The objective of this study is to examine the
association between secondary school students’ career decision-making
self-efficacy. in terms of gender, grade, parent educational status and
academic self-perception. This study was conducted with a total of 459 seventh
and eighth graders in Samsun, Atakum during the 2015-2016 academic year. Career
decision-making self-efficacy scale (CDMSES) developed by Bacanlı (2004) and
the personal information form prepared by the researcher were used in the
study. The data were analyzed by using SPSS 20.00 package program. Normality
distributions of data were examined. After the data were analyzed in terms of
normality, unrelated independent samples t test and one way variance analysis
(ANOVA) were used for the values that showed normal distribution; Kruskal
Wallis and Mann-Whitney U-Test were used for used for the values that did not
show normal distribution. Tukey test analysis technique was used to find out
between which groups the differences were. .05 error level was considered in
the statistical assessment of the data. Career decision-making self-efficacy
level was examined in terms of gender, grade, parent educational status and
academic self-perception and significant differences were found in all
variables. In terms of professional competence, female students were higher
than male students and 7th grade students were higher than 8th grade students.
There are diffrences between families
with levels of education and families with low levels of education. According
to self academic achievement perception, there are significant differences
between groups. The results obtained were interpreted in the light of
literature and suggestions were made.
Bu çalışmanın amacı ortaokul
öğrencilerinin meslek kararı verme yetkinliği düzeyini cinsiyet, sınıf düzeyi,
anne-baba eğitim düzeyi ve kendini akademik olarak algılama düzeyi değişkenleri
açısından incelemektir. Bu çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim yılı Samsun İli
Atakum İlçesinde öğrenim gören 7. ve 8. sınıf toplam 459 ortaokul öğrencisi
üzerinde yapılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Bacanlı (2004)
tarafından geliştirilen Meslek Kararı Verme Yetkinliği Ölçeği (MKVYÖ) ve
araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgiler Formu kullanılmıştır.
Veriler SPSS 20.00 paket programıyla analiz edilmiştir. Verilerin normallik
dağılımları incelenmiştir. Verilerin analizinde ilişkisiz örneklemler t testi,
tek yönlü varyans analizi(ANOVA), Kruskal Wallis H testi ve Mann-Whitney U
testi kullanılmıştır. Farkın hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek için
Tukey testi analiz tekniği kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel olarak
değerlendirilmesinde .05 hata seviyesi dikkate alınmıştır. Araştırma sonucunda
ortaokul öğrencilerin meslek kararı verme yetkinliğinin cinsiyet, sınıf, anne-baba
eğitim düzeyi ve akademik olarak kendini algılama düzeyleri açısından anlamlı
farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Meslek Kararı verme yetkinliği açısından kız öğrencilerin
erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu, 7. sınıf öğrencilerinin 8. sınıf
öğrencilerinden daha yüksek olduğu görülmüştür. Anne-baba eğitim düzeyine göre
eğitim seviyesi yüksek olanlar ile düşük eğitim seviyesi gruplar arasında
farklılıklar vardır. Akademik başarı algısına göre gruplar arasında anlamlı farklılıklar vardır. Elde
edilen veriler literatür ışığında yorumlanmış ve öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Volume: 9 Issue: 1 |