Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Eğitim Örgütlerinde Yetenek Yönetimi: Meta Sentez Araştırması

Year 2024, Volume: 13 Issue: 1, 242 - 260, 27.03.2024
https://doi.org/10.30703/cije.1230532

Abstract

Bu araştırmada Türkiye’de eğitim örgütlerinde yetenek yönetimi ile ilgili nitel ve karma yaklaşım ile yapılan araştırmaları meta sentez yöntemi ile incelemek amaçlanmaktadır. Araştırmada eğitim örgütlerinde yetenek yönetimi uygulamaları, yetenek yönetiminin uygulanmasıyla ilgili engeller ve yetenek yönetimi çözüm önerilerine odaklanılmıştır. Araştırmaya 2012-2022 yılları arasında Türkiye’de eğitim örgütlerinde yetenek yönetimi ile ilgili yapılan 13 bilimsel çalışma dahil edilmiştir. Bu araştırmalar meta sentez yöntemi ile incelenerek bulgulara ilişkin temalar, alt temalar ve kodlar belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre Türkiye’de eğitim örgütlerinde en yaygın yetenek yönetimi uygulamalarının elde tutma ve bağlılık alt temasında toplandığı; diğer yaygın uygulamaların yetenek araştırma ve bulma, yetenek seçme, yetenek belirleme, istihdam etme, eğitim ve geliştirme alt temalarında toplandığı görülmektedir. Araştırma sonuçlarına göre eğitim örgütlerinde yetenek yönetimi ile ilgili engellerin en yaygın olarak yasal mevzuat alt temasında toplandığı; nadiren yönetici nitelikleri, kaynak kısıtlılığı, işten ayrılma, göreve yabancılaşma, mikro örgütsel dinamikler alt temalarında toplandığı görülmektedir. Araştırma sonuçlarına göre yetenek yönetimi çözüm önerilerinin en yaygın olarak personel seçimi ve görevlendirme alt temasında toplandığı; yaygın olarak mikro örgüt uygulamaları temasında toplandığı; nadiren bürokratik yapı, performans değerlendirme, destekleme ve yetiştirme temalarında toplandığı görülmektedir.

References

  • Akar, F. (2012). Yetenek yönetiminin bazı Türk üniversitelerinde uygulanmasına ilişkin öğretim üyelerinin görüş ve önerileri (Tez No. 311783) [Yayımlanmış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Akar, F. (2015). Yetenek yönetimi. İmge Kitabevi.
  • Akar, F., ve Balcı, A. (2016). Yetenek yönetiminin bazı Türk üniversitelerinde uygulanmasına ilişkin öğretim üyesi görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 955-974 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/209747.
  • Aksoy, G., ve Taşkın, G. (2023). Öğretmenler öğretmenlik meslek kanunu kariyer basamakları düzenlemesi hakkında ne düşünüyor? İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1301-1323. https://doi.org/10.17679/inuefd.1198580
  • Altınöz, M. (2009). Yetenek yönetimi. Nobel Yayınları.
  • Atlı, D. (2017). Yetenek yönetimi. Abaküs Yayınları.
  • Alayoğlu, N. (2010). İnsan kaynakları yönetiminde yeni dönem: yetenek yönetimi. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 68-97. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/842585
  • Altuntuğ, N. (2009). Rekabet üstünlüğünün sürdürülmesinde yeteneklerin rolü: Yetenek yönetim yaklaşımı. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 445-460. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/194647
  • Aytaç, T. (2015). Eğitim örgütlerinde öğretmenlerin yetenek yönetimi yaklaşımına ilişkin metaforik algıları. Turkish Studies (Elektronik), 10(7), 125-148. https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/254784/
  • Aytaç, T. (2014). Okullarda bütünleştirilmiş yetenek yönetimi modeli: Öğretmen görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 39(39), 1-24. https://doi.org/10.15285/EBD.2014397394
  • Aytaç, T., ve İpek C. (2021). Okul yöneticilerinin okullarda yetenek yönetimi yaklaşımının uygulanabilirliğine ilişkin görüşleri (nitel bir analiz). Milli Eğitim Dergisi, 232, (357-382). https://doi.org/10.37669/milliegitim.756552
  • Aydın G. Ç. (2019) Özel okullarda görev yapmakta olan yöneticilerin yetenek yönetimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi (Tez No. 582043) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Bair, C. R. (1999). Meta-synthesis: A new research methodology. The Annual Meeting of the Association for the Study of Higher Education. San Antonio, Texas, (ERIC document no. ED 473866 https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED437866.pdf).
  • Baki, A., ve Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/70397
  • Bakioğlu, A., ve Sarıkaya, A. K. (2015). Eğitimde özelleştirme: Avantajlar ve dezavantajlar. Nobel. Balyer, A., Özcan, K. ve Bayram, A. (2021). Eğitim politikaları. Anı Yayıncılık.
  • Baş, B., Kibar Furtun, M. H., Kapusızoğlu, F., ve Ulu Aslan, E. (2023). Öğretmenlik kariyer basamakları ve yazılı sınavına ilişkin Türkçe öğretmenlerinin görüşleri: Neyi, nasıl algılıyor, yorumluyor ve öneriyorlar? Journal of Mother Tongue Education/Ana Dili Egitim Dergisi, 11(1). https://doi.org/10.16916/aded.1211752
  • Becerikli, E. (2019). Milli Eğitim Bakanlığı proje okul yöneticilerinin yetenek yönetimi ile ilgili görüşleri (Tez No. 581211) [Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Başbuğ, G., ve Ünsal, P. (2012). Kurulacak bir performans değerlendirme sistemi hakkında akademik personelin görüşleri. Psikoloji Çalışmaları, 29, 1-24. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/99932
  • Beycioğlu, K., Özer, N., ve Kondakçı, Y. (2018). Eğitim yönetiminde araştırma. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bondas, T., and Hall, E. O. (2007). A decade of metasynthesis research in health sciences: A meta method study. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 2(2), 101-113. https://doi.org/10.1080/17482620701251684
  • Boz, D. (Spring, 2021). Yetenek yönetiminin iş ve işletme performansına etkisi. International Marmara Social Sciences Congress. https://gavsispanel.gelisim.edu.tr/Document/dboz/20210830223659402_dfe37873-a8d2-4c36-9478-00aa8ebd6ae1.pdf
  • Bulgulu, Z. (2018). Özel okullarda müzik branşındaki öğretmenlerin yetenek yönetimi (Tez No. 495518) [Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Canatan Doğan, N. (2022). Öğretmenlik meslek kanununa yönelik öğretmen ve yönetici görüşleri. [Yayımlanmış tezsiz yüksek lisans projesi, Pamukkale Üniversitesi] http://acikerisim.pau.edu.tr/handle/11499/45470
  • Cebeci, Y. (2019). Özel okullarda öğretmenlere yönelik yetenek yönetimi uygulamaları ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 579448) [Yayımlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul Okan Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Chowdhury, S. (2002). The talent era. Pearson Education India.
  • Collings, D. G., Mellahi, K., and Cascio, W. F. (2019). Global talent management and performance in multinational enterprises: A multilevel perspective. Journal of management, 45(2), 540-566. https://doi.org/10.1177/0149206318757018
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Eğiten Kitap.
  • Çakır, M. (2008). Vakıf üniversitelerinde akademik personelin performans değerlendirmelerinin eğitim kalitesine katkısı. (Tez no. 214864) [Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Çelikay, P. (2019). Okul yöneticilerinin genel öz yeterlik inançları ve sahip oldukları liderlik stillerinin yetenek yönetimi becerileri ile ilişkisi (Tez No. 668658) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Çeven, G. (2019). Yetenek yönetimi bağlamında özel okulculuğun amaç gerçekleştirme başarısına ilişkin bir araştırma lise örneği (Tez No. 547800) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Çobanoğlu, F., ve İlkin, A. (2023). Öğretmenlerin Yenilenen Kariyer Basamakları Uygulaması Hakkındaki Görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (14), 155-173. https://doi.org/10.16916/aded.1211752
  • Davies, B., ve Davies, B. J. (2014). Eğitimde yetenek yönetimi (Çev. T. Aytaç, C. İpek) Nobel Yayınları.
  • Dağ, S. (2018). Özel okullarda iş doyumu ve örgütsel güvenin yordayıcısı olarak yetenek yönetimi (Tez No. 520130) [Yayımlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Demirtaş, H. (2010). Dershane öğretmenlerinde örgütsel bağlılık ve iş doyumu. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 177-206. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/92269
  • Dilber, Y. (2022). Yetenek yönetimi ve eğitim örgütlerinde uygulanabilirliği. Alanyazın, 3(1), 67-83. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2218784
  • Dinçer, S. (2018). Content analysis in scientific research: Meta-analysis, meta-synthesis, and descriptive content analysis. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(1), 176-190. https://doi.org/10.14686/buefad.363159
  • Doğan, S., ve Demiral, Ö. (2008). İnsan kaynakları yönetiminde çalışanların kendilerine doğru yolculuk yöntemi: Yetenek yönetimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(3), 145-166. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/50475
  • Erol, A. (2019) Özel okullarda görev yapan yönetici ve öğretmenlerin yetenek yönetimine ilişkin görüşleri (Tez No. 614856) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Esen, M., ve Esen, D. (2015). öğretim üyelerinin performans değerlendirme sistemine yönelik tutumlarının araştırılması. Journal of Higher Education ve Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 5(1), 52-67. https://doi.org/10.5961/jhes.2015.109
  • Becerikli, E. (2019). Milli Eğitim Bakanlığı proje okul yöneticilerinin yetenek yönetimi ile ilgili görüşleri (Tez No. 581211) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Fang Li, F. and Devos, P. (2008). Talent management: Art or Science? The invisible mechanism between talent and talent factory. [Unpublished master's thesis, Baltic Business School]
  • Fitrio, T., Remofa, Y., Hardi, H., and Ismail, Y. (2023). The role of service quality agility, competence, and organizational commitment in improving employee performance. Jurnal Aplikasi Manajemen, 21(1), 228-241. https://jurnaljam.ub.ac.id/index.php/jam/article/view/3057
  • Gök, M. (2020). Ortaokullarda yetenek yönetiminin uygulanma düzeyi ile iş motivasyonu ve örgütsel yabancılaşma düzeylerinin incelenmesi (Tez no. 649730) [Yayımlanmış Doktora Tezi Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Greene, J. C. (2007). Mixed methods in social inquiry. Wiley.
  • Gumasing, M. J. J., and Ilo, C. K. K. (2023). The Impact of Job Satisfaction on Creating a Sustainable Workplace: An Empirical Analysis of Organizational Commitment and Lifestyle Behavior. Sustainability, 15(13), 10283. https://doi.org/10.3390/su151310283
  • Günbey, M. (2016). Yetenek yönetimi ile ilgili üniversite yönetici ve akademik personelinin görüşleri (Tez no. 446036) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi Abant İzzet Baysal Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Gündüzalp, S. (2016) Üniversitelerde yetenek yönetimi kapsamında yetenek havuzu oluşturmaya yönelik bir model önerisi (Tez no. 445652) [Yayımlanmış Doktora Tezi Fırat Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Gündüzalp, S., ve ÖZAN, M. B. (2017). Yetenek yönetimi sürecinde doktora öğrencilerine yönelik akademik potansiyel değerlendirme kriterleri ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(2), 368-391. https://doi.org/10.17244/eku.310234
  • Gündüzalp, S., ve Özan, M. B. (2019). Akademisyenlerin yetenek yönetimi algısı. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-14. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/770774
  • Gülşen, B. Y. C. (2020). Akademisyenlerde yetenek yönetimi iş motivasyonu ve iş performansı ilişkisinin incelenmesi [Yayımlanmış Doktora Tezi Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi] http://acikerisim.ybu.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/2355/625583.pdf?sequence=1veisAllowed=y
  • İş, A., ve Birel, F. K. (2022). Öğretmenlik Meslek Kanununa İlişkin Öğretmen Görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 21(84), 1967-1990. https://web.p.ebscohost.com/abstract?direct
  • Jalagat, R. (2016). Job performance, job satisfaction, and motivation: A critical review of their relationship. International Journal of Advances in Management and Economics, 5(6), 36-42. https://www.researchgate.net/profile/Revenio-Jalagat/publication/310498763_Job_Performance_Job_Satisfaction_and_Motivation_A_Critical_Review_of_Their_Relationship/links/5830553508ae004f74c0d709/Job-Performance-Job-Satisfaction-and-Motivation-A-Critical-Review-of-Their-Relationship.pdf
  • Karataş, S., ve Güleş, H. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş tatmini ile örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 74-89. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/202403
  • Kayabaşı, Ç., ve Orhaner, E. (2023). Bir devlet hastanesinde çalışanların örgütsel bağlılık ve iş doyumunun ilişkisinin belirlenmesi. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 9(2), 187-200. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3234380
  • Kekül, O., ve Genç, K. Y. (2023). Kurumsallaşma ile örgütsel bağlılık, örgütsel performans ve iş tatmine yönelik içerik analizi: Lisansüstü tezlerine yönelik bir araştırma. Asya Studies, 7(23), 173-194.https://doi.org/10.31455/asya.1188102
  • Koçak, N (2020, 9-10 Ekim). Özel okul yöneticileri ve öğretmenlerinin yetenek yönetimi kültürü ve boyutlarına ilişkin görüşleri, Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Bilimleri Sempozyumu, Elazığ, Türkiye.
  • Laumer, S., Eckhardt, A., and Weitzel, T. (2010). Electronic human resources management in an e-business environment. Journal of Electronic Commerce Research, 11(4), 240-250. http://ojs.jecr.org/jecr/sites/default/files/11_4_p00.pdf
  • Memişoğlu, S. P., ve Kalay, M. (2017). İlkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılık ve motivasyonları arasındaki ilişki (Bolu ili örneği). Electronic Turkish Studies, 12(4), 367-292. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11379
  • Milli Eğitim Bakanlığı Resmi Gazete, 2022. Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliği https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/05/20220512-3.htm
  • Millî Eğitim Bakanlığı Personeline Takdir ve Teşekkür Belgesi Verilmesine İlişkin Yönerge http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/266.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı 2643 Sayılı Tebliğler Dergisi, 2011 2643-_nisan_2011.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı, 2018. Öğretmen performans sistemi bu yıl uygulanmayacak https://www.meb.gov.tr/ogretmen-performans-sistemi-bu-yil-uygulanmayacak/haber/16334/tr
  • Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği, 2015. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/04/20150417-4.htm
  • Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliği, 2021. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/02/20210205-1.htm
  • Mortimore, P. (2000). Does educational research matter? British Educational Research Journal, 2 (1), 5-24. https://doi.org/10.1080/014119200109480
  • Nartgün, Ş. S., ve Burukoğlu, S. (2020) Okul yöneticilerinin yetenek yönetimi ve yaratıcı liderlik özelliklerine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim Araştırmaları, 14, 12-15. http://www.eyuder.org/Download/IcerikDokumanlari/taslak%20%20bas%C4%B1m_2020_E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M%20ARA%C5%9ETIRMALARI_EYUDER%20(1)%20(1).pdf#page=12
  • Noah Jr, P. D. (2017). A systematic approach to the qualitative meta-synthesis. Issues in Information Systems, 18(2), 196-205. https://doi.org/10.48009/2_iis_2017_196-205.
  • O’neill, F. (2017) Devlet ve vakıf üniversiteleri hazırlık okullarında yetenek yönetimi uygulamaları ve okutmanların iş doyumu ilişkisi (Tez no. 470315) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi Yıldız Teknik Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Oplatka, I. (2010). Eğitim yönetiminin mirası: akademik bir alanın tarihi analizi (Çev. S. Turan). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Orhan, A. T. (2023). İş yeri yalnızlığının çalışan performansına etkisi: Akademisyenler üzerine bir uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 24(1), 463-476. https://doi.org/10.31671/doujournal.1191231 Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma Yönetmeliği, 2018 https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/06/20180612-6.htm
  • Özdemir, M. (2020). Eğitim örgütlerinde insan kaynakları yönetimi. Anı Yayıncılık
  • Özdilek, K. (2019) Öğretmen algılarına göre vizyoner liderlik ile yetenek yönetimi arasındaki ilişkide pozitif psikolojik sermayenin aracılık rolü (Tez no. 557643) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi Dokuz Eylül Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Özocak, A., ve Argon, T. (2023). Aday öğretmenlik ve kariyer basamakları yönetmeliğindeki kariyer basamaklarına ilişkin öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(39), 745-766. https://doi.org/10.35675/befdergi.1275499
  • Personel Genel Müdürlüğü. (2022, 23 Ekim). Personel Genel Müdürlüğü görevleri http://personel.meb.gov.tr/www/insan-kaynaklari-genel-mudurlugu-yonetmelikyonergegenelge/icerik/363
  • Philips, J. J. and Edwards, L. (2009). Managing talent retention. An ROI approach. Pfeiffer Publishing.
  • Polat, S., ve Osman, AY (2016). Meta-sentez: Kavramsal bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4 (2), 52-64. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.4c2s3m
  • Sarıer, Y. (2020). Türkiye’de mülteci öğrencilerin eğitimi üzerine bir meta-sentez çalışması: Sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(1), 80-111. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1048451
  • Sever, Y., Yırcı, R., ve Kocabaş, İ. (2019). Mesleki ve teknik ortaöğretim yönetici ve öğretmenlerinin mesleki eğitimde özelleştirmeye ilişkin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 17(1), 56-80. https://dergipark.org.tr/en/pub/tebd/issue/46309/517408
  • Sığrı, Ü. (2021). Nitel araştırma yöntemleri.Beta
  • Sönmez, V. ve Alacapınar F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Strobel, J., and Van Barneveld, A. (2009). When is PBL more effective? A meta-synthesis of meta-analyses comparing PBL to conventional classrooms. Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 3(1), 44-58. https://doi.org/10.7771/1541-5015.1046
  • Sukmawati, S., Palisuri, P., Ruslan, M., and Nur, I. (2023). The Effect of Organizational Commitment, Interpersonal Communication, and Motivation on Employee Satisfaction and Performance. International Journal of Artificial Intelligence Research, 6(1.1). https://doi.org/10.29099/ijair.v6i1.1.613
  • Şişman, M. (1998). Eğitim yönetiminde kuram ve araştırmada alternatif paradigma ve yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(16), 395-422. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/10858
  • Tabancalı, E., ve Korumaz, M. (2014). Eğitim örgütlerinde yetenek yönetimi. The Journal of Academic Social Science Studies,25(I), 139-156. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2336
  • Thomas, J., and Harden, A. (2008). Methods for the thematic synthesis of qualitative research in systematic reviews. BMC Medical Research Methodology, 8(1), 1-20. https://doi.org/10.1186/1471-2288-9-59.
  • Tonbul, Y. (2008). Öğretim üyelerinin performansının değerlendirilmesine ilişkin öğretim üyesi ve öğrenci görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 56(56), 633-662. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/108276
  • Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi. (2022, 23 Ekim.) https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/Turkiyenin-yuksekogretim-stratejisi.pdf
  • Uçar, H. ve Bozkurt, A. (2018). Dönüştürülmüş sınıf 2.0: Bilginin üretimi ve sentezlenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 143-157. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.6c3s7m
  • Veyseller, Y. (2020). Özel okullarda çalışan branş öğretmenlerinin yetenek yönetimi (Tez no. 630138) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi Marmara Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yarar, Z. (2018). Okullarda yetenek yönetimine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri (Tez no. 526134) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi Marmara Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yel, H. (2019) Üniversitelerde yetenek yönetimi uygulamaları ve akademik performans ilişkisi (Tez no. 601578) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi Dokuz Eylül Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yerlikaya, S. (2017). Okul yöneticilerinin yetenek yönetimi ile öğretmenler arasındaki farklılıkları yönetme yeterlikleri (Tez no.451170) [Yayımlanmış Doktora Tezi Abant İzzet Baysal Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zafer Güneş, D., ve Keskinkılıç Kara, S. B. (2017). Özel okullarda yetenek yönetimi uygulamaları. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 142-154. https://openaccess.izu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12436/731/%c3%96zel%20Okullarda%20Yetenek%20Y%c3%b6netimi%20Uygulamalar%c4%b1.pdf?sequence=1veisAllowed=y
  • Williamson, D. (2011). Yeni iş dünyasında yetenek yönetimi: Kuruluşlar nasıl geleceği yaratabilir ve onun tarafından tüketilmeyebilir. İnsan Kaynakları Yönetimi Uluslararası Özeti,19 (6), 33-36. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09670731111163518/full/html

Talent Management in Educational Organizations in Turkey: Meta Synthesis Research

Year 2024, Volume: 13 Issue: 1, 242 - 260, 27.03.2024
https://doi.org/10.30703/cije.1230532

Abstract

In this research, it is aimed to examine the qualitative and mixed approach studies on talent management in educational organizations in Turkey with the meta-synthesis method. The research focuses on talent management practices in educational organizations, barriers to the implementation of talent management, and talent management solutions. 13 scientific studies on talent management in educational organizations in Turkey between the years 2012-2022 were included in the research. These studies were examined by meta-synthesis method and themes, sub-themes and codes related to the findings were determined. According to the results of the research, the most common talent management practices in educational organizations in Turkey are gathered under the sub-theme of retention and commitment; It is seen that other common applications are gathered under the sub-themes of talent search and discovery, talent selection, talent identification, employment, training and development. According to the results of the research; it is seen that they are rarely collected under the sub-themes of managerial qualifications, resource constraints, leaving the job, alienation from the task, and micro-organizational dynamics. According to the results of the research, talent management solution suggestions are mostly gathered under the sub-theme of personnel selection and assignment; it is commonly gathered under the theme of micro organization applications; it is seen that they are rarely gathered under the themes of bureaucratic structure, performance evaluation, support and training.

References

  • Akar, F. (2012). Yetenek yönetiminin bazı Türk üniversitelerinde uygulanmasına ilişkin öğretim üyelerinin görüş ve önerileri (Tez No. 311783) [Yayımlanmış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Akar, F. (2015). Yetenek yönetimi. İmge Kitabevi.
  • Akar, F., ve Balcı, A. (2016). Yetenek yönetiminin bazı Türk üniversitelerinde uygulanmasına ilişkin öğretim üyesi görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 955-974 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/209747.
  • Aksoy, G., ve Taşkın, G. (2023). Öğretmenler öğretmenlik meslek kanunu kariyer basamakları düzenlemesi hakkında ne düşünüyor? İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1301-1323. https://doi.org/10.17679/inuefd.1198580
  • Altınöz, M. (2009). Yetenek yönetimi. Nobel Yayınları.
  • Atlı, D. (2017). Yetenek yönetimi. Abaküs Yayınları.
  • Alayoğlu, N. (2010). İnsan kaynakları yönetiminde yeni dönem: yetenek yönetimi. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 68-97. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/842585
  • Altuntuğ, N. (2009). Rekabet üstünlüğünün sürdürülmesinde yeteneklerin rolü: Yetenek yönetim yaklaşımı. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 445-460. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/194647
  • Aytaç, T. (2015). Eğitim örgütlerinde öğretmenlerin yetenek yönetimi yaklaşımına ilişkin metaforik algıları. Turkish Studies (Elektronik), 10(7), 125-148. https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/254784/
  • Aytaç, T. (2014). Okullarda bütünleştirilmiş yetenek yönetimi modeli: Öğretmen görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 39(39), 1-24. https://doi.org/10.15285/EBD.2014397394
  • Aytaç, T., ve İpek C. (2021). Okul yöneticilerinin okullarda yetenek yönetimi yaklaşımının uygulanabilirliğine ilişkin görüşleri (nitel bir analiz). Milli Eğitim Dergisi, 232, (357-382). https://doi.org/10.37669/milliegitim.756552
  • Aydın G. Ç. (2019) Özel okullarda görev yapmakta olan yöneticilerin yetenek yönetimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi (Tez No. 582043) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Bair, C. R. (1999). Meta-synthesis: A new research methodology. The Annual Meeting of the Association for the Study of Higher Education. San Antonio, Texas, (ERIC document no. ED 473866 https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED437866.pdf).
  • Baki, A., ve Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/70397
  • Bakioğlu, A., ve Sarıkaya, A. K. (2015). Eğitimde özelleştirme: Avantajlar ve dezavantajlar. Nobel. Balyer, A., Özcan, K. ve Bayram, A. (2021). Eğitim politikaları. Anı Yayıncılık.
  • Baş, B., Kibar Furtun, M. H., Kapusızoğlu, F., ve Ulu Aslan, E. (2023). Öğretmenlik kariyer basamakları ve yazılı sınavına ilişkin Türkçe öğretmenlerinin görüşleri: Neyi, nasıl algılıyor, yorumluyor ve öneriyorlar? Journal of Mother Tongue Education/Ana Dili Egitim Dergisi, 11(1). https://doi.org/10.16916/aded.1211752
  • Becerikli, E. (2019). Milli Eğitim Bakanlığı proje okul yöneticilerinin yetenek yönetimi ile ilgili görüşleri (Tez No. 581211) [Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Başbuğ, G., ve Ünsal, P. (2012). Kurulacak bir performans değerlendirme sistemi hakkında akademik personelin görüşleri. Psikoloji Çalışmaları, 29, 1-24. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/99932
  • Beycioğlu, K., Özer, N., ve Kondakçı, Y. (2018). Eğitim yönetiminde araştırma. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bondas, T., and Hall, E. O. (2007). A decade of metasynthesis research in health sciences: A meta method study. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 2(2), 101-113. https://doi.org/10.1080/17482620701251684
  • Boz, D. (Spring, 2021). Yetenek yönetiminin iş ve işletme performansına etkisi. International Marmara Social Sciences Congress. https://gavsispanel.gelisim.edu.tr/Document/dboz/20210830223659402_dfe37873-a8d2-4c36-9478-00aa8ebd6ae1.pdf
  • Bulgulu, Z. (2018). Özel okullarda müzik branşındaki öğretmenlerin yetenek yönetimi (Tez No. 495518) [Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Canatan Doğan, N. (2022). Öğretmenlik meslek kanununa yönelik öğretmen ve yönetici görüşleri. [Yayımlanmış tezsiz yüksek lisans projesi, Pamukkale Üniversitesi] http://acikerisim.pau.edu.tr/handle/11499/45470
  • Cebeci, Y. (2019). Özel okullarda öğretmenlere yönelik yetenek yönetimi uygulamaları ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 579448) [Yayımlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul Okan Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Chowdhury, S. (2002). The talent era. Pearson Education India.
  • Collings, D. G., Mellahi, K., and Cascio, W. F. (2019). Global talent management and performance in multinational enterprises: A multilevel perspective. Journal of management, 45(2), 540-566. https://doi.org/10.1177/0149206318757018
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Eğiten Kitap.
  • Çakır, M. (2008). Vakıf üniversitelerinde akademik personelin performans değerlendirmelerinin eğitim kalitesine katkısı. (Tez no. 214864) [Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Çelikay, P. (2019). Okul yöneticilerinin genel öz yeterlik inançları ve sahip oldukları liderlik stillerinin yetenek yönetimi becerileri ile ilişkisi (Tez No. 668658) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Çeven, G. (2019). Yetenek yönetimi bağlamında özel okulculuğun amaç gerçekleştirme başarısına ilişkin bir araştırma lise örneği (Tez No. 547800) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Çobanoğlu, F., ve İlkin, A. (2023). Öğretmenlerin Yenilenen Kariyer Basamakları Uygulaması Hakkındaki Görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (14), 155-173. https://doi.org/10.16916/aded.1211752
  • Davies, B., ve Davies, B. J. (2014). Eğitimde yetenek yönetimi (Çev. T. Aytaç, C. İpek) Nobel Yayınları.
  • Dağ, S. (2018). Özel okullarda iş doyumu ve örgütsel güvenin yordayıcısı olarak yetenek yönetimi (Tez No. 520130) [Yayımlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Demirtaş, H. (2010). Dershane öğretmenlerinde örgütsel bağlılık ve iş doyumu. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 177-206. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/92269
  • Dilber, Y. (2022). Yetenek yönetimi ve eğitim örgütlerinde uygulanabilirliği. Alanyazın, 3(1), 67-83. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2218784
  • Dinçer, S. (2018). Content analysis in scientific research: Meta-analysis, meta-synthesis, and descriptive content analysis. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(1), 176-190. https://doi.org/10.14686/buefad.363159
  • Doğan, S., ve Demiral, Ö. (2008). İnsan kaynakları yönetiminde çalışanların kendilerine doğru yolculuk yöntemi: Yetenek yönetimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(3), 145-166. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/50475
  • Erol, A. (2019) Özel okullarda görev yapan yönetici ve öğretmenlerin yetenek yönetimine ilişkin görüşleri (Tez No. 614856) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Esen, M., ve Esen, D. (2015). öğretim üyelerinin performans değerlendirme sistemine yönelik tutumlarının araştırılması. Journal of Higher Education ve Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 5(1), 52-67. https://doi.org/10.5961/jhes.2015.109
  • Becerikli, E. (2019). Milli Eğitim Bakanlığı proje okul yöneticilerinin yetenek yönetimi ile ilgili görüşleri (Tez No. 581211) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Fang Li, F. and Devos, P. (2008). Talent management: Art or Science? The invisible mechanism between talent and talent factory. [Unpublished master's thesis, Baltic Business School]
  • Fitrio, T., Remofa, Y., Hardi, H., and Ismail, Y. (2023). The role of service quality agility, competence, and organizational commitment in improving employee performance. Jurnal Aplikasi Manajemen, 21(1), 228-241. https://jurnaljam.ub.ac.id/index.php/jam/article/view/3057
  • Gök, M. (2020). Ortaokullarda yetenek yönetiminin uygulanma düzeyi ile iş motivasyonu ve örgütsel yabancılaşma düzeylerinin incelenmesi (Tez no. 649730) [Yayımlanmış Doktora Tezi Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Greene, J. C. (2007). Mixed methods in social inquiry. Wiley.
  • Gumasing, M. J. J., and Ilo, C. K. K. (2023). The Impact of Job Satisfaction on Creating a Sustainable Workplace: An Empirical Analysis of Organizational Commitment and Lifestyle Behavior. Sustainability, 15(13), 10283. https://doi.org/10.3390/su151310283
  • Günbey, M. (2016). Yetenek yönetimi ile ilgili üniversite yönetici ve akademik personelinin görüşleri (Tez no. 446036) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi Abant İzzet Baysal Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Gündüzalp, S. (2016) Üniversitelerde yetenek yönetimi kapsamında yetenek havuzu oluşturmaya yönelik bir model önerisi (Tez no. 445652) [Yayımlanmış Doktora Tezi Fırat Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Gündüzalp, S., ve ÖZAN, M. B. (2017). Yetenek yönetimi sürecinde doktora öğrencilerine yönelik akademik potansiyel değerlendirme kriterleri ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(2), 368-391. https://doi.org/10.17244/eku.310234
  • Gündüzalp, S., ve Özan, M. B. (2019). Akademisyenlerin yetenek yönetimi algısı. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-14. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/770774
  • Gülşen, B. Y. C. (2020). Akademisyenlerde yetenek yönetimi iş motivasyonu ve iş performansı ilişkisinin incelenmesi [Yayımlanmış Doktora Tezi Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi] http://acikerisim.ybu.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/2355/625583.pdf?sequence=1veisAllowed=y
  • İş, A., ve Birel, F. K. (2022). Öğretmenlik Meslek Kanununa İlişkin Öğretmen Görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 21(84), 1967-1990. https://web.p.ebscohost.com/abstract?direct
  • Jalagat, R. (2016). Job performance, job satisfaction, and motivation: A critical review of their relationship. International Journal of Advances in Management and Economics, 5(6), 36-42. https://www.researchgate.net/profile/Revenio-Jalagat/publication/310498763_Job_Performance_Job_Satisfaction_and_Motivation_A_Critical_Review_of_Their_Relationship/links/5830553508ae004f74c0d709/Job-Performance-Job-Satisfaction-and-Motivation-A-Critical-Review-of-Their-Relationship.pdf
  • Karataş, S., ve Güleş, H. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş tatmini ile örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 74-89. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/202403
  • Kayabaşı, Ç., ve Orhaner, E. (2023). Bir devlet hastanesinde çalışanların örgütsel bağlılık ve iş doyumunun ilişkisinin belirlenmesi. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 9(2), 187-200. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3234380
  • Kekül, O., ve Genç, K. Y. (2023). Kurumsallaşma ile örgütsel bağlılık, örgütsel performans ve iş tatmine yönelik içerik analizi: Lisansüstü tezlerine yönelik bir araştırma. Asya Studies, 7(23), 173-194.https://doi.org/10.31455/asya.1188102
  • Koçak, N (2020, 9-10 Ekim). Özel okul yöneticileri ve öğretmenlerinin yetenek yönetimi kültürü ve boyutlarına ilişkin görüşleri, Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Bilimleri Sempozyumu, Elazığ, Türkiye.
  • Laumer, S., Eckhardt, A., and Weitzel, T. (2010). Electronic human resources management in an e-business environment. Journal of Electronic Commerce Research, 11(4), 240-250. http://ojs.jecr.org/jecr/sites/default/files/11_4_p00.pdf
  • Memişoğlu, S. P., ve Kalay, M. (2017). İlkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılık ve motivasyonları arasındaki ilişki (Bolu ili örneği). Electronic Turkish Studies, 12(4), 367-292. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11379
  • Milli Eğitim Bakanlığı Resmi Gazete, 2022. Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliği https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/05/20220512-3.htm
  • Millî Eğitim Bakanlığı Personeline Takdir ve Teşekkür Belgesi Verilmesine İlişkin Yönerge http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/266.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı 2643 Sayılı Tebliğler Dergisi, 2011 2643-_nisan_2011.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı, 2018. Öğretmen performans sistemi bu yıl uygulanmayacak https://www.meb.gov.tr/ogretmen-performans-sistemi-bu-yil-uygulanmayacak/haber/16334/tr
  • Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği, 2015. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/04/20150417-4.htm
  • Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliği, 2021. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/02/20210205-1.htm
  • Mortimore, P. (2000). Does educational research matter? British Educational Research Journal, 2 (1), 5-24. https://doi.org/10.1080/014119200109480
  • Nartgün, Ş. S., ve Burukoğlu, S. (2020) Okul yöneticilerinin yetenek yönetimi ve yaratıcı liderlik özelliklerine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim Araştırmaları, 14, 12-15. http://www.eyuder.org/Download/IcerikDokumanlari/taslak%20%20bas%C4%B1m_2020_E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M%20ARA%C5%9ETIRMALARI_EYUDER%20(1)%20(1).pdf#page=12
  • Noah Jr, P. D. (2017). A systematic approach to the qualitative meta-synthesis. Issues in Information Systems, 18(2), 196-205. https://doi.org/10.48009/2_iis_2017_196-205.
  • O’neill, F. (2017) Devlet ve vakıf üniversiteleri hazırlık okullarında yetenek yönetimi uygulamaları ve okutmanların iş doyumu ilişkisi (Tez no. 470315) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi Yıldız Teknik Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Oplatka, I. (2010). Eğitim yönetiminin mirası: akademik bir alanın tarihi analizi (Çev. S. Turan). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Orhan, A. T. (2023). İş yeri yalnızlığının çalışan performansına etkisi: Akademisyenler üzerine bir uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 24(1), 463-476. https://doi.org/10.31671/doujournal.1191231 Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma Yönetmeliği, 2018 https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/06/20180612-6.htm
  • Özdemir, M. (2020). Eğitim örgütlerinde insan kaynakları yönetimi. Anı Yayıncılık
  • Özdilek, K. (2019) Öğretmen algılarına göre vizyoner liderlik ile yetenek yönetimi arasındaki ilişkide pozitif psikolojik sermayenin aracılık rolü (Tez no. 557643) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi Dokuz Eylül Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Özocak, A., ve Argon, T. (2023). Aday öğretmenlik ve kariyer basamakları yönetmeliğindeki kariyer basamaklarına ilişkin öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(39), 745-766. https://doi.org/10.35675/befdergi.1275499
  • Personel Genel Müdürlüğü. (2022, 23 Ekim). Personel Genel Müdürlüğü görevleri http://personel.meb.gov.tr/www/insan-kaynaklari-genel-mudurlugu-yonetmelikyonergegenelge/icerik/363
  • Philips, J. J. and Edwards, L. (2009). Managing talent retention. An ROI approach. Pfeiffer Publishing.
  • Polat, S., ve Osman, AY (2016). Meta-sentez: Kavramsal bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4 (2), 52-64. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.4c2s3m
  • Sarıer, Y. (2020). Türkiye’de mülteci öğrencilerin eğitimi üzerine bir meta-sentez çalışması: Sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(1), 80-111. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1048451
  • Sever, Y., Yırcı, R., ve Kocabaş, İ. (2019). Mesleki ve teknik ortaöğretim yönetici ve öğretmenlerinin mesleki eğitimde özelleştirmeye ilişkin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 17(1), 56-80. https://dergipark.org.tr/en/pub/tebd/issue/46309/517408
  • Sığrı, Ü. (2021). Nitel araştırma yöntemleri.Beta
  • Sönmez, V. ve Alacapınar F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Strobel, J., and Van Barneveld, A. (2009). When is PBL more effective? A meta-synthesis of meta-analyses comparing PBL to conventional classrooms. Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 3(1), 44-58. https://doi.org/10.7771/1541-5015.1046
  • Sukmawati, S., Palisuri, P., Ruslan, M., and Nur, I. (2023). The Effect of Organizational Commitment, Interpersonal Communication, and Motivation on Employee Satisfaction and Performance. International Journal of Artificial Intelligence Research, 6(1.1). https://doi.org/10.29099/ijair.v6i1.1.613
  • Şişman, M. (1998). Eğitim yönetiminde kuram ve araştırmada alternatif paradigma ve yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(16), 395-422. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/10858
  • Tabancalı, E., ve Korumaz, M. (2014). Eğitim örgütlerinde yetenek yönetimi. The Journal of Academic Social Science Studies,25(I), 139-156. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2336
  • Thomas, J., and Harden, A. (2008). Methods for the thematic synthesis of qualitative research in systematic reviews. BMC Medical Research Methodology, 8(1), 1-20. https://doi.org/10.1186/1471-2288-9-59.
  • Tonbul, Y. (2008). Öğretim üyelerinin performansının değerlendirilmesine ilişkin öğretim üyesi ve öğrenci görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 56(56), 633-662. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/108276
  • Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi. (2022, 23 Ekim.) https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/Turkiyenin-yuksekogretim-stratejisi.pdf
  • Uçar, H. ve Bozkurt, A. (2018). Dönüştürülmüş sınıf 2.0: Bilginin üretimi ve sentezlenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 143-157. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.6c3s7m
  • Veyseller, Y. (2020). Özel okullarda çalışan branş öğretmenlerinin yetenek yönetimi (Tez no. 630138) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi Marmara Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yarar, Z. (2018). Okullarda yetenek yönetimine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri (Tez no. 526134) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi Marmara Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yel, H. (2019) Üniversitelerde yetenek yönetimi uygulamaları ve akademik performans ilişkisi (Tez no. 601578) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi Dokuz Eylül Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yerlikaya, S. (2017). Okul yöneticilerinin yetenek yönetimi ile öğretmenler arasındaki farklılıkları yönetme yeterlikleri (Tez no.451170) [Yayımlanmış Doktora Tezi Abant İzzet Baysal Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zafer Güneş, D., ve Keskinkılıç Kara, S. B. (2017). Özel okullarda yetenek yönetimi uygulamaları. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 142-154. https://openaccess.izu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12436/731/%c3%96zel%20Okullarda%20Yetenek%20Y%c3%b6netimi%20Uygulamalar%c4%b1.pdf?sequence=1veisAllowed=y
  • Williamson, D. (2011). Yeni iş dünyasında yetenek yönetimi: Kuruluşlar nasıl geleceği yaratabilir ve onun tarafından tüketilmeyebilir. İnsan Kaynakları Yönetimi Uluslararası Özeti,19 (6), 33-36. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09670731111163518/full/html
There are 95 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Tuğba Zengin 0000-0003-4009-7786

Erkan Tabancalı 0000-0001-7536-2696

Publication Date March 27, 2024
Published in Issue Year 2024Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Zengin, T., & Tabancalı, E. (2024). Türkiye’de Eğitim Örgütlerinde Yetenek Yönetimi: Meta Sentez Araştırması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(1), 242-260. https://doi.org/10.30703/cije.1230532

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education