Bu çalışmanın amacı okul öncesi çocukların uzunluk modelleri kullanılarak yapılan etkinliklerde sorulan sorulara verdikleri cevapları incelemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel araştırma olarak desenlenmiştir. Bu amaçla araştırmacılardan birinin çalıştığı okul öncesi sınıfında 18 çocuk ile çalışma yapılmıştır. Araştırmada uzunluk modeli temelli sayılarda sıra, büyüklük, mesafe ve referans noktası gibi bileşenlere dair literatür taranarak ve alan uzmanlarının desteği ile etkinlik temelli on üç sorudan oluşan görüşme formu hazırlanmıştır. Formun son hâli her çocuğa etkinlik şeklinde bireysel olarak uygulanmıştır. Bunun için ahşap malzemeden oluşan bir uzunluk modeli aracı kullanılmıştır. Her görüşme ortalama on beş dakika kadar sürmüştür. Görüşmeler için araştırmacı kamera kaydı almış, sonrasında her kayıt metne dökülmüş ve analiz için hazır hâle getirilmiştir. Hazır veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Sorulan sorular çerçevesinde sayı hissi bağlamında her birinde mesafe kavramının etkisi ile “yakın-uzak”, “arasında”, “ileri-geri” ana kavramlarıyla sayının büyüklüğü, anlamı, konumu bağlamında cevaplar incelendiğinde genel olarak bu yaş çocukların verilen sayıya yakın ve uzak sayıları belirleyebildikleri, cevaplarında başlangıç noktasını ve sıradaki sayıyı dikkate aldıkları, model üzerinde sayının konumunu belirlerken, sayılar arasındaki ilişkiye dikkat ettikleri; zorlandıkları durumlarda ise kullanılan araçların etkisiyle doğru cevaba ulaşabildikleri gözlemlenmiştir.Sayı çizgisi modelinde verilen bir noktadan “ileri-geri” mesafeyi tahmin etme sürecinde hatalı cevap veren bazı çocukların sonraki soruda mesafe artmasına rağmen uzunluk modelinin kullanımıyla doğru cevaba yöneldikleri dikkati çekmiştir.
The aim of this study is to examine preschool children's answers to questions asked in activities using length models. The study was designed as basic qualitative research from qualitative research methods. For this purpose, the study was conducted with 18 students in the preschool class where one of the researchers worked. In the study, an interview form consisting of thirteen activity-based questions was prepared by reviewing the literature on components such as order, magnitude, distance and reference point in length model-based numbers and with the support of field experts. The final version of the form was applied to each student individually as an activity. For this purpose, a length modeling tool made of wood was used. Each interview lasted approximately fifteen minutes. The researcher took camera recordings for the interviews, then each recording was transcribed and made ready for analysis. The ready data were analyzed by content analysis. When the answers were analyzed in the context of number sense—based on the concepts of size, meaning, and location of numbers, as well as the ideas of near–far, between, forward, and backward—it was found that most children at this age could generally identify numbers that were close to or far from a given number. In their responses, they often considered the starting point and the next number. They also used the model to determine the position of numbers and noticed the distance and relationships between them. When they faced difficulties, the tools provided helped guide them toward the correct answer. It was noteworthy that some of the children who gave incorrect answers in the process of estimating the "forward and backward" distance from a point given in the number line model were directed to the correct answer with the use of the length model, although the distance increased in the next question.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education, Mathematics Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 19, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | March 20, 2024 |
Acceptance Date | May 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025Volume: 14 Issue: 2 |