.
  • Güldü, Ö. (2010). Üniversite öğrencilerinde siyasal kimlik. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara, Ankara Üniversitesi,.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2016). Multivariate data analysis. Pearson: Upper Saddle River, NJ.
  • Harbaugh, E., & Lindsey, E. W. (2015). Attitudes toward homosexuality among young adults: Connections to gender role identity, gender-typed activities, and religiosity. Journal of homosexuality, 62(8), 1098-1125.
  • Helms, J. E., & Carter, R. T. (1990). The Development of the White Racial Identity Attitude Inventory. Black and White racial identity: Theory, research and practice. (Ed.) J. E. Helms, Westport, CT: Greenwood Press, 67-80.
  • Herek, G. M. (1988). Heterosexuals' attitudes toward lesbians and gay men: Correlates and gender differences. Journal of Sex Research, 25 (4), 451-477.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford publications.
  • Kurubaş, E. (2008). Etnik sorunlar: Ulus-devlet ve etnik gruplar arasındaki varoluşsal ilişki. Doğu Batı, 44, 11-41.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Mehrabian, A. (1996). Relations among political attitudes, personality, and psychopathology assessed with new measures of libertarianism and conservatism. Basic and Applied Social Psychology 18, 469–91.
  • Melucci, A. (1995). The process of collective identity. Social movements and culture (Ed.) H. Johnston, & B. Klandermans, , Minneapolis: University of Minnesota Press, 41-63.
  • Ogbu, J. U. (2004). Collective identity and the burden of “acting White” in Black history, community, and education. The Urban Review, 36(1), 1-35.
  • Pamuk, A. (2014). Kimlik ve tarih kimliğin inşasında tarihin kullanımı. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Parham, T. A., & Helms, J. E. (1981). The influence of black students' racial identity attitudes on preference for counselor's race. Journal of Counseling Psychology, 28 (3), 250-256
  • Phinney, J.S. (1992). The multigroup ethnic identity measure: A new scale for use with adolescents and young adults from diverse groups. Journal o f Adolescent Research, 7, 156-176.
  • Raja, S., & Stokes, J. P. (1998). Assessing attitudes toward lesbians and gay men: The modern homophobia scale. International Journal of Sexuality and Gender Studies, 3(2), 113-134.
  • Say, Ö. (2013). 21. yüzyılda ulus, çokkültürlülük ve etnisite. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Smith, A. D. (1999). Milli kimlik. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Snow D, Oselin S and Corrigal-Brown C (2005). Identity. Encyclopedia of Social Theory (Ed.) G. Ritzer, Thousand Oaks, CA: Sage, I, 390–393.
  • Snow, D. (2001). Collective identity and expressive forms. International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences (Ed.) N.J. Smelser & P.B. Baltes, Londra: Elsevier Science.
  • Spence, J.T., Helmreich, R.L., & Stapp, J. (1973). A short version of the Attitudes Towards Woman Scale (AWS). Bulletin o f the Psychodynamic Society, 2, 219-220.
  • Steltenpohl, C. N. (2013). The Effect of Status Framing on Student Interest and Recall Regarding Minority Figures. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Carbondale: Southern Illinois University.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş. Ankara: Ekinoks.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın. Thompson, E. H., & Pleck, J. H. (1986). The structure of male role norms. The American Behavioral Scientist, 29(5), 531.
  • Voutsas, K. (1998). Assessing Business Students’ Attitudes Toward Diversity, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Michigan: Eastern Michigan University.
  • Wallerstein, I. (2000). Halklılığın inşası: Irkçılık, milliyetçilik ve etniklik. Irk, ulus, sınıf belirsiz kimlikler (Ed.) E. Balibar ve I. Wallerstein, İstanbul: Metis Yayınları, 91-108.
  • Whitley, B.E., & Egisdottirs, S. (2000). The gender belief system, authoritarianism, social dominance orientation, and heterosexuals’ attitudes toward lesbians and gay men. Sex Roles: A Journal o f Research, 42 (11/12), 947-967.
  • Wright Jr, L. W., Adams, H. E., & Bernat, J. (1999). Development and validation of the homophobia scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 21(4), 337-347.
  • Yazıcı, F., & Kabapınar, Y. (2015). Çokkültürlülük ve Yurtseverlik Bağlamında Azınlık Öğrencilerinin Tarih Dersleriyle İlgili Algıları. Turkish History Education Journal, 4(2), 38-63.
  • Yazıcı, F., Pamuk, A., & Yıldırım, T. (2016). Tarih öğretmen adaylarının çokkültürlülük ve yurtseverlik tutumları arasındaki ilişki. Turkish Studies, 11(9). 947-964.

Identity Attitudes Scale: A Scale Development Study

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 4, 41 - 54, 01.12.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321414

Öz

The purpose of this research is to develop the Identity Attitudes Scale (IAS), for measuring
the attitudes toward collective identities. Five dimensions of collective identity (gender,
national, ethnic, politic and religious identities) were studied in the study. The IAS was
applied to 452 teacher candidates, then validity and reliability studies were carried out on the
data. According to exploratory analysis, the scale has 28 items and a five-factor structure
which explains 48.58% of the variance for IAS. It is approximately found that the factor
loading values were between .39-.81. This factorial structure was also tested through
confirmatory analysis, which confirmed the five-factor structure. The fit index values were as
follows: RMSEA = .044, GFI = .91, CFI = .96, NFI =.91, RFI = .91, AGFI = .89, IFI = .96 and
NNFI = .95. In addition, the alpha reliability coefficient was found to be .85. Additionally, the
dimensions of the scale correlated with each other and the total score. These results prove that
the scale is a valid and reliable data collection instrument for measuring identical attitudes.

Kaynakça

  • Anık, M. (2012). Kimlik ve çokkültürcülük sosyolojisi. Açılım Kitap: İstanbul.
  • Barringer, M.N., Gay, D. A., & Lynxwiler, J.P. (2013). Gender, religiosity, spirituality, and attitudes toward homosexuality. Sociological Spectrum, 33 (3), 240-257.
  • Bilgin, N. (2007). Kimliğin inşası. Ankara: Aşina Kitap.
  • Brown, L. L. (2008). Understanding pre-service teachers' attitudes toward language diversity: Developing a holistic English as a second language curriculum that meets the needs of the preservice teacher and the learner. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Chicago, Robert Morris University.
  • Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The aggression questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63 (3), 452–459.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Clarke, V. & Braun, V. (2012) Toplumsal cinsiyet. Eleştirel Psikoloji (Ed.) D. Fox, , I. Prilleltensky & S. Austin), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Deel Jr, D. (2014). The effects of positive and negative God-images on Christian undergraduates' attitudes toward homosexuals. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Northcentral University.
  • Esses, V. M., Dovidio, J. F., & Hodson, G. (2002). Public attitudes toward immigration in the United States and Canada in response to the September 11, 2001 ‘‘Attack on America’’. Analyses of Social Issues and Public Policy, 2 (1), 69–85.
  • Fischer, P., Greitemeyer, T., and Kastenmüller, A. (2007). What do we think about Muslims?
  • The validity of westerners' implicit theories about the associations between Muslims' religiosity, religious identity, aggression potential, and attitudes toward terrorism. Group Processes & Intergroup Relations, 10(3), 373-382.
  • Gerber, A.S., Huber, G.A., Doherty, D., Dowling, C.M. and Ha, S.E. (2010) ‘Personality and Political Attitudes: Relationships across Issue Domains and Political Contexts’, American Political Science Review, 104 (1), 111–133.
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Giddens, A., (2010). Modernite ve bireysel-kimlik: Geç modern çağda benlik ve toplum. Say Yayınları: İstanbul.
  • Goodstein, R., & Ponterotto, J. G. (1997). Racial and ethnic identity: Their relationship and their contribution to self-esteem. Journal of Black Psychology, 23 (3), 275-292.
  • Güldü, Ö. (2010). Üniversite öğrencilerinde siyasal kimlik. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara, Ankara Üniversitesi,.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2016). Multivariate data analysis. Pearson: Upper Saddle River, NJ.
  • Harbaugh, E., & Lindsey, E. W. (2015). Attitudes toward homosexuality among young adults: Connections to gender role identity, gender-typed activities, and religiosity. Journal of homosexuality, 62(8), 1098-1125.
  • Helms, J. E., & Carter, R. T. (1990). The Development of the White Racial Identity Attitude Inventory. Black and White racial identity: Theory, research and practice. (Ed.) J. E. Helms, Westport, CT: Greenwood Press, 67-80.
  • Herek, G. M. (1988). Heterosexuals' attitudes toward lesbians and gay men: Correlates and gender differences. Journal of Sex Research, 25 (4), 451-477.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford publications.
  • Kurubaş, E. (2008). Etnik sorunlar: Ulus-devlet ve etnik gruplar arasındaki varoluşsal ilişki. Doğu Batı, 44, 11-41.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Mehrabian, A. (1996). Relations among political attitudes, personality, and psychopathology assessed with new measures of libertarianism and conservatism. Basic and Applied Social Psychology 18, 469–91.
  • Melucci, A. (1995). The process of collective identity. Social movements and culture (Ed.) H. Johnston, & B. Klandermans, , Minneapolis: University of Minnesota Press, 41-63.
  • Ogbu, J. U. (2004). Collective identity and the burden of “acting White” in Black history, community, and education. The Urban Review, 36(1), 1-35.
  • Pamuk, A. (2014). Kimlik ve tarih kimliğin inşasında tarihin kullanımı. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Parham, T. A., & Helms, J. E. (1981). The influence of black students' racial identity attitudes on preference for counselor's race. Journal of Counseling Psychology, 28 (3), 250-256
  • Phinney, J.S. (1992). The multigroup ethnic identity measure: A new scale for use with adolescents and young adults from diverse groups. Journal o f Adolescent Research, 7, 156-176.
  • Raja, S., & Stokes, J. P. (1998). Assessing attitudes toward lesbians and gay men: The modern homophobia scale. International Journal of Sexuality and Gender Studies, 3(2), 113-134.
  • Say, Ö. (2013). 21. yüzyılda ulus, çokkültürlülük ve etnisite. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Smith, A. D. (1999). Milli kimlik. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Snow D, Oselin S and Corrigal-Brown C (2005). Identity. Encyclopedia of Social Theory (Ed.) G. Ritzer, Thousand Oaks, CA: Sage, I, 390–393.
  • Snow, D. (2001). Collective identity and expressive forms. International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences (Ed.) N.J. Smelser & P.B. Baltes, Londra: Elsevier Science.
  • Spence, J.T., Helmreich, R.L., & Stapp, J. (1973). A short version of the Attitudes Towards Woman Scale (AWS). Bulletin o f the Psychodynamic Society, 2, 219-220.
  • Steltenpohl, C. N. (2013). The Effect of Status Framing on Student Interest and Recall Regarding Minority Figures. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Carbondale: Southern Illinois University.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş. Ankara: Ekinoks.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın. Thompson, E. H., & Pleck, J. H. (1986). The structure of male role norms. The American Behavioral Scientist, 29(5), 531.
  • Voutsas, K. (1998). Assessing Business Students’ Attitudes Toward Diversity, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Michigan: Eastern Michigan University.
  • Wallerstein, I. (2000). Halklılığın inşası: Irkçılık, milliyetçilik ve etniklik. Irk, ulus, sınıf belirsiz kimlikler (Ed.) E. Balibar ve I. Wallerstein, İstanbul: Metis Yayınları, 91-108.
  • Whitley, B.E., & Egisdottirs, S. (2000). The gender belief system, authoritarianism, social dominance orientation, and heterosexuals’ attitudes toward lesbians and gay men. Sex Roles: A Journal o f Research, 42 (11/12), 947-967.
  • Wright Jr, L. W., Adams, H. E., & Bernat, J. (1999). Development and validation of the homophobia scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 21(4), 337-347.
  • Yazıcı, F., & Kabapınar, Y. (2015). Çokkültürlülük ve Yurtseverlik Bağlamında Azınlık Öğrencilerinin Tarih Dersleriyle İlgili Algıları. Turkish History Education Journal, 4(2), 38-63.
  • Yazıcı, F., Pamuk, A., & Yıldırım, T. (2016). Tarih öğretmen adaylarının çokkültürlülük ve yurtseverlik tutumları arasındaki ilişki. Turkish Studies, 11(9). 947-964.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA47BB57UD
Bölüm Articles
Yazarlar

Fatih Yazıcı

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yazıcı, F. (2016). Kimlik Tutumları Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 5(4), 41-54. https://doi.org/10.30703/cije.321414

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551