The purpose of this study is to determine the understanding of the nature of science among preschool teachers. The research was conducted with 50 preschool teachers who were working in Edirne, Türkiye, during the 2022–2023 academic year and was determined using the easily accessible sampling method. In the research, which was carried out using the case study design, one of the qualitative research methods, the understanding of the nature of science of preschool teachers was determined by the Views on Nature of Science Questionnaire Form C (VNOS-C). The content analysis method was used in the analysis of the data. The data were analysed in eight themes: variability of scientific knowledge, scientific method, experimentation in science, structure of scientific theories and laws, subjectivity in science, observation, inference, and theoretical assumptions in science, creativity and imagination in science, and relationship between science and society. The findings highlighted that the majority of preschool teachers had an insufficient understanding of the nature of science. In addition, the study found that preschool teachers had various misconceptions about their understanding of the nature of science. At this point, it is thought that providing appropriate professional development opportunities for preschool teachers can enable them to develop a sufficient level of understanding about the nature of science and the characteristics of scientific knowledge.
Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin bilimin doğası anlayışlarının belirlenmesidir. Araştırma 2022-2023 eğitim öğretim yılında Türkiye’de bulunan Edirne ilinde görev yapmakta olan ve kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 50 okul öncesi öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılarak yapılan araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin bilimin doğası anlayışları Bilimin Doğası Hakkında Görüşler Anketi Form C (VNOS-C) ile belirlenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Veriler bilimsel bilginin değişebilirliği, bilimsel yöntem, bilimde deneysellik, bilimsel teori ve kanunların yapısı, bilimde subjektiflik, bilimde gözlem, çıkarım ve teorik kabuller, bilimde yaratıcılık ve hayal gücü, bilim ve toplum ilişkisi şeklinde 8 temada analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre okul öncesi öğretmenlerinin çoğunluğunun bilimin doğası anlayışlarının yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca okul öncesi öğretmenlerinin bilimin doğası anlayışına yönelik çeşitli kavram yanılgılarına sahip oldukları da tespit edilmiştir. Bu noktada okul öncesi öğretmenlerine uygun mesleki gelişim olanaklarının sağlanmasının, öğretmenlerin bilimin doğası ve bilimsel bilginin özellikleri ile ilgili yeterli düzeyde bir anlayış geliştirmelerini sağlayabileceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 13 Issue: 1 |