Bu araştırmanın amacı öğretim elemanlarının psikolojik
sermayelerine ilişkin öz değerlendirmelerinin incelenmesidir. Araştırma nitel
araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni doğrultusunda yapılandırılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu Adıyaman Üniversitesi, Cumhuriyet Üniversitesi ve
Gaziosmanpaşa Üniversitesinde görev yapmakta olan 15 öğretim elemanı
oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından
geliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz ve içerik analizi
teknikleri kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretim
elemanlarının iyimserlik boyutuna ilişkin öz değerlendirmeleri yaşanan süreçler
bağlamında değişiklik gösterebilmektedir. Öğretim elemanlarının adil ve şeffaf
olmak suretiyle «güven» boyutuna ilişkin öz değerlendirmeleri incelendiğinde
kurallara uymak, görevi aksatmamak, etik ilkelere bağlılık, yasalara uygun
hareket etmek gibi noktalara vurgu yaptıkları görülmüştür. Öğretim
elemanlarının psikolojik sermayenin dayanıklılık bileşenine ilişkin öz
değerlendirmeleri zorluk, değişim ve belirsizlik anında vermiş oldukları
tepkiler çerçevesinde değerlendirilmiştir. Bulgular incelendiğinde öğretim
elemanlarının amaçlara ulaşma sürecinde itici güç olarak görülen bireysel
gelişim, başarılı olma arzusu, duyguların farkında olmak ve işin gereklerinin
yerine getirmek gibi içsel motivasyon unsurlarına vurgu yaptıkları
görülmektedir. Araştırmada öğretim elemanlarının dışadönüklük düzeyleri dış
paydaşlarla iletişim kurulması ve değişim sürecinin yönetilmesi alt temaları
altında ele alınmıştır. Öğretim elemanlarının hem dış paydaşlarla iletişim
kurulmasında hem de değişim sürecinde özellikle verilen görevlerin yerine
getirilmesi konusuna vurgu yaptıkları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 8 Issue: 2 |