Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Relationship between University Students’ Views about Hydroelectric Power Plants and Attitudes toward Environment

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 4, 27 - 38, 19.03.2016

Öz

Research was planned to determine the relationship between university students’ views
about hydroelectric power plants and attitudes toward environment. Study was designed as
a descriptive-comparative research method. The universe of study was included senior
students who study Environmental Engineering Department (n =80), Civil Engineering
Department (n =79), Education Faculty (n =674) and Nursing Faculty (n =139) in one
university at academic year of 2011-2012 (N:972). The sample selected by disproportionate
stratified sampling method, as a volunteer at the school on the day of the acceptance of the
346 students created. Data were collected with information form and Environmental
Attitude Scale. Data were analyzed with SPSS package program. Results of the research
showed that 56.9% students stated hydroelectric power plants damage to human health,
67.9% stated that damage to the environment, 54.9% supported hydroelectric power plants,
45.1% not supported and university students have moderate attitudes toward environment.
University students attitudes toward environment were affected from education
department, receiving environmental education at higher education, having information
about hydroelectric power plants, damaging human and environmental health by
hydroelectric power plants, supporting build Hydroelectric Power plants our country.

Kaynakça

  • Acar, E. (2008). Türkiye’deki rüzgâr ve hidroelektrik enerji potansiyellerinin karşılaştırılması ve çevresel etkilerinin değerlendirilmesi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, Eskişehir.
  • Akpınar, A., Kömürcü, M., Kankal, M. (2008). Türkiye’de hidroelektrik enerjinin durumu ve geleceği, Erişim: www.dektmk.org.tr/pdf/enerji_kongresi_11/127.pdf, 24.04.2012.
  • Aksungur , M., Ak, O., Özdemir, A. (2011). Nehir tipi hidroelektrik santrallerinin sucul ekosisteme etkisi: Trabzon örneği, Journal of Fisheries Sciences, 5(1): 79-92.
  • Atılgan, E., Soğuksulu, Ş., Aslan, H. (2011). Hidroelektrik santrallerin (HES) çevreye etkileri ve bu etkilerin azaltılmasına dair öneriler: Trabzon ili örneği. Yunus Araştırma Bülteni, 4: 7-14.
  • Bodur, G., Taşocak, G. (2013). Nursing students’ views about environmental sensitivity in Turkey, International Journal of Human Sciences, 10(1): 820-831.
  • Ceritli İ. (1986). Çevre sorunları çevre için eğitim ve bir araştırma örneği, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, Sivas.
  • Curry, T., Reiner, D., Figueiredo, M., Herzog, H. (2005). A survey of public attitudes towards energy and environment in Great Britain, Mascashusetts Institute of Technology Laboratory http://Web.Mit.Edu/Mitei/Lfee/Programs/Archive/Publications/2005-01-Wp.Pdf, 10.09.12. for Energy and Environment,
  • Çabuk, B., Karacaoğlu, C. (2003). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2): 189-198.
  • Çelen, Ü., Yıldız, A., Atak, N., Tabak, R.S., Arısoy, M. (2002). Ankara Üniversitesi Sağlık Eğitim Fakültesi öğrencilerinin çevre duyarlılığı ve ilişkili faktörler. 8. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi Bildiri Kitabı, Diyarbakır, Erişim: http://cevreegitimi.com.tr, 27.05.2009.
  • Çınar, N., Akduran, F., Dede, C., Altınkaynak, S. (2010). Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları, Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 243-252.
  • Çoban, G.Ü., Akpınar, E., Küçükcankurtaran, E., Yıldız, E. (2011). Elementary school students’ water awareness, International Research in Geographical and Environmental Education, 20(1): 65-83.
  • Deniş, H., Genç, H. (2007). Çevre bilimi dersi alan ve almayan sınıf öğretmenliği öğrencilerinin çevreye ilişkin tutumları ve çevre bilimi dersindeki başarılarının karşılaştırılması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20-26.
  • Ediger, V.Ş., Kentmen, Ç. (2010). Enerjinin toplumsal boyutu ve Türk halkının enerji tercihleri, Mülkiye Dergisi, 34(268): 281-300
  • Ek, H.N., Kılıç, N, Öğdüm, P., Düzgün, G., Şeker, S. (2009). Adnan Menderes Üniversitesi’nin farklı akademik alanlarında öğrenim gören ilk ve son sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları ve duyarlılıklarının incelenmesi, Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1): 125-136.
  • Hungerford, H.R., Volk, T.L. (1990). Changing learner behavior through environmental of education, http://www.cbtrust.org/atf/cf/%7BEB2A714E-.pdf, 10.09.12 Journal Environmental Education,
  • Kahyaoğlu, M., Daban, G., Yangın, S. (2008). İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumları, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11: 42-52.
  • Karataş, N. (2002). Araştırmada Örnekleme. İçinde İ. Erefe (Ed). Hemşirelikte Araştırma İlke Süreç ve Yöntemleri. 1. Basım. İstanbul: Odak Ofset; 125-138.
  • Kavruk S.B. (2002). Türkiye‟de çevre duyarlılığının artırılmasında çevre eğitiminin rolü ve önemi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, Ankara.
  • Kuterdem, K., Onacak, T., Evirgen, M.M. (2007). Artan sera etkisi ve küresel ısınma. Hacettepe Üniversitesi Çevre Bilimleri Dergisi, 3: 47-54.
  • Özalp, M., Kurdoğlu, O., Yüksel, E.E., Yıldırımer, S. (2010). Artvin’de nehir tipi Hidroelektrik Santrallerin neden olduğu/olacağı ekolojik ve sosyal sorunlar, III. Ulusal Karadeniz Ormancılık Kongre Kitabı, Erişim: http://www.artvin.edu.tr/karok3/II.Cilt/(677- 687).pdf, 20.01.2012.
  • Özdemir, O., Yıldız, A., Ocaktan, E., Sarışen, Ö. (2004). Tıp fakültesi öğrencilerinin çevre sorunları konusundaki farkındalık ve duyarlılıkları, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 57(3): 117-127.
  • Özden, M. (2008). Environmental awareness and attitudes of student teachers: an emprical research, International Research in Goeographic and Environmental Education, 17(1): 40-55.
  • Özmen, D., Çetinkaya, A.Ç., Nehir, S. (2005). Üniversite öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları, TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4(6).
  • Pooley, J. A., O’connor, M. (2000). Environmental education and attitudes emotions and beliefs are what is needed?,Environment and Behavior, 32(5): 711-723.
  • Sever, R., Kalın, Ö.U. (2011). Artvin ilinde yapılan/yapılmakta olan barajlar hakkında Artvin halkının bazı görüşleri, Doğu Coğrafya Dergisi, 23: 65-80.
  • Şahan, E., Biren, F.(1994). Çevre ve Sorunları. İstanbul: Harp Akademileri Basım Evi.
  • Şama, E. (2003). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2): 99-110.
  • Şenocak, M. (1998). Biyoistatistik. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayın No:4053.Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayın No:214
  • Şenyurt, A., Temel, A.B., Özkahraman, Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin çevresel konulara duyarlılıklarının incelenmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1): 8-15.
  • Teksöz, G., Şahin, E., Ertepınar, H. (2010). Çevre okuryazarlığı, öğretmen adayları ve sürdürülebilir bir gelecek, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39: 307:320.
  • Tikka, P.M., Kuitunen, T.M., Tynys, M.S. (2000). Effects of educational background on students attitudes, activity levels and knowledge concerning environment, The Journal of Environmental Education, 31: 9-12.
  • TMMOB (Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği) (2011). Hidroelektrik Santraller Raporu, Mattek Basın Yayın Tanıtım, Ankara.
  • Ürey, M., Şahin, B. (2010). Akademik personelin çevre sorunları ve çevre eğitimine yönelik duygu, düşünce ve davranışlarının değerlendirilmesi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(38): 134-149.
  • Yenice, N., Saracaloğlu, A.S., Karacaoğlu, Ö.C.(2008). The views of the classroom teacher candidates related to the environmental science course and the environmental sensibility, Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 9(1):1-15.
  • Yılmaz, V., Yıldız, Z., Arslan, T. (2011). Üniversite öğrencilerinin çevresel duyarlılıkları ile çevresel davranışlarının yapısal eşitlik modeliyle araştırılması, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30:271-278.

Üniversite Öğrencilerinin Hidroelektrik Enerji Santrallerine (HES) İlişkin Görüşleri İle Çevreye Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 4, 27 - 38, 19.03.2016

Öz

Araştırma, üniversite öğrencilerinin Hidroelektrik Enerji Santralleri’ne ilişkin görüşleri ile çevreye yönelik tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcıkarşılaştırmalı araştırma yöntemine dayalı olarak planlandı. Araştırmanın evrenini, 20112012 öğretim yılı bahar döneminde İstanbul Üniversitesi’ne bağlı Mühendislik Fakültesi Çevre Mühendisliği Bölümü’nde (n:80), İnşaat Mühendisliği Bölümü’nde (n: 79), Eğitim Fakültesi’nde (n:674) ve Hemşirelik Fakültesi’nde (n:139) öğrenim gören toplam 972 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturdu. Örneklemini, oransız küme örnekleme yöntemi ile seçilen, bilgi formunun uygulandığı gün okulda bulunan ve gönüllü olarak araştırmaya katılmayı kabul eden 346 öğrenci oluşturdu. Veri toplama aracı olarak, “Bilgi Formu” ve “Çevresel Tutum Ölçeği” kullanıldı. Verilerin analizinde SPSS programı kullanıldı. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin %56,9’u Hidroelektrik Enerji Santralleri’nin insan sağlığına, %67,9’u çevreye zarar verdiğini ifade etmesine rağmen %54,9’u ülkemizde Hidroelektrik Enerji Santralleri’nin kurulmasını desteklediklerini, %45,1’i kurulmasını desteklemediklerini ifade etti. Çalışma, öğrencilerin orta düzeyde çevreye yönelik tutuma sahip olduğunu gösterdi. Öğrencilerin çevreye yönelik tutumlarının öğrenim gördükleri bölüm, yükseköğretimde çevre ile ilgili eğitim alma, Hidroelektrik Enerji Santralleri hakkında bilgi sahibi olma, Hidroelektrik Enerji Santralleri’nin insan sağlığına ve çevreye zarar verme, ülkemizde Hidroelektrik Enerji Santralleri’nin kurulmasını destekleme durumundan etkilendikleri saptandı

Kaynakça

  • Acar, E. (2008). Türkiye’deki rüzgâr ve hidroelektrik enerji potansiyellerinin karşılaştırılması ve çevresel etkilerinin değerlendirilmesi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, Eskişehir.
  • Akpınar, A., Kömürcü, M., Kankal, M. (2008). Türkiye’de hidroelektrik enerjinin durumu ve geleceği, Erişim: www.dektmk.org.tr/pdf/enerji_kongresi_11/127.pdf, 24.04.2012.
  • Aksungur , M., Ak, O., Özdemir, A. (2011). Nehir tipi hidroelektrik santrallerinin sucul ekosisteme etkisi: Trabzon örneği, Journal of Fisheries Sciences, 5(1): 79-92.
  • Atılgan, E., Soğuksulu, Ş., Aslan, H. (2011). Hidroelektrik santrallerin (HES) çevreye etkileri ve bu etkilerin azaltılmasına dair öneriler: Trabzon ili örneği. Yunus Araştırma Bülteni, 4: 7-14.
  • Bodur, G., Taşocak, G. (2013). Nursing students’ views about environmental sensitivity in Turkey, International Journal of Human Sciences, 10(1): 820-831.
  • Ceritli İ. (1986). Çevre sorunları çevre için eğitim ve bir araştırma örneği, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, Sivas.
  • Curry, T., Reiner, D., Figueiredo, M., Herzog, H. (2005). A survey of public attitudes towards energy and environment in Great Britain, Mascashusetts Institute of Technology Laboratory http://Web.Mit.Edu/Mitei/Lfee/Programs/Archive/Publications/2005-01-Wp.Pdf, 10.09.12. for Energy and Environment,
  • Çabuk, B., Karacaoğlu, C. (2003). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2): 189-198.
  • Çelen, Ü., Yıldız, A., Atak, N., Tabak, R.S., Arısoy, M. (2002). Ankara Üniversitesi Sağlık Eğitim Fakültesi öğrencilerinin çevre duyarlılığı ve ilişkili faktörler. 8. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi Bildiri Kitabı, Diyarbakır, Erişim: http://cevreegitimi.com.tr, 27.05.2009.
  • Çınar, N., Akduran, F., Dede, C., Altınkaynak, S. (2010). Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları, Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 243-252.
  • Çoban, G.Ü., Akpınar, E., Küçükcankurtaran, E., Yıldız, E. (2011). Elementary school students’ water awareness, International Research in Geographical and Environmental Education, 20(1): 65-83.
  • Deniş, H., Genç, H. (2007). Çevre bilimi dersi alan ve almayan sınıf öğretmenliği öğrencilerinin çevreye ilişkin tutumları ve çevre bilimi dersindeki başarılarının karşılaştırılması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20-26.
  • Ediger, V.Ş., Kentmen, Ç. (2010). Enerjinin toplumsal boyutu ve Türk halkının enerji tercihleri, Mülkiye Dergisi, 34(268): 281-300
  • Ek, H.N., Kılıç, N, Öğdüm, P., Düzgün, G., Şeker, S. (2009). Adnan Menderes Üniversitesi’nin farklı akademik alanlarında öğrenim gören ilk ve son sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları ve duyarlılıklarının incelenmesi, Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1): 125-136.
  • Hungerford, H.R., Volk, T.L. (1990). Changing learner behavior through environmental of education, http://www.cbtrust.org/atf/cf/%7BEB2A714E-.pdf, 10.09.12 Journal Environmental Education,
  • Kahyaoğlu, M., Daban, G., Yangın, S. (2008). İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumları, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11: 42-52.
  • Karataş, N. (2002). Araştırmada Örnekleme. İçinde İ. Erefe (Ed). Hemşirelikte Araştırma İlke Süreç ve Yöntemleri. 1. Basım. İstanbul: Odak Ofset; 125-138.
  • Kavruk S.B. (2002). Türkiye‟de çevre duyarlılığının artırılmasında çevre eğitiminin rolü ve önemi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, Ankara.
  • Kuterdem, K., Onacak, T., Evirgen, M.M. (2007). Artan sera etkisi ve küresel ısınma. Hacettepe Üniversitesi Çevre Bilimleri Dergisi, 3: 47-54.
  • Özalp, M., Kurdoğlu, O., Yüksel, E.E., Yıldırımer, S. (2010). Artvin’de nehir tipi Hidroelektrik Santrallerin neden olduğu/olacağı ekolojik ve sosyal sorunlar, III. Ulusal Karadeniz Ormancılık Kongre Kitabı, Erişim: http://www.artvin.edu.tr/karok3/II.Cilt/(677- 687).pdf, 20.01.2012.
  • Özdemir, O., Yıldız, A., Ocaktan, E., Sarışen, Ö. (2004). Tıp fakültesi öğrencilerinin çevre sorunları konusundaki farkındalık ve duyarlılıkları, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 57(3): 117-127.
  • Özden, M. (2008). Environmental awareness and attitudes of student teachers: an emprical research, International Research in Goeographic and Environmental Education, 17(1): 40-55.
  • Özmen, D., Çetinkaya, A.Ç., Nehir, S. (2005). Üniversite öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları, TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4(6).
  • Pooley, J. A., O’connor, M. (2000). Environmental education and attitudes emotions and beliefs are what is needed?,Environment and Behavior, 32(5): 711-723.
  • Sever, R., Kalın, Ö.U. (2011). Artvin ilinde yapılan/yapılmakta olan barajlar hakkında Artvin halkının bazı görüşleri, Doğu Coğrafya Dergisi, 23: 65-80.
  • Şahan, E., Biren, F.(1994). Çevre ve Sorunları. İstanbul: Harp Akademileri Basım Evi.
  • Şama, E. (2003). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2): 99-110.
  • Şenocak, M. (1998). Biyoistatistik. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayın No:4053.Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayın No:214
  • Şenyurt, A., Temel, A.B., Özkahraman, Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin çevresel konulara duyarlılıklarının incelenmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1): 8-15.
  • Teksöz, G., Şahin, E., Ertepınar, H. (2010). Çevre okuryazarlığı, öğretmen adayları ve sürdürülebilir bir gelecek, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39: 307:320.
  • Tikka, P.M., Kuitunen, T.M., Tynys, M.S. (2000). Effects of educational background on students attitudes, activity levels and knowledge concerning environment, The Journal of Environmental Education, 31: 9-12.
  • TMMOB (Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği) (2011). Hidroelektrik Santraller Raporu, Mattek Basın Yayın Tanıtım, Ankara.
  • Ürey, M., Şahin, B. (2010). Akademik personelin çevre sorunları ve çevre eğitimine yönelik duygu, düşünce ve davranışlarının değerlendirilmesi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(38): 134-149.
  • Yenice, N., Saracaloğlu, A.S., Karacaoğlu, Ö.C.(2008). The views of the classroom teacher candidates related to the environmental science course and the environmental sensibility, Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 9(1):1-15.
  • Yılmaz, V., Yıldız, Z., Arslan, T. (2011). Üniversite öğrencilerinin çevresel duyarlılıkları ile çevresel davranışlarının yapısal eşitlik modeliyle araştırılması, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30:271-278.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Articles
Yazarlar

Gönül Bodur

Emine Şenyuva

Yayımlanma Tarihi 19 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Bodur, G., & Şenyuva, E. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Hidroelektrik Enerji Santrallerine (HES) İlişkin Görüşleri İle Çevreye Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 2(4), 27-38.

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551