Individuals may become targets of bullying due to their distinctive characteristics. In certain instances, exceptional talent alone can render them vulnerable to bullying. Research on gifted populations has indicated a higher prevalence of bullying, encompassing roles as both victims and perpetrators. This study aims to ascertain the perceptions of bullying among gifted students who have encountered such adverse experiences. To achieve this objective, a study was conducted with 6th, 7th, and 8th-grade students attending the Center for Gifted Education and Research (EPTS) and the Emine Emir Şahbaz Science and Art Center in Eskişehir. Initially, 142 gifted students from these institutions participated in the administration of the "Peer Bullying Scale-Adolescent Form." Subsequently, 11 students were identified as participants who reported instances of bullying at their respective schools. Semi-structured interviews were conducted with these students, yielding five findings. The investigation revealed that the participants frequently encountered bullying in their school environments, attributing jealousy as a predominant cause, and expressing a perceived lack of efficacy in coping with such incidents. Interestingly, the participants indicated that they did not experience bullying within educational contexts specifically tailored to cater to gifted individuals.
Bireyler sahip oldukları özellikler nedeni ile zorbalığa maruz kalabilirler. Bazı durumlarda bireyin yalnızca özel yetenekli olması da zorbalığa maruz kalmasında etkili olabilir. Özel yetenekli bireylerle yapılan çalışmalarda daha çok zorbalığa maruz kalma, zorba veya izleyici olma durumlarına yönelik çalışmaların ele alındığı görülmektedir. Bu çalışmada ise zorbalığa maruz kalan özel yetenekli öğrencilerin zorbalık algılarını belirlemek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda özel yetenekli bireylere yönelik eğitim veren Üstün Yetenekliler Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÜYEP) ve Eskişehir Emine Emir Şahbaz Bilim ve Sanat Merkezi’nde eğitim alan 6., 7. ve 8. sınıf öğrencileri ile çalışma gerçekleştirilmiştir. İlk olarak bu kurumlara devam eden 142 özel yetenekli öğrenciye "Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği- Ergen Formu" uygulanmıştır. Ölçek sonuçlarına göre okullarında zorbalığa maruz kaldığını belirten 11 öğrenci katılımcı olarak belirlenmiştir. Bu öğrenciler ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler sonucunda beş bulguya ulaşılmıştır. Çalışmada katılımcıların okullarında sık sık zorbalığa maruz kaldıkları, zorbalığın temel nedeni olarak kıskançlığı gösterdikleri ve zorbalıkla baş etmede yetersiz kaldıkları belirlenmiştir. Ayrıca katılımcılar özel yeteneklilere yönelik eğitim ortamlarında zorbalığa maruz kalmadıklarını ifade etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Talented Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 13 Issue: 1 |