Araştırma, okul öncesi öğretmen adaylarının bazı demografik özelliklere göre mesleki kaygılarının incelendiği, ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Çalışma grubunu Kastamonu Üniversitesi’nde öğrenim gören 201 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmuştur. Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygılarını belirleyebilmek için daha önce geliştirilen “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarına Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği” ile birlikte “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Ölçek toplam 9 faktör ve 60 maddeden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda, kadın okul öncesi öğretmen adaylarının atanma merkezli kaygılarının, erkek okul öncesi öğretmen adaylarının ise görev merkezli kaygılarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Ayrıca, 18-19 yaş aralığındaki okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının daha büyük yaşlardaki (20+) okul öncesi öğretmen adaylarından düşük olduğu belirlenmiştir. Son olarak üniversite giriş sınavında bölümü öncelikli tercih eden okul öncesi öğretmen adaylarının diğer okul öncesi öğretmen adaylarına göre daha az mesleki kaygı taşıdıkları belirlenmiştir.
Adıgüzelli, Y. (2015). Examination of occupational concern of pre-service teachers based on
various variables in Turkey. Educational Research and Reviews, 10(4), 397-402.
Akgün, A., Gönen, S., & Aydın, M. (2007). İlkögretim fen ve matematik ögretmenliği
öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal
Bilimler Dergisi, 6 (20), 283 – 299. 08.07.2014 tarihinde
Akgün, F., & Özgür, H. (2014). Examination of the anxiety levels and attitudes of the
information technology pre-service teachers towards the teaching profession/Bilişim
teknolojileri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile mesleki
kaygılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(5), 1206-1223.
Alisinanoğlu, F., Kesicioğlu, A.S., & Ünal, E. (2010, Mayıs). Okul öncesi öğretmen adaylarının
mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve
Sorunları II Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri.
Aydın, A., & Tekneci, E. (2013). Zihin engelliler öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik
mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2),
01-12.
Bozdam, A. (2008). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından
incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
Cabı, E., & Yalçınalp, S. (2013). Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği (MKÖ):
geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 85 –
96.
Cüceloğlu, D. (2004). İnsan ve davranış (Psikolojinin temel kavramları). İstanbul: Remzi.
Çağır, G.,& Gürgan, U. (2008, Eylül). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı
değişkenler açısından incelenmesi. XVII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulmuş
bildiri.
Çakmak, Ö., & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve Fen-Edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü
öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi.
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (14), 115 – 127.
Çubukçu, Z., & Dönmez, A. (2011). The examination of the professional anxiety levels of
teacher candidates. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 7(1), 3 – 25.
Demirel, Ö. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretmen sanatı. Ankara: Pegem.
Dilmaç, O. (2010). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli
değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü
Dergisi, 24, 49-65.
Fuller, F.F. (1969). Concerns of teachers: a development conceptualization. American
Educational Research Journal. 6(2), 207 – 226.
Göle, M.O. (2014). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Nitelikli Bir Okul Öncesi Eğitim Programında
Bulunması Gereken Özelliklere İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Hart, N.I. (1987). Student teacher’s anxieties: four measured factors and their relationships to
pupil disruption in class. Educational Research. 29(1), 12 – 18.
Kan Deniz, Ü. (2008). Bir grup okul öncesi öğretmeninde tükenmişlik durumunun
incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 431 – 438.
Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler (28. Baskı). Nobel
Yayın Dağıtım.
Köknel, Ö. (2014). Kaygıdan korkuya. İstanbul: Remzi.
Pallant, J. (2005). SPSS survival manual. McGraw-Hill Education (UK).
Reeves – Kazelskis, C., & King, D.A. (Kasım, 1994). Teaching Concerns of Preservice Teachers.
23. Mid-South Educational Research Association Konferansında sunulmuş bildiri.
Saban, A., Korkmaz, İ., & Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. Eğitim
Araştırmaları Dergisi, 17, 198-209.
Saracoğlu, A.S., Kumral, O., & Kanmaz, A. (2009). Ortaöğretim sosyal alanlar öğretmenliği
tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik yeterlikleri,
kaygıları ve akademik güdülenme düzeyleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 6(2), 38 – 54.
Sünbül, A.M. (2001). Bir meslek olarak öğretmenlik. Özcan Demirel, & Zeki Kaya (Eds.),
Öğretmenlik mesleğine giriş içinde (s. 223 – 254). Ankara: Pegem.
Sürücü, F. (2012). Matematik öğretmen adaylarının gelecek kaygıları. Yüksek Lisans Tezi,
Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
Taşğın, Ö. (2006). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının
mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim
Dergisi, 14(2), 679 – 686.
Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayın Dağıtım,
Ankara.
Temiz, E. (2011). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğretmen adaylarının mesleki kaygı
düzeylerinin cinsiyet ve alan değişkenleri açısından incelenmesi. NWSA: Fine
Arts, 6(2), 303-310.
Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen – Edebiyat Fakültesi Kimya
son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler
Dergisi, 20, 36 – 45.
Varol, Y. K., Erbaş, M. K., & Ünlü, H. (2014). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Mesleki
Kaygı Düzeylerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarını Yordama Gücü.
Atatürk Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Dergisi, (12) 2, 113-123.
Investigation of Occupational Anxieties of Preschool Teacher Candidates In Terms Of Some Demographic Features
This is a descriptive research which employed relational model to investigate occupational
anxieties of preschool teacher candidates in terms of some demographic features. Research
sample is constituted by 201 preschool teacher candidates who are studying Preschool
Teaching at Kastamonu University. Occupational Anxieties Scale for the Preschool Teacher
Candidates that was developed previously and Personal Information Form were used to
find out occupational anxieties of preschool teacher candidates. The scale consists of 9
factors and 60 items. Research showed male preschool teacher candidates have more taskrelated
anxieties than males while female candidates have more employment-related
anxieties than females. Younger preschool teacher candidates (18 – 19) have less
occupational anxiety than older candidates (20+). Also, the candidates who prioritized
preschool teaching for studying among other programs have less occupational anxiety than
the others.
Adıgüzelli, Y. (2015). Examination of occupational concern of pre-service teachers based on
various variables in Turkey. Educational Research and Reviews, 10(4), 397-402.
Akgün, A., Gönen, S., & Aydın, M. (2007). İlkögretim fen ve matematik ögretmenliği
öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal
Bilimler Dergisi, 6 (20), 283 – 299. 08.07.2014 tarihinde
Akgün, F., & Özgür, H. (2014). Examination of the anxiety levels and attitudes of the
information technology pre-service teachers towards the teaching profession/Bilişim
teknolojileri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile mesleki
kaygılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(5), 1206-1223.
Alisinanoğlu, F., Kesicioğlu, A.S., & Ünal, E. (2010, Mayıs). Okul öncesi öğretmen adaylarının
mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve
Sorunları II Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri.
Aydın, A., & Tekneci, E. (2013). Zihin engelliler öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik
mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2),
01-12.
Bozdam, A. (2008). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından
incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
Cabı, E., & Yalçınalp, S. (2013). Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği (MKÖ):
geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 85 –
96.
Cüceloğlu, D. (2004). İnsan ve davranış (Psikolojinin temel kavramları). İstanbul: Remzi.
Çağır, G.,& Gürgan, U. (2008, Eylül). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı
değişkenler açısından incelenmesi. XVII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulmuş
bildiri.
Çakmak, Ö., & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve Fen-Edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü
öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi.
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (14), 115 – 127.
Çubukçu, Z., & Dönmez, A. (2011). The examination of the professional anxiety levels of
teacher candidates. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 7(1), 3 – 25.
Demirel, Ö. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretmen sanatı. Ankara: Pegem.
Dilmaç, O. (2010). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli
değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü
Dergisi, 24, 49-65.
Fuller, F.F. (1969). Concerns of teachers: a development conceptualization. American
Educational Research Journal. 6(2), 207 – 226.
Göle, M.O. (2014). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Nitelikli Bir Okul Öncesi Eğitim Programında
Bulunması Gereken Özelliklere İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Hart, N.I. (1987). Student teacher’s anxieties: four measured factors and their relationships to
pupil disruption in class. Educational Research. 29(1), 12 – 18.
Kan Deniz, Ü. (2008). Bir grup okul öncesi öğretmeninde tükenmişlik durumunun
incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 431 – 438.
Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler (28. Baskı). Nobel
Yayın Dağıtım.
Köknel, Ö. (2014). Kaygıdan korkuya. İstanbul: Remzi.
Pallant, J. (2005). SPSS survival manual. McGraw-Hill Education (UK).
Reeves – Kazelskis, C., & King, D.A. (Kasım, 1994). Teaching Concerns of Preservice Teachers.
23. Mid-South Educational Research Association Konferansında sunulmuş bildiri.
Saban, A., Korkmaz, İ., & Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. Eğitim
Araştırmaları Dergisi, 17, 198-209.
Saracoğlu, A.S., Kumral, O., & Kanmaz, A. (2009). Ortaöğretim sosyal alanlar öğretmenliği
tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik yeterlikleri,
kaygıları ve akademik güdülenme düzeyleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 6(2), 38 – 54.
Sünbül, A.M. (2001). Bir meslek olarak öğretmenlik. Özcan Demirel, & Zeki Kaya (Eds.),
Öğretmenlik mesleğine giriş içinde (s. 223 – 254). Ankara: Pegem.
Sürücü, F. (2012). Matematik öğretmen adaylarının gelecek kaygıları. Yüksek Lisans Tezi,
Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
Taşğın, Ö. (2006). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının
mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim
Dergisi, 14(2), 679 – 686.
Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayın Dağıtım,
Ankara.
Temiz, E. (2011). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğretmen adaylarının mesleki kaygı
düzeylerinin cinsiyet ve alan değişkenleri açısından incelenmesi. NWSA: Fine
Arts, 6(2), 303-310.
Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen – Edebiyat Fakültesi Kimya
son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler
Dergisi, 20, 36 – 45.
Varol, Y. K., Erbaş, M. K., & Ünlü, H. (2014). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Mesleki
Kaygı Düzeylerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarını Yordama Gücü.
Atatürk Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Dergisi, (12) 2, 113-123.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.
Ayrıntılar
Diğer ID
JA33TU54VV
Bölüm
Articles
Yazarlar
Bahar Gümrükçü Bilgici
Türkiye
Ümit Deniz
GAZİ ÜNİVERSİTESİ, GAZİ EĞİTİM FAKÜLTESİTürkiye
Bilgici, B. G., & Deniz, Ü. (2016). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygılarının Bazı Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 5(1), 53-70. https://doi.org/10.30703/cije.321383