This research was carried out in order to reveal how the mental processes of pre-service mathematics teachers are while making mathematical proofs and solving problems, and what their views are about the thinking aloud method. Within the scope of this research based on the case study design, 4 pre-service teachers were asked to express their thoughts aloud, to solve 2 problems, and to do 2 algebraic proofs. Teacher candidates' thinking-aloud processes were video-recorded. The data obtained by transcribing the videos were analyzed and interpreted with the descriptive analysis method. As a result of the research, it was seen that although the pre-service teachers had a general understanding of how to prove the theorem and problem-solving, they did not know how to advance the process of proving and problem-solving and how to use the knowledge they had before in a way suitable for their purpose. In addition, according to the pre-service teachers who participated in the application, the thinking aloud method is a method that develops higher-order thinking and allows the individual to understand what he or she is really thinking.
Problem solving mathematical proof algebraic proof pre-service mathematics teacher think aloud
Bu araştırma matematik öğretmeni adaylarının matematiksel ispat yaparken ve problem çözerken zihinsel süreçlerinin nasıl ilerlediğini ve sesli düşünme yöntemine ilişkin görüşlerinin neler olduğunu ortaya çıkarabilmek amacıyla yapılmıştır. Durum çalışması deseninin esas alındığı bu araştırma kapsamında 4 öğretmen adayından düşüncelerini sesli olarak ifade ederek 2 problemi çözmeleri ve 2 cebirsel ispatı yapmaları istenmiştir. Öğretmen adaylarının sesli düşünme süreçleri video ile kayıt altına alınmıştır. Videolar transkript edilerek elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemi ile analiz edilerek yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının teorem ispatının ve problem çözümünün nasıl olacağına yönelik genel bir anlayışa sahip olmalarına rağmen, ispat yapma ve problem çözme sürecini nasıl ilerleteceklerini ve önceden sahip oldukları bilgileri amacına uygun bir biçimde nasıl kullanacaklarını bilemedikleri görülmüştür. Ayrıca uygulamaya katılan öğretmen adaylarına göre sesli düşünme yöntemi üst düzey düşünmeyi geliştiren ve bireyin gerçekte ne düşündüğünü anlamasına imkân tanıyan bir yöntemdir.
Problem çözme matematiksel ispat yapma cebirsel ispat matematik öğretmeni adayları sesli düşünme
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023Volume: 12 Issue: 4 |