The aim of this study is to carry
out the validity and reliability studies of critical thinking barriers (CTB)
scale. The ideas of a sum of 19 experts were taken for 86 items, which were
formed as a result of literature survey. The number of the items in the draft
scale was reduced to 54 following the ideas of experts and it was implemented
on 11 undergraduate students and their ideas were also taken. The draft scale
was applied to 566 undergraduate students. The scale was applied at a state
university in Turkey. %59.7 (338) of the subjects consisted of female students
and %40.3 (228) of them was male students. The factor loads of the items in the
scale ranged between 0.388-0.677. It is observed that 40.454% of the total
variance was accounted for as a result of the factor analysis. The KMO value of
the CTB scale was 0.892, Bartlett’s test value3.783E3 (Sd= 378, p=0.000). The
sub factors of the scale were; inability to reason, egocentrism, reliance on
authority and self-confidence. The eventual scale, after removing the items
with relatively low factor loads, consisted of a sum of 26 items; 10 items
under the sub factor inability to reason, 6 items under egocentrism, 6 items
under reliance on authority and 4 items under self-confidence. Equivalent test
and test-retest implementations were performed for the scale. The split-half
reliability coefficient was found 0.74. The Cronbach’s alpha reliability
coefficient of the scale was 0.87. According to the confirmatory factor
analysis made on AMOS, the RMSEA, SRMR, GFI and AGFI values demonstrated that
the model had a strong consistency. Departing from these results, it can be
claimed that CTB scale meets the criteria of a valid scale.
Bu çalışmanın amacı eleştirel düşünme engelleri ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılmasıdır. Alanyazın taraması sonucunda oluşturulan 86 madde için toplam 19 uzmanın görüşüne başvurulmuştur. Uzman görüşleri sonucunda 54 maddeye düşen ölçek 11 öğrenci üzerinde uygulanmış ve onların da görüşleri alınmıştır. Taslak ölçek, geliştirilmek üzere 566 lisans öğrencisine uygulanmıştır. Uygulama, Türkiye'de bir devlet üniversitesinde yapılmıştır. Öğrencilerin %59.7’si (338) kadın ve %40.3’ü (228) erkektir. Ölçekteki maddelerin faktör yükleri 0.388-0.677 arasında değişmektedir. Faktör analizi sonucunda varyansın % 40.454’ünün karşılandığı söylenebilir. ELDEN ölçeğinin KMO değeri 0.892, Bartlett testi değeri 3.783E3’dür (Sd=378, p=0.000). Ölçeğin alt temaları; mantık yürütememe, ben merkezlilik, otoriteye inanç ve kendine güven olarak tespit edilmiştir. Mantık yürütememe temasında 10 madde, ben merkezlilik temasında 6 madde, otoriteye inanç temasında 6 madde ve kendine güven temasında 4 madde olmak üzere ölçekte toplam 26 madde yer almıştır. Ölçeğe eşdeğer test ve test-tekrar test uygulamaları yapılmıştır. İki yarı korelasyon katsayısı 0.74 olarak hesaplanmıştır. 566 öğrencinin vermiş olduğu cevaplar üzerinde ölçeğin bütünü için Cronbach Alpha katsayısı hesaplanmış olup sonuç 0.87 bulunmuştur. AMOS programı üzerinde yapılan doğrulayıcı faktör analizine göre, RMSEA, SRMR, GFI ve AGFI’nın sonuçları modelin güçlü bir uyum içinde olduğunu göstermektedir. Bu sonuçlardan hareketle, ELDEN ölçeğinin geçerli bir ölçek olma kriterlerini karşıladığı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 8 Issue: 1 |