STEM eğitimi, okul öncesinden
başlayarak eğitimin tüm seviyelerinde hedeflenen ve çeşitli yöntemlerle
uygulanmaya çalışılan bir eğitim yaklaşımıdır. Ancak bu alanda Türkiye’de fen
eğitimi bağlamında yapılan çalışmaların çoğunlukla öğrencilerin ve öğretmen
adaylarının STEM alanlarına yönelik ilgi, tutum ve başarılarının belirlenmesine
yönelik çalışmaları kapsadığı, STEM eğitiminde öğrencilerin geliştirmesi
beklenen becerilere yönelik çalışmaların yetersiz kaldığı görülmektedir. Bu
çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin STEM ile ilgili olduğu iddia edilen
problem çözme ve sorgulayıcı öğrenme becerilerinin öğrencilerin bu alandaki
tutum ve algısı ile ilişkisini incelemektir. Çalışmaya ortaokul 5, 6 ve 7. sınıflarda
öğrenim gören 646 öğrenci katılmıştır. Tarama araştırması yöntemi ile
gerçekleştirilen araştırmada veriler “STEM Algı Testi”, “STEM Tutum Ölçeği”,
“Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algı Ölçeği” ve “Sorgulayıcı Öğrenme
Becerileri Algısı Ölçeği” ile toplanmıştır ve uygun istatistiksel yöntemlerle
analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları öğrencilerin problem çözme becerilerine
yönelik algısı ile STEM tutumları arasında pozitif yönde ve anlamlı düzeyde bir
ilişki olduğunu, buna karşılık öğrencilerin problem çözme becerileri ile STEM
algıları arasında bir ilişki olmadığını göstermektedir. Ayrıca öğrencilerin
sorgulayıcı öğrenme becerileri algısı ile STEM algıları arasında anlamlı bir
ilişki görülmezken, sorgulayıcı öğrenme becerileri algıları ile STEM tutumları
arasında pozitif yönde ve anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Bu
araştırmanın sonuçlarından yola çıkarak öğretim programlarında ve okul
uygulamalarına yönelik önerilere yer verilmiştir.
The STEM education is an educational
approach that is on the agenda at all levels of education starting from
pre-school. However, the work done in this field in Turkey in the context of
science education is mostly interested in students’ and teacher candidates’
attitude, interest, or success in STEM fields, and not sufficiently in the
students’ supposed-to-develop skills. The aim of this study is to investigate
the relationship between the problem solving and enquiry learning skills of
secondary school students, that are related to STEM. 646 students from 5th, 6th
and 7th grades participated in the study. Data were collected with “STEM
Perception Test”, “STEM Attitude Scale “, “Problem Solving Skills Perception
Test” and “Enquiry Learning Skills Perception towards Science Scale”. The findings
showed that while there was a positive and significant relationship between the
students' problem-solving skills and STEM attitudes, there was no relationship between
problem-solving skills and STEM perception. In addition, while there was no
significant relationship between enquiry learning skills and STEM perception, there
was a positive and significant relationship between the students' perceptions
of enquiry learning skills and their STEM attitudes. Based on the results of
this research, suggestions are given to the curriculum makers and for school
practices.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 8 Issue: 3 |