Bu çalışmada, üstün yetenekli ve tipik gelişim gösteren çocuklar arasında okul sosyal davranışları açısından (sosyal yeterlik ve antisosyal davranışlar) anlamlı bir farklılık olup olmadığı araştırılmış olup bunun yanı sıra cinsiyet ve sınıf (çocuğun kaçıncı sınıfa devam ettiği) faktörlerinin üstün yetenekli ve tipik gelişim gösteren çocukların sosyal yeterlik ve antisosyal davranışları üzerinde etkisi olup olmadığı incelenmiştir. Çalışmada genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu Ankara il merkezinde birinci kademe ilköğretim okuluna devam eden 60 üstün yetenekli ve 60 tipik gelişim gösteren toplam 120 çocuk oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Okul Sosyal Davranış Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Tukey testi kullanılmıştır. Yapılan çalışma sonucunda, üstün yetenekli olan ve tipik gelişim gösteren çocuklar arasında sosyal yeterlik açısından anlamlı bir farklılık olduğu, antisosyal davranışlar açısından ise anlamlı bir farklılık olmadığı bulunmuştur. Cinsiyetin sosyal davranış üzerindeki etkisinin her iki grup için de anlamlı olmadığı ortaya çıkmıştır. Sınıf düzeyindeki etki göz önünde bulundurulduğunda, üstün yetenekli ve tipik gelişim gösteren çocuklarda devam ettikleri sınıflar açısından sosyal yeterlik toplam ve alt ölçek puanlarında açısından anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Üstün yetenekli çocuklarda devam ettikleri sınıflar açısından antisosyal davranışlar toplam ve alt ölçek puanlarında (Antisosyal/Saldırgan Davranış ile küstah/Bozguncu Davranış Puanlarında) anlamlı farklılık bulunmazken, Düşmanca/ Öfkeli davranışlar alt ölçeğinde 2-4*,sınıflar arasında anlamlı farklılık görülmüştür. Tipik gelişim gösteren çocukların antisosyal davranışlar toplam ve alt ölçek puanlarında sınıflar açısından anlamlı farklılık bulunamamıştır.
Üstün yetenekli çocuklar sosyal yeterlik antisosyal davranışlar
Whether there is a significant difference between
children who are gifted and who are typically developing is studied in the
present study in terms of social behaviors (social competence and antisocial
behaviors). Besides, the gender and grade (in what grade is the child)
variables are also considered regarding their effects on gifted and typically
developing children’s social competence and antisocial behaviors. Relational
model of general survey model is used in the present study. 120 primary school
students studying in the first grade in the city center of Ankara formed the
study group (60 gifted and 60 typically developing children). School Social
Behavior Scale and Personal Information Form were used as data collection
tools. As a result of the study, it is found that there was a meaningful
difference between the children who are gifted and the ones who were developing
typically in terms of social competence. However, there was no significant
difference in terms of antisocial behavior. It is found that gender had no
significant effect on social behavior for both groups. Considering the effect
of the grade level, a significant difference was found in terms of gifted and
typically developing children’s total social competence score and subscale
scores. While there was no significant difference in gifted children’s total
antisocial behavior scores and subscale scores (Antisocial / Aggressive
Behavior and arrogant / defeatists behaviors scores), there was a meaningful
difference in hostile / angry behavior subscale among second-fourth graders.
There was no meaningful difference between typically developing children’s
total scores of antisocial behaviors and their subscale scores in terms of
grade levels.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Diğer ID | JA53BB58GR |
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016Cilt: 5 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606