Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin Mülteci Öğrencilere Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Sivas İli Örneği)

Year 2019, Volume: 8 Issue: 4, 1082 - 1101, 20.12.2019

Abstract

İlkokul Öğretmenleri lehine
anlamlı bir şekilde farklılaştığı bulunmuştur. Söz konusu değişkenlerde diğer
alt boyutlarda anlamlı bir fark bulunamadığı gibi, mesleki kıdemlerine ve görev
yaptıkları okulların sosyoekonomik düzeylerine Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerinin
mülteci öğrencilere yönelik tutumlarını incelemektir. Bu amaçla Sivas ilinde
görev yapan öğretmenlere Sağlam ve Kanbur (2017) tarafından  geliştirilen, üç alt boyuttan oluşan 24
maddelik Mülteci Öğrenci Tutum Ölçeği (MÖTÖ) uygulanmıştır. Cronbach Alpha
güvenirlik katsayısı .91 olan ölçeğin alt boyutları "iletişim",
"uyum", "yeterlik"tir. Ölçek, 2017-2018 eğitim öğretim
yılında Sivas İlinde görev yapan 62’si kadın (%54), 52’si erkek (%46) olmak
üzere toplam 114 öğretmene uygulanmıştır. Verilerin analizinde kullanılacak
testlerin belirlenmesinde Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro Wilk normallik
dağılımlarından yararlanılmış, ortalamaları karşılaştırılacak grupların iki ya
da ikiden fazla olmasına göre bazı karşılaştırmalar için t- testi ve Tek Yönlü
Varyans Analizi (ANOVA), bazı karşılaştırmalarda da Mann Whitmey U ya da
Kruskall Wallis testleri kullanılmıştır. Karşılaştırmalar değişkenlere göre
ölçeğin her bir alt boyutu ve ölçeğin tamamı için yapılmıştır. Araştırma
sonucunda öğretmenlerin ölçeğin her bir alt boyutunda ve tamamında olumlu
tutuma sahip oldukları,  mülteci
öğrencilere yönelik tutumlarının cinsiyetlerine göre “uyum” alt boyutunda ve
ölçeğin toplamında erkek öğretmenler lehine; mesleki branşa göre; “uyum ve
yeterlik” alt boyutlarında ve ölçeğin toplamında sınıf öğretmenleri lehinde,
görev yaptıkları okulların düzeylerine göre “uyum ve yeterlik” alt boyutları ve
ölçeğin toplamında İlkokul Öğretmenleri ile Ortaokul Öğretmenleri arasında göre
de öğretmenlerin mülteci öğrencilere yönelik tutumlarında alt boyutlarda ve
ölçeğin tamamında anlamlı bir farklılaşma bulunamamıştır. 

Supporting Institution

CUBAP (B- Tipi Bireysel Araştırma Projesi)

Project Number

EGT-078

References

  • Anadolu Ajansı (2017) https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/basbakan-yardimcisi-akdag-suriyeliler-icin-harcanan-toplam-maliyet-84-milyar-880-milyon-lira/990509. Erişim: Mart, 2019.
  • Avcı, M. (2006). Ergenlikte Toplumsal Uyum Sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 (1), 39-63.
  • Avrupa Komisyonu (2019). Avrupa Sivil Koruma ve İnsani Yardım-Türkiye. http://ec.europa.eu/echo/files/aid/countries/factsheets/turkey_syrian_crisis_tr.pdf. Erişim: Mart, 2019.
  • İçişleri Bakanlığı (2019). Yıllara Göre Geçici Koruma Kapsamındaki Suriyeliler. http://www.goc.gov.tr/icerik3/gecici-koruma_363_378_4713. Erişim: Mar, 2019
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kardeş, S. ve Akman, B. (2018). Suriyeli Mültecilerin Eğitimine Yönelik Öğretmen Görüşleri. İlköğretim Online, 2018; 17(3), 1224-1237.
  • Kızmaz, Z.(2018). Suriyeli Sığınmacılar: Güvenlik Kaygıları ve Suç. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi7 (2), 392-431.
  • Levent, F. ve Çayak, S. (2017). Türkiye’deki Suriyeli Öğrencilerin Eğitimine Yönelik Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi 14-1 (27), 21-46.
  • Memiş, H. (2015). İç Savaş Nedeniyle Kilis’te Yaşayan Suriyelilerin Oluşturduğu Sosyo-Ekonomik Algılar Üzerine Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi14 (52), 100-114, DOI: 10.17755/esosder.67689.
  • ORSAM ve TESEV (2015). Suriyeli Sığınmacıların Türkiye’ye Etkileri. Araştırma Raporu. http://tesev.org.tr/wp-content/uploads/2015/11/Suriyeli_Siginmacilarin_Turkiyeye_Etkileri.pdf. Erişim: Mart (2019).
  • Sağlam, H.İ. ve Kanbur, N. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Mülteci Öğrencilere Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 310-323. Doi: 10.19126/suje.335877
  • Tanrıkulu, F (2017). Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Çocukların Eğitim Sorunu ve Çözüm Önerileri. Liberal Düşünce Dergisi 22 (86), 127-144.
  • Taştan, C., Haklı, S. Z, ve Osmanoğlu, E. (2017). Suriyeli Sığınmacılara Dair Tehdit Algısı: Önyargılar ve Gerçekler. Polis Akademisi Başkanlığı. Ankara: Göç ve Sınır Güvenliği Araştırmaları Merkezi (GÖÇMER) Yay.
  • UNICEF (2019). Çocuk Haklarına Dair Sözleşme. https://www.unicef.org/turkey/pdf/_cr23.pdf. Erişim:Mart, 2019.
  • Yavuzer, H. (1998). Çocuk Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yurdakul, A. ve Tok, T.N. (2018). Öğretmen Gözüyle Mülteci/Göçmen Öğrenci. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), Sayfa: 46-58.
Year 2019, Volume: 8 Issue: 4, 1082 - 1101, 20.12.2019

Abstract

Project Number

EGT-078

References

  • Anadolu Ajansı (2017) https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/basbakan-yardimcisi-akdag-suriyeliler-icin-harcanan-toplam-maliyet-84-milyar-880-milyon-lira/990509. Erişim: Mart, 2019.
  • Avcı, M. (2006). Ergenlikte Toplumsal Uyum Sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 (1), 39-63.
  • Avrupa Komisyonu (2019). Avrupa Sivil Koruma ve İnsani Yardım-Türkiye. http://ec.europa.eu/echo/files/aid/countries/factsheets/turkey_syrian_crisis_tr.pdf. Erişim: Mart, 2019.
  • İçişleri Bakanlığı (2019). Yıllara Göre Geçici Koruma Kapsamındaki Suriyeliler. http://www.goc.gov.tr/icerik3/gecici-koruma_363_378_4713. Erişim: Mar, 2019
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kardeş, S. ve Akman, B. (2018). Suriyeli Mültecilerin Eğitimine Yönelik Öğretmen Görüşleri. İlköğretim Online, 2018; 17(3), 1224-1237.
  • Kızmaz, Z.(2018). Suriyeli Sığınmacılar: Güvenlik Kaygıları ve Suç. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi7 (2), 392-431.
  • Levent, F. ve Çayak, S. (2017). Türkiye’deki Suriyeli Öğrencilerin Eğitimine Yönelik Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi 14-1 (27), 21-46.
  • Memiş, H. (2015). İç Savaş Nedeniyle Kilis’te Yaşayan Suriyelilerin Oluşturduğu Sosyo-Ekonomik Algılar Üzerine Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi14 (52), 100-114, DOI: 10.17755/esosder.67689.
  • ORSAM ve TESEV (2015). Suriyeli Sığınmacıların Türkiye’ye Etkileri. Araştırma Raporu. http://tesev.org.tr/wp-content/uploads/2015/11/Suriyeli_Siginmacilarin_Turkiyeye_Etkileri.pdf. Erişim: Mart (2019).
  • Sağlam, H.İ. ve Kanbur, N. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Mülteci Öğrencilere Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 310-323. Doi: 10.19126/suje.335877
  • Tanrıkulu, F (2017). Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Çocukların Eğitim Sorunu ve Çözüm Önerileri. Liberal Düşünce Dergisi 22 (86), 127-144.
  • Taştan, C., Haklı, S. Z, ve Osmanoğlu, E. (2017). Suriyeli Sığınmacılara Dair Tehdit Algısı: Önyargılar ve Gerçekler. Polis Akademisi Başkanlığı. Ankara: Göç ve Sınır Güvenliği Araştırmaları Merkezi (GÖÇMER) Yay.
  • UNICEF (2019). Çocuk Haklarına Dair Sözleşme. https://www.unicef.org/turkey/pdf/_cr23.pdf. Erişim:Mart, 2019.
  • Yavuzer, H. (1998). Çocuk Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yurdakul, A. ve Tok, T.N. (2018). Öğretmen Gözüyle Mülteci/Göçmen Öğrenci. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), Sayfa: 46-58.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Taner Çifçi

İlhami Arsevem

Ayla Arseven

Alev Orhan

Project Number EGT-078
Publication Date December 20, 2019
Published in Issue Year 2019Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Çifçi, T., Arsevem, İ., Arseven, A., Orhan, A. (2019). Öğretmenlerin Mülteci Öğrencilere Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Sivas İli Örneği). Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(4), 1082-1101.

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education