Bu araştırmada, psikolojik esneklik, öz-yeterlik ve iletişim becerileri değişkenlerinin öğretmen adaylarının yaşam doyumu üzerindeki yordayıcı rolü incelenmiştir. Araştırma grubu, 2021- 2022 akademik yılında Türkiye’deki farklı üniversitelerin eğitim fakültelerinde öğrenim gören 175 (%40) erkek, 263 (%60) kız olmak üzere toplam 438 öğretmen adayından oluşmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Yaşam Doyumu Ölçeği”, “Psikolojik Esneklik Ölçeği”, “Genel Öz-Yeterlik Ölçeği”, “İletişim Becerileri Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarından elde edilen verilerin incelenmesi sonucunda verilerin “çoklu doğrusal regresyon analizi (adımsal)” için uygun olduğu belirlenmiştir. Bu bağlamda araştırma verilerinin analizi “çoklu doğrusal regresyon analiz (adımsal) yöntemi” ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, yaşam doyumu ile psikolojik esneklik, öz-yeterlik ve iletişim becerileri arasında pozitif yönde anlamlı düzeyde birer ilişkinin olduğu ve psikolojik esneklik, öz-yeterlik ve iletişim becerileri değişkenlerinin yaşam doyumu değişkeninin anlamlı düzeyde birer yordayıcısı oldukları sonucu elde edilmiştir. Psikolojik esneklik, öz-yeterlik ve iletişim becerileri değişkenleri birlikte öğretmen adaylarının yaşam doyumuna ilişkin toplam varyansın yaklaşık olarak %32’sini açıklamaktadır. Öğretmen adaylarının yaşam doyumlarını birinci sırada “psikolojik esneklik”, ikinci sırada “öz-yeterlik” ve üçüncü sırada “iletişim becerileri” değişkenlerinin anlamlı düzeyde yordadığı görülmüştür.
Öğretmen adayları yaşam doyumu psikolojik esneklik öz-yeterlik iletişim becerileri
In this study, the predictive role of psychological flexibility, self-efficacy, and communication skills variables on teacher candidates’ life satisfaction was examined. The research group consisted of a total of 438 teacher candidates, 175 (40%) male, and 263 (60%) female, studying at the education faculties of different universities in Turkey in the 2021 - 2022 academic year. “Life Satisfaction Scale, “Psychological Flexibility Scale”, “General Self-Efficacy Scale”, “Communication Skills Scale” and “Personal Information Form” were used as data collection tools. As a result of the examination of the data obtained from the teacher candidates in the study, it was determined that the data were suitable for “multiple linear regression analysis (stepwise)”. In this context, the analysis of the research data was carried out with the “multiple linear regression analysis (stepwise) method”. In the study, it was concluded that there was a significant positive correlation between life satisfaction and psychological flexibility, self-efficacy, and communication skills, and that psychological flexibility, self-efficacy, and communication skills variables were significant predictors of life satisfaction variable. The variables of psychological flexibility, self-efficacy, and communication skills together explain approximately 32% of the total variance regarding life satisfaction of teacher candidates. It was observed that “psychological flexibility” in the first place, “self-efficacy” in the second place, and “communication skills” in the third place predicted the life satisfaction of teacher candidates significantly.
Teacher candidates Life satisfaction Psychological flexibility Self-efficacy Communication skills
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022Cilt: 11 Sayı: 1 |
e-ISSN: 2147-1606