The aim of this study is to develop a valid and
reliable test to measure the scientific reasoning skills of Science Education
students. For scientific reasoning skills, the theoretical framework which
Lawson developed by reinterpreting the abstract operation period of Piaget' s
mental developmental stages was based on. For the sub-dimensions set out in the
theoretical framework, some questions were taken from the national and
international literature and some questions were written by the researchers, a
pool of questions was prepared. As a result of expert opinions
about whether selected or prepared questions measure the skill in
sub-dimension, a draft test consisting of 28 questions was formed. At the end
of the application, two questions which was difficult to understand and
interpret have been removed and the number of questions has been reduced to 26.
The scope validity table of the test was prepared and the reliability
calculations were made by applying the data to 303 students for pilot study. As a result of the analyzes, the reliability coefficient (Cronbach
alpha) was found to be 0,76 for the Scientific Reasoning Skills Test (SRST).
The mean item difficulty and discrimination index of the test were calculated
by item analysis. The findings show that the developed SRST is a valid and reliable
test. As a result, SRST has been prepared both in accordance with the
recommendations of current research and in the scope of scientific reasoning
course in the renewed Science Education program.
Therefore, the test is a valid and reliable measurement tool which can be used
both in the scientific studies in this field and in the class evaluation
processes of scientific reasoning skills course of the science teacher
candidates at undergraduate level.
Bu çalışmanın amacı Fen
Bilgisi Eğitimi öğrencilerinin bilimsel muhakeme becerilerini ölçmek için
geçerli ve güvenilir bir test geliştirmektir. Bilimsel muhakeme becerileri
için, Lawson’un Piaget’in zihinsel gelişim evrelerinden soyut operasyon
dönemini yeniden yorumlayarak ortaya attığı kuramsal çerçeve temel alınmıştır.
İlk olarak kuramsal çerçevede belirlenmiş alt boyutlar için ulusal ve
uluslararası literatürden alınmış ve bazıları araştırmacılar tarafından
yazılmış sorulardan oluşan bir soru havuzu oluşturulmuştur. Seçilen ya da
hazırlanan soruların alt boyutlardaki beceriyi ölçüp ölçmediği ile ilgili uzman
görüşleri sonucunda 28 sorudan oluşan bir taslak test oluşturulmuştur. Uygulama
sonunda test sorularından anlaşılması ve yorumlanmasında sıkıntı görülen iki soru çıkarılmış ve soru sayısı
26’ya düşmüştür. Testin kapsam geçerliği belirtke tablosu
hazırlanılarak, güvenirlik hesaplamaları ise pilot çalışma amacıyla 303
öğrenciye uygulanmasıyla elde edilen veriler üzerinden gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda Bilimsel Muhakeme
Becerileri Testi(BMBT) için güvenirlik katsayı (Cronbach alpha) 0.76 olarak
bulunmuştur. Yapılan madde analizi ile testin ortalama madde güçlük ve ayırt
edicilik indeksleri hesaplanmıştır. Bulgular geliştirilen BMBT’nin geçerli ve
güvenilir bir test olduğunu göstermektedir. Sonuç olarak BMBT hem güncel
araştırmaların önerilerine hem de yenilenen Fen Bilgisi eğitimi lisans
programında bulunan bilimsel muhakeme dersi kapsamına uygun olarak
hazırlanmıştır. Dolayısıyla
test hem bu alandaki bilimsel çalışmalarda hem de Fen Bilgisi Eğitimi öğretmen
adaylarının lisans düzeyindeki bilimsel muhakeme becerileri dersinde sınıf içi
değerlendirme süreçlerinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçüm
aracıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 8 Issue: 3 |