Model
and modeling concepts are commonly used by both scientists and teachers, and
these concepts are placed at the core of scientific processes. Therefore, it is
important to determine and understand how the concepts of model and modeling
are included in science curriculum and textbooks. So, the aim of this research
was to examine the situation of these concepts in recently administered 2017
science curricula and textbooks in Turkey. For this purpose, the qualitative
research design was chosen, and the data were collected and analyzed through
document and content analyses methods. As the source of data; 2017 Physics,
Chemistry, Biology, Geography and Science Education curricula and their
2017-2018 academic year science textbooks were used and systematically analyzed
by using content analysis method. The results showed that the concepts are
stated and mentioned in the curriculum, but explanation of scientific models
and the role of these models in scientific progress are not mentioned. It was
found that 6.9 % of the 2017 Science Education curriculum (Grades 5-8) and 7.5
% of the 2017 secondary education science curricula (Grades 9-12) standards are
related to these concepts only. Nonetheless, when scientific process skills are
taken into consideration, it is observed that modeling activities are generally
directed to physical and scaled models, while the other types of models, such
as theoretical, conceptual and mathematical models were not addressed. Overall,
the new 2017 science curricula and their textbooks’ program gains have been
found insufficient in terms of model and modeling concepts.
Model ve modelleme
bilimsel sürecin özünde yer alan, gerek bilim insanları ve gerekse öğretmenler
tarafından yaygın olarak kullanılan kavramlardır. Bu bağlamda model ve
modelleme kavramlarının öğretim programlarında ve ders kitaplarında nasıl yer
aldığının araştırılması ve anlaşılması önemlidir. Araştırmanın amacı, ülkemizde
2017 yılında yenilenen fen öğretim programlarında ve ders kitaplarında model ve
modelleme kavramlarına yer verilme durumunun incelenmesidir. Bu amaç
doğrultusunda araştırmada nitel araştırma deseninden birisi olan doküman
analizi yöntemi tercih edilmiştir. Veri kaynağı olarak 2017 yılında yenilenen
Fen Bilimleri, Fizik, Kimya, Biyoloji ve Coğrafya Dersi Öğretim Programları ile
2017-2018 eğitim-öğretim yılında kullanılan ilgili ders kitapları içerik
analizi yöntemiyle sistematik olarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, incelenen fen
öğretim programlarında model ve modelleme kavramlarına değinildiğini, ancak
bilimsel modeller ve bu modellerin bilimsel süreçteki rolüne yer verilmediğini
göstermektedir. 2017 Fen Bilimleri Öğretim Programı’nda (3-8 Sınıflar) ilişkili
kazanımların oranı % 6,9, 2017 ortaöğretim fen dersleri öğretim programları
(9-12. Sınıf) bir bütün olarak dikkate alındığında ise % 7,5 olarak tespit
edilmiştir. Diğer taraftan, bilimsel süreç becerileri dikkate alındığında
modelleme çalışmalarının genellikle fiziksel ve ölçeklendirilmiş modellere
yönelik olduğu diğer taraftan teorik, kavramsal ve matematiksel modellere
değinilmediği gözlenmiştir. Sonuç olarak, yeni 2017 fen öğretim programları ve
ders kitapları model ve modelleme kavramları açısından yetersiz kalmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 8 Issue: 1 |