This study is a survey research aiming at revealing the level of loyalty among pre-service teachers and at identifying the effects of several factors on their loyalty. The participants of the study included 348 pre-service teachers studying at the Faculty of Education of Afyon Kocatepe University. In order to analyse the loyalty of the participants to their university the scale developed by Helgesen ve Nesset (2007a) and adopted by Korumaz ve Tekel (2017) into Turkish entitled “Student Loyalty Scale” was employed. In this study in order to establish the construct validity of the student loyalty scale confirmatory factor analysis (CFA) was used. It is found that model is an acceptable model. The findings indicate that the participants are generally pleased with the university. On the other hand, female participants are found to be much more satisfied with the opportunities offered in the faculty and the image of their field of study in comparison to male participants. It is also found that social studies pre-service teachers are less satisfied with their field of study in comparison to the other participants. In addition, elementary mathematics pre-service teachers are the most satisfied group with their field of study.
Loyalty quality of services image of the study field image of the faculty pre-service teacher.
Bu araştırma, öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri üniversiteye ne kadar sadakatli olduklarını belirlemeyi amaçlayan tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini Afyon Kocatepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi’ nde öğrenim görmekte olan 348 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri üniversiteye sadakatini incelemek amacıyla, Helgesen ve Nesset (2007a) tarafından geliştirilen ve Korumaz ve Tekel (2017) tarafından Türkçeye uyarlanarak geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan “Öğrenci Sadakati Ölçeği” kullanılmıştır. Bu araştırma kapsamında, Öğrenci Sadakati Ölçeği’ nin yapı geçerliğini gerçekleştirmek üzere Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) kullanılmıştır. Modelin uyum iyiliği değerleri incelendiğinde modelin kabul edilebilir bir model olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının üniversitesine duyduğu sadakatin memnunum düzeyinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte, kadın öğretmen adaylarının erkek öğretmen adaylarına göre, fakültenin imkânları ve çalışma alanının imajından daha memnun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının çalışma alanının imajından diğer lisans programlarında öğrenim gören öğretmen adaylarına kıyasla daha az memnun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca İlköğretim Matematik öğretmen adaylarının çalışma alanının imajından sınıf öğretmen adayları hariç diğer lisans programlarında öğrenim gören öğretmen adaylarına kıyasla daha memnun olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022Volume: 11 Issue: 2 |