Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarında Psikolojik Esnekliğin, Öz-Yeterliğin ve İletişim Becerilerinin Yaşam Doyumu Üzerindeki Yordayıcı Rolü

Year 2022, Volume: 11 Issue: 1, 219 - 227, 28.03.2022
https://doi.org/10.30703/cije.1007362

Abstract

Bu araştırmada, psikolojik esneklik, öz-yeterlik ve iletişim becerileri değişkenlerinin öğretmen adaylarının yaşam doyumu üzerindeki yordayıcı rolü incelenmiştir. Araştırma grubu, 2021- 2022 akademik yılında Türkiye’deki farklı üniversitelerin eğitim fakültelerinde öğrenim gören 175 (%40) erkek, 263 (%60) kız olmak üzere toplam 438 öğretmen adayından oluşmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Yaşam Doyumu Ölçeği”, “Psikolojik Esneklik Ölçeği”, “Genel Öz-Yeterlik Ölçeği”, “İletişim Becerileri Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarından elde edilen verilerin incelenmesi sonucunda verilerin “çoklu doğrusal regresyon analizi (adımsal)” için uygun olduğu belirlenmiştir. Bu bağlamda araştırma verilerinin analizi “çoklu doğrusal regresyon analiz (adımsal) yöntemi” ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, yaşam doyumu ile psikolojik esneklik, öz-yeterlik ve iletişim becerileri arasında pozitif yönde anlamlı düzeyde birer ilişkinin olduğu ve psikolojik esneklik, öz-yeterlik ve iletişim becerileri değişkenlerinin yaşam doyumu değişkeninin anlamlı düzeyde birer yordayıcısı oldukları sonucu elde edilmiştir. Psikolojik esneklik, öz-yeterlik ve iletişim becerileri değişkenleri birlikte öğretmen adaylarının yaşam doyumuna ilişkin toplam varyansın yaklaşık olarak %32’sini açıklamaktadır. Öğretmen adaylarının yaşam doyumlarını birinci sırada “psikolojik esneklik”, ikinci sırada “öz-yeterlik” ve üçüncü sırada “iletişim becerileri” değişkenlerinin anlamlı düzeyde yordadığı görülmüştür.

References

  • Afolabi, O. A. and Balogun, A. G. (2017). Impacts of psychological security, emotional intelligence and self-efficacy on undergraduates’ life satisfaction. Psychological Thought, 10(2), 247-261.
  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
  • Arslan, C., Hamarta, E. ve Uslu, M. (2010). The relationship between conflict communication, self-esteem and life satisfaction in university students. Educational Research and Reviews, 5(1), 031-034.
  • Aypay, A. (2010). Genel öz yeterlik ölçeği’nin (GÖYÖ) Türkçe’ye uyarlama çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 113-132.
  • Azizli, N., Atkinson, B. E., Baughman, H. M. ve Giammarco, E. A. (2015). Relationships between general self-efficacy, planning for the future, and life satisfaction. Personality and Individual Differences, 82, 58-60.
  • Ateş, B. ve Sağar M. E. (2021). Üniversite öğrencilerinde özyeterliğin yordayıcısı olarak bilişsel esneklik, duygu düzenleme becerileri ve psikolojik sağlamlık. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 679-695.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bandura, A. (1984). Recycling misconceptions of perceived self-efficacy. Cognitive Therapy and Research, 8(3), 231-255.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.
  • Bandura. A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. New Jersey: Prentice Halı.
  • Bergquist, J. J. (2015). Incremental validity of psychological flexibility, anxiety sensitivity, and mindfulness in the prediction of panic disorder symptomology and life satisfaction (Doctoral dissertation). Appalachian State University.
  • Bond, F. W., Hayes, S. C. and Barnes-Holmes, D. (2006). Psychological flexibility, ACT, and organizational behavior. Journal of Organizational Behavior Management, 26(1-2), 25-54.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Castellá Sarriera, J., Bedin, L., Tiago Calza, D. A. and Casas, F. (2015). Relationship between social support, life satisfaction and subjective well-being in Brazilian adolescents. Universitas Psychologica, 14(2), 459-474.
  • Chen, S. X., Cheung, F. M., Bond, M. H. and Leung, J. P. (2006). Going beyond self‐esteem to predict life satisfaction: The Chinese case. Asian Journal of Social Psychology, 9(1), 24-35. Chen, G. M. and Starosta, W. J. (1996). Intercultural communication competence: A synthesis. In B. R. Burleson (Ed.), Communication yearbook 19 (pp. 353–383). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Cüceloğlu, D. (2004). İnsan ve davranışı. (7. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çakar, F. S. (2012). The relationship between the self-efficacy and life satisfaction of young adults. International Education Studies, 5(6), 123-130.
  • Çevik, N. K. ve Korkmaz, O. (2014). Türkiye’de yaşam doyumu ve iş doyumu arasındaki ilişkinin iki değişkenli sıralı probit model analizi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 126-145.
  • Dağ, A., Korkutata, A. ve Özavcı, R. (2019). Sportif etkinlik işletmelerinde çalışan personelin öznel iyi oluş düzeyleri ile yaşam doyumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi . International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS , 5 (3) , 154-162 . doi: 10.18826/useeabd.598909.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-575.
  • Diener, E.D., Emmons, R.A., Larsen, R.J. and Griffin, S. (1985), The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75.
  • Diseth, Å., Danielsen, A. G. and Samdal, O. (2012). A path analysis of basic need support, self-efficacy, achievement goals, life satisfaction and academic achievement level among secondary school students. Educational Psychology, 32(3), 335-354.
  • Egan, G. (1994). Psikolojik danışmaya giriş. Akkoyun F. (Çev), Ankara: Form Ofset.
  • Erol, M. (2017). Genç yetişkinliğin öncesinde olan ergenlerin yaşam doyumu:”Utangaçlık” ve “öz yeterlik algısı”nın rolü. Türk Psikiyatri Dergisi, 28(2), 95-103.
  • Gayathri, N. and Karthikeyan, P. (2016). The role of self-efficacy and social support in improving life satisfaction. Zeitschrift für Psychologie, 224(1), 25-33. doi:10.1027/2151-2604/a000235
  • Graham, C. D., Gouick, J., Ferreira, N. and Gillanders, D. (2016). The influence of psychological flexibility on life satisfaction and mood in muscle disorders. Rehabilitation psychology, 61(2), 210-217. https://doi.org/10.1037/rep0000092
  • Harris, R. (2007). Acceptance and Commitment Therapy (ACT) Introductory Workshop Handout. Psych Med.
  • Harris, R. (2009). ACT made simple: an easy-to-read primer on Acceptance and Commitment Therapy. New Harbinger Publication, 9(13), 26-30.
  • Hayes, S. C. (2004). Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the third wave of behavioral and cognitive therapies. Behavior Therapy, 35, 639-665. doi: 10.1016/S0005-7894(04)80013-3.
  • Hayes, S. C., Luoma, J. B., Bond, F. W., Masuda, A. and Lillis, J. (2006). Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour research and therapy, 44(1), 1-25.
  • Iverson, R. D. and Maguire, C. (2000). The relationship between job and life satisfaction: Evidence from a remote mining community. Human relations, 53(6), 807-839.
  • Johnson, D. W. (1996). Reaching out: Interpersonal effectiveness and self-actualization. (6th ed.) Boston, Allyn and Bacon.
  • Karakuş, S. ve Akbay, S. E. (2020). Psikolojik esneklik ölçeği: Uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 32-43. doi: 10.17860/mersinefd.669825.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. (31. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kashdan, T. B. and Rottenberg, J. (2010). Psychological flexibility as a fundamental aspect of health. Clinical Psychology Review, 30(7), 865–878. doi:10.1016/j.cpr.2010.03.001.
  • Korkut-Owen, F. ve Bugay, A. (2014). İletişim Becerileri Ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 51-64.
  • Köker, S. (1991). Normal ve sorunlu ergenlerin yaşam doyumu düzeylerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Lucas, J. J. and Moore, K. A. (2020). Psychological flexibility: positive implications for mental health and life satisfaction. Health promotion international, 35(2), 312-320. https://doi.org/10.1093/heapro/daz036.
  • Luoma, J. B., Hayes, S. C. and Walser, R. D. (2010). Learning ACT: An acceptance ve commitment therapy skills-training manual for therapists. New Harbinger Publications, 60, 549-552.
  • Malinauskas, R., Dumciene, A. and Lapeniene, D. (2014). Social skills and life satisfaction of Lithuanian first-and senior-year university students. Social Behavior and Personality: an international journal, 42(2), 285-293.
  • Moksnes, U. K. and Espnes, G. A. (2013). Self-esteem and life satisfaction in adolescents—gender and age as potential moderators. Quality of Life Research, 22(10), 2921-2928.
  • Neugarten, B. L., Havighurst, R. J. and Tobin, S. S. (1961). The Measurement of Life Satisfaction. Journal of Gerontology, 16(2), 134–143. doi:10.1093/geronj/16.2.134
  • Pavot, W., Diener, E. D., Colvin, C. R. and Sandvik, E. (1991). Further validation of the satisfaction with life scale: Evidence for the cross-method convergence of well-being measures. Journal of personality assessment, 57(1), 149-161. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5701_17.
  • Poorbaferani, Z., Mazaheri, M. A. and Hasanzadeh, A. (2018). Life satisfaction, general self-efficacy, self-esteem, and communication skills in married women. Journal of education and health promotion, 7, 1-6. doi: 10.4103/jehp.jehp_108_18.
  • Seiler, W. J. and Beall, M. L. (2005). Communication: making connections. Pearson/Allyn and Bacon.
  • Sen, L. (2005). Communication skills. New Delhi: Prentice-Hall of India Private Limited.
  • Tümlü, G. Ü. ve Recepoğlu, E. (2013). Üniversite akademik personelinin psikolojik dayanıklılık ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 205-213.
  • Unanue, W., Gómez, M. E., Cortez, D., Oyanedel, J. C. and Mendiburo-Seguel, A. (2017). Revisiting the link between job satisfaction and life satisfaction: The role of basic psychological needs. Frontiers in psychology, 8, 1-17.
  • Zhou, M. and Lin, W. (2016). Adaptability and life satisfaction: The moderating role of social support. Frontiers in Psychology, 7, 1-7. doi:10.3389/fpsyg.2016.01134.
  • Verdener, R. F. (1999). Communicate! (9th Ed). Belmont CA: Wadsworth Publishing Company.

The Predictive Role of Psychological Flexibility, Self-efficacy and Communication Skills on Life Satisfaction in Teacher Candidates

Year 2022, Volume: 11 Issue: 1, 219 - 227, 28.03.2022
https://doi.org/10.30703/cije.1007362

Abstract

In this study, the predictive role of psychological flexibility, self-efficacy, and communication skills variables on teacher candidates’ life satisfaction was examined. The research group consisted of a total of 438 teacher candidates, 175 (40%) male, and 263 (60%) female, studying at the education faculties of different universities in Turkey in the 2021 - 2022 academic year. “Life Satisfaction Scale, “Psychological Flexibility Scale”, “General Self-Efficacy Scale”, “Communication Skills Scale” and “Personal Information Form” were used as data collection tools. As a result of the examination of the data obtained from the teacher candidates in the study, it was determined that the data were suitable for “multiple linear regression analysis (stepwise)”. In this context, the analysis of the research data was carried out with the “multiple linear regression analysis (stepwise) method”. In the study, it was concluded that there was a significant positive correlation between life satisfaction and psychological flexibility, self-efficacy, and communication skills, and that psychological flexibility, self-efficacy, and communication skills variables were significant predictors of life satisfaction variable. The variables of psychological flexibility, self-efficacy, and communication skills together explain approximately 32% of the total variance regarding life satisfaction of teacher candidates. It was observed that “psychological flexibility” in the first place, “self-efficacy” in the second place, and “communication skills” in the third place predicted the life satisfaction of teacher candidates significantly.

References

  • Afolabi, O. A. and Balogun, A. G. (2017). Impacts of psychological security, emotional intelligence and self-efficacy on undergraduates’ life satisfaction. Psychological Thought, 10(2), 247-261.
  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
  • Arslan, C., Hamarta, E. ve Uslu, M. (2010). The relationship between conflict communication, self-esteem and life satisfaction in university students. Educational Research and Reviews, 5(1), 031-034.
  • Aypay, A. (2010). Genel öz yeterlik ölçeği’nin (GÖYÖ) Türkçe’ye uyarlama çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 113-132.
  • Azizli, N., Atkinson, B. E., Baughman, H. M. ve Giammarco, E. A. (2015). Relationships between general self-efficacy, planning for the future, and life satisfaction. Personality and Individual Differences, 82, 58-60.
  • Ateş, B. ve Sağar M. E. (2021). Üniversite öğrencilerinde özyeterliğin yordayıcısı olarak bilişsel esneklik, duygu düzenleme becerileri ve psikolojik sağlamlık. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 679-695.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bandura, A. (1984). Recycling misconceptions of perceived self-efficacy. Cognitive Therapy and Research, 8(3), 231-255.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.
  • Bandura. A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. New Jersey: Prentice Halı.
  • Bergquist, J. J. (2015). Incremental validity of psychological flexibility, anxiety sensitivity, and mindfulness in the prediction of panic disorder symptomology and life satisfaction (Doctoral dissertation). Appalachian State University.
  • Bond, F. W., Hayes, S. C. and Barnes-Holmes, D. (2006). Psychological flexibility, ACT, and organizational behavior. Journal of Organizational Behavior Management, 26(1-2), 25-54.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Castellá Sarriera, J., Bedin, L., Tiago Calza, D. A. and Casas, F. (2015). Relationship between social support, life satisfaction and subjective well-being in Brazilian adolescents. Universitas Psychologica, 14(2), 459-474.
  • Chen, S. X., Cheung, F. M., Bond, M. H. and Leung, J. P. (2006). Going beyond self‐esteem to predict life satisfaction: The Chinese case. Asian Journal of Social Psychology, 9(1), 24-35. Chen, G. M. and Starosta, W. J. (1996). Intercultural communication competence: A synthesis. In B. R. Burleson (Ed.), Communication yearbook 19 (pp. 353–383). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Cüceloğlu, D. (2004). İnsan ve davranışı. (7. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çakar, F. S. (2012). The relationship between the self-efficacy and life satisfaction of young adults. International Education Studies, 5(6), 123-130.
  • Çevik, N. K. ve Korkmaz, O. (2014). Türkiye’de yaşam doyumu ve iş doyumu arasındaki ilişkinin iki değişkenli sıralı probit model analizi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 126-145.
  • Dağ, A., Korkutata, A. ve Özavcı, R. (2019). Sportif etkinlik işletmelerinde çalışan personelin öznel iyi oluş düzeyleri ile yaşam doyumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi . International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS , 5 (3) , 154-162 . doi: 10.18826/useeabd.598909.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-575.
  • Diener, E.D., Emmons, R.A., Larsen, R.J. and Griffin, S. (1985), The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75.
  • Diseth, Å., Danielsen, A. G. and Samdal, O. (2012). A path analysis of basic need support, self-efficacy, achievement goals, life satisfaction and academic achievement level among secondary school students. Educational Psychology, 32(3), 335-354.
  • Egan, G. (1994). Psikolojik danışmaya giriş. Akkoyun F. (Çev), Ankara: Form Ofset.
  • Erol, M. (2017). Genç yetişkinliğin öncesinde olan ergenlerin yaşam doyumu:”Utangaçlık” ve “öz yeterlik algısı”nın rolü. Türk Psikiyatri Dergisi, 28(2), 95-103.
  • Gayathri, N. and Karthikeyan, P. (2016). The role of self-efficacy and social support in improving life satisfaction. Zeitschrift für Psychologie, 224(1), 25-33. doi:10.1027/2151-2604/a000235
  • Graham, C. D., Gouick, J., Ferreira, N. and Gillanders, D. (2016). The influence of psychological flexibility on life satisfaction and mood in muscle disorders. Rehabilitation psychology, 61(2), 210-217. https://doi.org/10.1037/rep0000092
  • Harris, R. (2007). Acceptance and Commitment Therapy (ACT) Introductory Workshop Handout. Psych Med.
  • Harris, R. (2009). ACT made simple: an easy-to-read primer on Acceptance and Commitment Therapy. New Harbinger Publication, 9(13), 26-30.
  • Hayes, S. C. (2004). Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the third wave of behavioral and cognitive therapies. Behavior Therapy, 35, 639-665. doi: 10.1016/S0005-7894(04)80013-3.
  • Hayes, S. C., Luoma, J. B., Bond, F. W., Masuda, A. and Lillis, J. (2006). Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour research and therapy, 44(1), 1-25.
  • Iverson, R. D. and Maguire, C. (2000). The relationship between job and life satisfaction: Evidence from a remote mining community. Human relations, 53(6), 807-839.
  • Johnson, D. W. (1996). Reaching out: Interpersonal effectiveness and self-actualization. (6th ed.) Boston, Allyn and Bacon.
  • Karakuş, S. ve Akbay, S. E. (2020). Psikolojik esneklik ölçeği: Uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 32-43. doi: 10.17860/mersinefd.669825.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. (31. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kashdan, T. B. and Rottenberg, J. (2010). Psychological flexibility as a fundamental aspect of health. Clinical Psychology Review, 30(7), 865–878. doi:10.1016/j.cpr.2010.03.001.
  • Korkut-Owen, F. ve Bugay, A. (2014). İletişim Becerileri Ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 51-64.
  • Köker, S. (1991). Normal ve sorunlu ergenlerin yaşam doyumu düzeylerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Lucas, J. J. and Moore, K. A. (2020). Psychological flexibility: positive implications for mental health and life satisfaction. Health promotion international, 35(2), 312-320. https://doi.org/10.1093/heapro/daz036.
  • Luoma, J. B., Hayes, S. C. and Walser, R. D. (2010). Learning ACT: An acceptance ve commitment therapy skills-training manual for therapists. New Harbinger Publications, 60, 549-552.
  • Malinauskas, R., Dumciene, A. and Lapeniene, D. (2014). Social skills and life satisfaction of Lithuanian first-and senior-year university students. Social Behavior and Personality: an international journal, 42(2), 285-293.
  • Moksnes, U. K. and Espnes, G. A. (2013). Self-esteem and life satisfaction in adolescents—gender and age as potential moderators. Quality of Life Research, 22(10), 2921-2928.
  • Neugarten, B. L., Havighurst, R. J. and Tobin, S. S. (1961). The Measurement of Life Satisfaction. Journal of Gerontology, 16(2), 134–143. doi:10.1093/geronj/16.2.134
  • Pavot, W., Diener, E. D., Colvin, C. R. and Sandvik, E. (1991). Further validation of the satisfaction with life scale: Evidence for the cross-method convergence of well-being measures. Journal of personality assessment, 57(1), 149-161. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5701_17.
  • Poorbaferani, Z., Mazaheri, M. A. and Hasanzadeh, A. (2018). Life satisfaction, general self-efficacy, self-esteem, and communication skills in married women. Journal of education and health promotion, 7, 1-6. doi: 10.4103/jehp.jehp_108_18.
  • Seiler, W. J. and Beall, M. L. (2005). Communication: making connections. Pearson/Allyn and Bacon.
  • Sen, L. (2005). Communication skills. New Delhi: Prentice-Hall of India Private Limited.
  • Tümlü, G. Ü. ve Recepoğlu, E. (2013). Üniversite akademik personelinin psikolojik dayanıklılık ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 205-213.
  • Unanue, W., Gómez, M. E., Cortez, D., Oyanedel, J. C. and Mendiburo-Seguel, A. (2017). Revisiting the link between job satisfaction and life satisfaction: The role of basic psychological needs. Frontiers in psychology, 8, 1-17.
  • Zhou, M. and Lin, W. (2016). Adaptability and life satisfaction: The moderating role of social support. Frontiers in Psychology, 7, 1-7. doi:10.3389/fpsyg.2016.01134.
  • Verdener, R. F. (1999). Communicate! (9th Ed). Belmont CA: Wadsworth Publishing Company.
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Bünyamin Ateş 0000-0003-4090-1922

Mehmet Enes Sağar 0000-0003-0941-5301

Publication Date March 28, 2022
Published in Issue Year 2022Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Ateş, B., & Sağar, M. E. (2022). Öğretmen Adaylarında Psikolojik Esnekliğin, Öz-Yeterliğin ve İletişim Becerilerinin Yaşam Doyumu Üzerindeki Yordayıcı Rolü. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 11(1), 219-227. https://doi.org/10.30703/cije.1007362

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education