BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygılarının Bazı Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi

Year 2016, Volume: 5 Issue: 1, 53 - 70, 01.03.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321383

Abstract

Araştırma, okul öncesi öğretmen adaylarının bazı demografik özelliklere göre mesleki kaygılarının incelendiği, ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Çalışma grubunu Kastamonu Üniversitesi’nde öğrenim gören 201 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmuştur. Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygılarını belirleyebilmek için daha önce geliştirilen “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarına Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği” ile birlikte “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Ölçek toplam 9 faktör ve 60 maddeden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda, kadın okul öncesi öğretmen adaylarının atanma merkezli kaygılarının, erkek okul öncesi öğretmen adaylarının ise görev merkezli kaygılarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Ayrıca, 18-19 yaş aralığındaki okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının daha büyük yaşlardaki (20+) okul öncesi öğretmen adaylarından düşük olduğu belirlenmiştir. Son olarak üniversite giriş sınavında bölümü öncelikli tercih eden okul öncesi öğretmen adaylarının diğer okul öncesi öğretmen adaylarına göre daha az mesleki kaygı taşıdıkları belirlenmiştir.

References

  • Adıgüzelli, Y. (2015). Examination of occupational concern of pre-service teachers based on various variables in Turkey. Educational Research and Reviews, 10(4), 397-402.
  • Akgün, A., Gönen, S., & Aydın, M. (2007). İlkögretim fen ve matematik ögretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20), 283 – 299. 08.07.2014 tarihinde
  • Akgün, F., & Özgür, H. (2014). Examination of the anxiety levels and attitudes of the information technology pre-service teachers towards the teaching profession/Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile mesleki kaygılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(5), 1206-1223.
  • Alisinanoğlu, F., Kesicioğlu, A.S., & Ünal, E. (2010, Mayıs). Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları II Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri.
  • Aydın, A., & Tekneci, E. (2013). Zihin engelliler öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 01-12.
  • Bozdam, A. (2008). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Cabı, E., & Yalçınalp, S. (2013). Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği (MKÖ): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 85 – 96.
  • Cüceloğlu, D. (2004). İnsan ve davranış (Psikolojinin temel kavramları). İstanbul: Remzi. Çağır, G.,& Gürgan, U. (2008, Eylül). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. XVII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulmuş bildiri.
  • Çakmak, Ö., & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve Fen-Edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (14), 115 – 127.
  • Çubukçu, Z., & Dönmez, A. (2011). The examination of the professional anxiety levels of teacher candidates. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 7(1), 3 – 25.
  • Demirel, Ö. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretmen sanatı. Ankara: Pegem.
  • Dilmaç, O. (2010). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 24, 49-65.
  • Fuller, F.F. (1969). Concerns of teachers: a development conceptualization. American Educational Research Journal. 6(2), 207 – 226.
  • Göle, M.O. (2014). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Nitelikli Bir Okul Öncesi Eğitim Programında Bulunması Gereken Özelliklere İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hart, N.I. (1987). Student teacher’s anxieties: four measured factors and their relationships to pupil disruption in class. Educational Research. 29(1), 12 – 18.
  • Kan Deniz, Ü. (2008). Bir grup okul öncesi öğretmeninde tükenmişlik durumunun incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 431 – 438.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler (28. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köknel, Ö. (2014). Kaygıdan korkuya. İstanbul: Remzi.
  • Pallant, J. (2005). SPSS survival manual. McGraw-Hill Education (UK).
  • Reeves – Kazelskis, C., & King, D.A. (Kasım, 1994). Teaching Concerns of Preservice Teachers. 23. Mid-South Educational Research Association Konferansında sunulmuş bildiri.
  • Saban, A., Korkmaz, İ., & Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 17, 198-209.
  • Saracoğlu, A.S., Kumral, O., & Kanmaz, A. (2009). Ortaöğretim sosyal alanlar öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik yeterlikleri, kaygıları ve akademik güdülenme düzeyleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 38 – 54.
  • Sünbül, A.M. (2001). Bir meslek olarak öğretmenlik. Özcan Demirel, & Zeki Kaya (Eds.), Öğretmenlik mesleğine giriş içinde (s. 223 – 254). Ankara: Pegem.
  • Sürücü, F. (2012). Matematik öğretmen adaylarının gelecek kaygıları. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Taşğın, Ö. (2006). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 679 – 686.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Temiz, E. (2011). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin cinsiyet ve alan değişkenleri açısından incelenmesi. NWSA: Fine Arts, 6(2), 303-310.
  • Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen – Edebiyat Fakültesi Kimya son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 36 – 45.
  • Varol, Y. K., Erbaş, M. K., & Ünlü, H. (2014). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarını Yordama Gücü. Atatürk Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Dergisi, (12) 2, 113-123.

Investigation of Occupational Anxieties of Preschool Teacher Candidates In Terms Of Some Demographic Features

Year 2016, Volume: 5 Issue: 1, 53 - 70, 01.03.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321383

Abstract

This is a descriptive research which employed relational model to investigate occupational
anxieties of preschool teacher candidates in terms of some demographic features. Research
sample is constituted by 201 preschool teacher candidates who are studying Preschool
Teaching at Kastamonu University. Occupational Anxieties Scale for the Preschool Teacher
Candidates that was developed previously and Personal Information Form were used to
find out occupational anxieties of preschool teacher candidates. The scale consists of 9
factors and 60 items. Research showed male preschool teacher candidates have more taskrelated
anxieties than males while female candidates have more employment-related
anxieties than females. Younger preschool teacher candidates (18 – 19) have less
occupational anxiety than older candidates (20+). Also, the candidates who prioritized
preschool teaching for studying among other programs have less occupational anxiety than
the others.

References

  • Adıgüzelli, Y. (2015). Examination of occupational concern of pre-service teachers based on various variables in Turkey. Educational Research and Reviews, 10(4), 397-402.
  • Akgün, A., Gönen, S., & Aydın, M. (2007). İlkögretim fen ve matematik ögretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20), 283 – 299. 08.07.2014 tarihinde
  • Akgün, F., & Özgür, H. (2014). Examination of the anxiety levels and attitudes of the information technology pre-service teachers towards the teaching profession/Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile mesleki kaygılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(5), 1206-1223.
  • Alisinanoğlu, F., Kesicioğlu, A.S., & Ünal, E. (2010, Mayıs). Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları II Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri.
  • Aydın, A., & Tekneci, E. (2013). Zihin engelliler öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 01-12.
  • Bozdam, A. (2008). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Cabı, E., & Yalçınalp, S. (2013). Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği (MKÖ): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 85 – 96.
  • Cüceloğlu, D. (2004). İnsan ve davranış (Psikolojinin temel kavramları). İstanbul: Remzi. Çağır, G.,& Gürgan, U. (2008, Eylül). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. XVII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulmuş bildiri.
  • Çakmak, Ö., & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve Fen-Edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (14), 115 – 127.
  • Çubukçu, Z., & Dönmez, A. (2011). The examination of the professional anxiety levels of teacher candidates. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 7(1), 3 – 25.
  • Demirel, Ö. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretmen sanatı. Ankara: Pegem.
  • Dilmaç, O. (2010). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 24, 49-65.
  • Fuller, F.F. (1969). Concerns of teachers: a development conceptualization. American Educational Research Journal. 6(2), 207 – 226.
  • Göle, M.O. (2014). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Nitelikli Bir Okul Öncesi Eğitim Programında Bulunması Gereken Özelliklere İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hart, N.I. (1987). Student teacher’s anxieties: four measured factors and their relationships to pupil disruption in class. Educational Research. 29(1), 12 – 18.
  • Kan Deniz, Ü. (2008). Bir grup okul öncesi öğretmeninde tükenmişlik durumunun incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 431 – 438.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler (28. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köknel, Ö. (2014). Kaygıdan korkuya. İstanbul: Remzi.
  • Pallant, J. (2005). SPSS survival manual. McGraw-Hill Education (UK).
  • Reeves – Kazelskis, C., & King, D.A. (Kasım, 1994). Teaching Concerns of Preservice Teachers. 23. Mid-South Educational Research Association Konferansında sunulmuş bildiri.
  • Saban, A., Korkmaz, İ., & Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 17, 198-209.
  • Saracoğlu, A.S., Kumral, O., & Kanmaz, A. (2009). Ortaöğretim sosyal alanlar öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik yeterlikleri, kaygıları ve akademik güdülenme düzeyleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 38 – 54.
  • Sünbül, A.M. (2001). Bir meslek olarak öğretmenlik. Özcan Demirel, & Zeki Kaya (Eds.), Öğretmenlik mesleğine giriş içinde (s. 223 – 254). Ankara: Pegem.
  • Sürücü, F. (2012). Matematik öğretmen adaylarının gelecek kaygıları. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Taşğın, Ö. (2006). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 679 – 686.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Temiz, E. (2011). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin cinsiyet ve alan değişkenleri açısından incelenmesi. NWSA: Fine Arts, 6(2), 303-310.
  • Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen – Edebiyat Fakültesi Kimya son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 36 – 45.
  • Varol, Y. K., Erbaş, M. K., & Ünlü, H. (2014). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarını Yordama Gücü. Atatürk Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Dergisi, (12) 2, 113-123.
There are 29 citations in total.

Details

Other ID JA33TU54VV
Journal Section Articles
Authors

Bahar Gümrükçü Bilgici

Ümit Deniz

Publication Date March 1, 2016
Published in Issue Year 2016Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Bilgici, B. G., & Deniz, Ü. (2016). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygılarının Bazı Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 5(1), 53-70. https://doi.org/10.30703/cije.321383

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education