This study was conducted to assess the reflections of urban poverty on children's education processes from the perspective of urban poor parents. The research was designed within the framework of a case study model. The study group of the research consists of 22 parents living in Balıbey, Hacırüstem, Karşıyaka, and Camikebir neighborhoods in Muğla province, where poverty is prevalent, and who have children enrolled in primary and/or secondary education institutions in these neighborhoods. Maximum variation sampling was employed in determining the study group of the research. Data were collected through face-to-face interviews conducted with parents in their households, utilizing semi-structured interview forms developed by the researchers. Thematic analysis was adopted in the data analysis. The results obtained from the research indicated that, in addition to the primarily economically-related reflections of poverty, such as sending their children to the desired school, meeting schools' financial support demands, and fulfilling school needs, there are socio-cultural reflections in terms of providing academic support, offering cultural and social support, experiencing discrimination and exclusion, and self-comparisons with peers.
120K993
Bu çalışma, kent yoksulluğunun çocukların eğitim süreçlerine yansımalarını, kent yoksulu ebeveynlerin bakış açısı çerçevesinden değerlendirebilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma durum çalışması modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, Muğla ilinde yoksulluğun yoğun olarak yaşandığı Balıbey, Hacırüstem, Karşıyaka, Camikebir mahallerinde yaşayan ve bu mahallelerde yer alan ilköğretim ve/veya ortaöğretim kurumlarında kayıtlı çocukları olan 22 ebeveynden oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak, çalışma grubundaki ebeveynler ile yaşadıkları hanelerde yapılan yüz yüze görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Verilerin analizinde tematik bir yaklaşım benimsenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, yoksulluğun eğitime; çocuklarını istedikleri okula gönderme, okulların parasal destek taleplerini karşılama, okul gereksinimlerini karşılama gibi temel olarak ekonomik kaynaklı yansımaları yanında; akademik destek sağlama, kültürel ve sosyal destek sağlama, ayrımcılık ve dışlanmaya maruz kalma, akranlarla kendini karşılaştırma konularında sosyokültürel boyutta yansımaları olduğunu göstermiştir.
TUBİTAK
120K993
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | 120K993 |
Publication Date | June 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 13 Issue: 2 |