Türkçe
öğretmenlerinin konuşma becerisi yeterliklerini ele alan bu araştırma, durum
çalışması olarak tasarlanmış ve süreçte iki tür veri toplanmıştır. İlki, Türkçe
öğretmenlerinin belirlenen konuşma metinlerini sesletmeleriyle elde edilen
söyleyiş özelliklerine ilişkin veri; ikincisiyse Türkçe öğretmenlerinin kendi
konuşma becerisi yeterliklerine ilişkin değerlendirmelerini içeren yarı
yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilen veridir. Araştırmanın
katılımcıları, Sakarya Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı okullarda görev yapan
2’si erkek, 18’i kadın toplam 20 Türkçe öğretmenidir. Öğretmenler, araştırmaya
gönüllü olarak katılmışlardır ve farklı deneyim yıllarına sahiptirler. Metin
sesletme verileri, söyleyiş becerisi (soluk denetimi, boğumlama, ses şiddeti, bürün
özellikleri, ölçünlülük, konuşma hızı, canlılık) açısından değerlendirilmiştir.
Yarı yapılandırılmış görüşmelerde ise Türkçe öğretmenlerinin konuşma yeterliği
ve derslerdeki konuşmaları, kendi değerlendirmeleriyle ele alınmıştır. Bu
görüşmelerden elde edilen veriler, içerik çözümleme türlerinden tematik
çözümleme kullanılarak çözümlenmiştir. Sonuç olarak metin sesletme verilerine
dayalı bulgulardan yola çıkarak katılımcı Türkçe öğretmenlerinin söyleyiş
becerisi açısından (en az 1 en çok 4 puan alınan bir derecelenmede 2,1 puan
ile) “geliştirilmeli” düzeyinde oldukları görülmüştür. Katılımcıların kendi
konuşma becerisi yeterliklerini değerlendirmeleri sonucunda elde edilen
bulgulara göre ise Türkçe öğretmenlerinin çoğunun kendini yeterli bulmadığı ve bu
yetersizliği lisans eğitimi sırasında aldıkları konuşma eğitimi derslerinin
yararlı olmamasına bağladıkları; kendi konuşma hızlarını ortalama olarak
tanımladıkları; kimi katılımcıların derslerindeki konuşmalarında soluk
denetimlerini sorunsuz sağlayamadığı; çoğunun ses sağlığını koruma konusunda
çok az bilgiye sahip olduğu ve kimi öğretmenlerinin farenjit sorunu yaşadığı
sonuçlarına ulaşılmıştır.
This study aims to reveal the situation concerning speaking
skills competencies of Turkish language teachers. The study was designed as a
case study and two types of data collection were employed in the study. The
first group of data collected consisted of speaking data acquired from the
verbalization of the designated texts by the Turkish language teachers;
whereas, the second group of data contained the semi-structured interview data
about the teachers' self-evaluation of their own speaking skills competencies.
The participants were 20 Turkish language teachers (2 male and 18 female)
working at the schools subordinated to the Provincial National Education
Directorate in Sakarya. The participants voluntarily participated in the study
and had different years of teaching experience. The text pronunciation data
were assessed by the field experts. In the semi-structured interviews, on the
other hand, the views of Turkish language teachers regarding their speaking
competencies and their conversations in the classroom were elicited. The data
obtained from these interviews were analyzed by two researchers using thematic
analysis, which is one of the methods of content analysis. Based on the
findings of the text pronunciation data, it was found that the articulation
skills levels of the participating Turkish language teachers were open to
improvement with 2.1 points in a rating where minimum and maximum scores are 1
and 4 points, respectively. The findings on the self-evaluation of speaking
skills revealed that most of the Turkish language teachers did not find their
own speaking skills as sufficient and attributed this inadequacy to the poorly
designed speaking training lessons in their undergraduate education. They rated
their speaking rates as average. Some participants faced problems in
controlling their breathing while speaking in the classroom. Many participants
had little knowledge on how to protect one's vocal health and suffered from
pharyngitis-related problems
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 8 Issue: 3 |