Research was planned to determine the relationship between university students’ views
about hydroelectric power plants and attitudes toward environment. Study was designed as
a descriptive-comparative research method. The universe of study was included senior
students who study Environmental Engineering Department (n =80), Civil Engineering
Department (n =79), Education Faculty (n =674) and Nursing Faculty (n =139) in one
university at academic year of 2011-2012 (N:972). The sample selected by disproportionate
stratified sampling method, as a volunteer at the school on the day of the acceptance of the
346 students created. Data were collected with information form and Environmental
Attitude Scale. Data were analyzed with SPSS package program. Results of the research
showed that 56.9% students stated hydroelectric power plants damage to human health,
67.9% stated that damage to the environment, 54.9% supported hydroelectric power plants,
45.1% not supported and university students have moderate attitudes toward environment.
University students attitudes toward environment were affected from education
department, receiving environmental education at higher education, having information
about hydroelectric power plants, damaging human and environmental health by
hydroelectric power plants, supporting build Hydroelectric Power plants our country.
Energy Hydroelectric Power Hydroelectric Power Plant Environmental Sensitivity University Students
Araştırma, üniversite öğrencilerinin Hidroelektrik Enerji Santralleri’ne ilişkin görüşleri ile çevreye yönelik tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcıkarşılaştırmalı araştırma yöntemine dayalı olarak planlandı. Araştırmanın evrenini, 20112012 öğretim yılı bahar döneminde İstanbul Üniversitesi’ne bağlı Mühendislik Fakültesi Çevre Mühendisliği Bölümü’nde (n:80), İnşaat Mühendisliği Bölümü’nde (n: 79), Eğitim Fakültesi’nde (n:674) ve Hemşirelik Fakültesi’nde (n:139) öğrenim gören toplam 972 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturdu. Örneklemini, oransız küme örnekleme yöntemi ile seçilen, bilgi formunun uygulandığı gün okulda bulunan ve gönüllü olarak araştırmaya katılmayı kabul eden 346 öğrenci oluşturdu. Veri toplama aracı olarak, “Bilgi Formu” ve “Çevresel Tutum Ölçeği” kullanıldı. Verilerin analizinde SPSS programı kullanıldı. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin %56,9’u Hidroelektrik Enerji Santralleri’nin insan sağlığına, %67,9’u çevreye zarar verdiğini ifade etmesine rağmen %54,9’u ülkemizde Hidroelektrik Enerji Santralleri’nin kurulmasını desteklediklerini, %45,1’i kurulmasını desteklemediklerini ifade etti. Çalışma, öğrencilerin orta düzeyde çevreye yönelik tutuma sahip olduğunu gösterdi. Öğrencilerin çevreye yönelik tutumlarının öğrenim gördükleri bölüm, yükseköğretimde çevre ile ilgili eğitim alma, Hidroelektrik Enerji Santralleri hakkında bilgi sahibi olma, Hidroelektrik Enerji Santralleri’nin insan sağlığına ve çevreye zarar verme, ülkemizde Hidroelektrik Enerji Santralleri’nin kurulmasını destekleme durumundan etkilendikleri saptandı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 19, 2016 |
Published in Issue | Year 2013Volume: 2 Issue: 4 |