The study was conducted to predict the life satisfaction of high school students by variables
included in social support and demographic variables (gender, age and marital status) and
were this student’s life satisfaction levels differentiate or not according to grade levels,
number of brothers\sisters and education level of parents. Life satisfaction scale, Perceived
Social Support-Friends, Family and teacher scale And The Personal Information Form which
was designed by the researcher were used in this study. The validity and reliability studies
of the scales and the regression analysis were carried out on 372. Data were analyzed by
multiple regression analysis. The results of this study showed that: Gender, age and marital
status which were included in demographic variables were not significant in predicting the
life satisfaction of high school students. According to the number of brothers\sisters
variables and different grade levels; there were not significant differences in life satisfaction
points of high school students. According to education level of parents variables; there were
significant difference in life satisfaction points of high school students High school students
life satisfaction points were increased when were increased. Perceived social support from
family and teacher were significant in predicting the life satisfaction of high school students
Bu araştırma algılanan sosyal destek içerisinde yer alan değişkenlerin ve bazı demografik değişkenlerin (cinsiyet, yaş, anne-babanın birlikte ya da ayrı olma durumu) lise öğrencilerinin yaşam doyumlarını yordama gücünü ve bu öğrencilerin yaşam doyum düzeylerinin sınıf düzeyine, kardeş sayısına ve anne ve babalarının eğitim düzeylerine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Yaşam Doyum Ölçeği (YDÖ), Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ASDÖ) ve Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Araştırma 372 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler üzerinde aşamalı çoklu regresyon analizi ve ANOVA testi yapılmıştır. Sonuçlar incelendiğinde; cinsiyet, yaş ve anne- baba birlikteliği değişkenleri yaşam doyumunu anlamlı bir şekilde yordamamaktadır. Kardeş sayısı ve sınıf düzeyleri anne-baba eğitim düzeyi farklı olan lise öğrencilerinin yaşam doyumu puanları arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Ancak anne-baba eğitim düzeyi değişkeni açısından öğrencilerin yaşam doyum puanları arasında anlamlı bir fark olduğu bulgusuna erişilmiştir ki; lise öğrencilerinin anne ve babalarının eğitim düzeyi arttıkça yaşam doyumlarının arttığı sonucuna erişilmiştir. Aile ve öğretmen sosyal desteği ise lise öğrencilerinin yaşam doyumunu anlamlı şekilde yordamaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 19, 2016 |
Published in Issue | Year 2013Volume: 2 Issue: 3 |