BibTex RIS Cite

Primary Education Teachers’ Mythic and Romantic Understanding Activities in First Reading and Writing Teaching

Year 2016, Volume: 5 Issue: 5, 58 - 71, 01.04.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321425

Abstract

Mythic and romantic understanding that were appeared first by Egan in 1970s highlight

creative thinking and educated mind in first reading and writing activities. This paper studied

that primary education teachers placed mythic and romantic understanding aspects in their

first reading and writing activities regarding their views. The study was conducted in

phenomenology method of qualitative research approach and 9 primary education teachers

participated in the study. Semi-structured interview forms were applied to gather data. There

was used a rubric developed by the researchers including mythic and romantic

understanding aspects. With the guidance of the rubric, the data were analyzed in content

analysis method. As a result, it was found that primary education teachers integrated mythic

understanding aspects in first reading activities; however, they followed traditional methods

in first writing activities and exercises. Teachers prefer dictation of traditional methods in

evaluation processes and they prefer mostly to evaluate writing skills. Teachers do not benefit

from teachers’ guidance books, they only consider introductory activities of these books

effective to adapt. The objectives for first reading-writing period of Ministry of National

Education are complementary with mythic and romantic understanding context. According

with the MONE’s objectives, using mythic and romantic understanding features in readingwriting

activities will contribute to children’s future developments in education and life in

order for teachers to support children’s creative learning, integrate cultural aspects of the

language, and raise the curiosity for reaching knowledge. 

References

  • Barzun, J. (1961). The Delights of Detection. New York: Criterion Books Inc.
  • Bettleheim, B. (1976). The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales. John Hopkins University Press.
  • Egan, K. (1997). The Educated Mind How Cognitive Tools Shape Our Understanding. The University of Chicago Press: Chicago & London.
  • Egan, K. (2005). An imaginative approach to teaching. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Egan, K. (2006). Teaching literacy: Engaging the imagination of new readers and writers. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Favat, A. F. (1977). Child and Tale: The Origins of Interest (Report No. 19). NCTE Committee on Research.
  • Goodman, Y. (1980). The roots of literacy. (Edt: M. P. Douglass) Reading: A Humanising Experience. Claremount: Claremount Graduate School
  • Hardy, B. (1968). Towards a poetics of fiction: an approach through narrative. Novel 1, 5–14.
  • Malinowski, B. (1954). Magic, Science and Religion. New York: .Anchor Books Doubleday & Co. Garden City.
  • Özbay, M. (2002). Kültür aktarımı açısından Türkçe öğretimi. Türk Dili, 602 (2), 112-120.
  • Paley, V.G. (1990). The boy who would be a helicopter. United States of America: Harvard University Press.
  • Patton, M. (2014). Qualitative Resarch and Evaluation Methods (3rd Edt.). London: Sage Publications.
  • Raldao, M. & Egan, K. (1992). Social studies curriculum: the case for its abolition, Annual Meeting of the American Educational Research Association’da sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
  • Sutton-Smith, B. (1981). The Folkstories of Children. Pennslyvania: University of Pennslyvania Press.
  • Tuğluk, İ., Kök, M., Koçyiğit, S., Kaya, H. ve Gençdoğan, B. (2008). Okul öncesi öğretmenlerinin okuma-yazma etkinliklerini uygulamaya ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 72-81.
  • Vygotsky, L.S. (1962). Thought and Language. Cambridge, MA: MIT Press.

Sınıf Öğretmenlerinin Okuma-Yazma Eğitiminde Mitik ve Romantik Anlamaya Yönelik Ders Anlatım Etkinlikleri

Year 2016, Volume: 5 Issue: 5, 58 - 71, 01.04.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321425

Abstract

Egan tarafından 1970li yıllarda ortaya atılan yaratıcı düşünme ve eğitimli zihin çalışmalarının ışığında ortaya çıkan mitik ve romantik anlama etkinlikleri okuma yazma eğitiminde çocuğun etkililiğini ortaya koymaktadır. Bu çalışma ile sınıf öğretmenlerinin mitik ve romantik anlamaya yönelik etkinlikleri kullanma durumlarına yönelik görüşleri araştırılmıştır. Çalışma nitel desende olgu bilim yöntemi kullanılarak yapılmış olup, 9 sınıf öğretmeninin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmış ve mitik ve romantik anlama ögelerini içeren bir rubrik hazırlanmıştır. Rubrik rehberliğinde içerik analizi yapılmıştır. Elde edilen verilere göre sınıf öğretmenleri okuma etkinliklerinde mitik anlama ögelerini kullanmakta fakat romantik anlama ögelerine yer vermemektedir. Yazma etkinliklerinde ise geleneksel yöntemlere başvurmaktadır. Öğretmenler değerlendirme etkinliklerinde geleneksel yöntemlerden dikte yöntemini tercih etmekte ve sadece yazı değerlendirmesinde kullanmaktadırlar. Öğretmen kılavuzlarından faydalanmayan öğretmenler, sadece başlangıç etkinliklerinde kılavuz kitaplarının sunduğu etkinliklerden feyz almaktadırlar. Milli Eğitim Bakanlığının belirttiği ilk okuma-yazma dönemi hedefleri, mitik ve romantik anlama içeriği ile paralellik göstermektedir. Milli Eğitim hedeflerinin de uyum göstermesi, öğretmenlerin çocukların bu dönemlerinde yaratıcı öğrenmelerini desteklemek, dilin kültürel ögelerinden faydalanmak ve bilgiye ulaşma merakını arttırmak için okuma-yazma etkinliklerinde mitik ve romantik anlama ögelerinin kullanılması çocukların devam eden eğitim-öğretim hayatlarına da katkı sağlayacaktır.Anahtar sözcükler: mitik anlama, romantik anlama, okuma-yazma eğitimi

References

  • Barzun, J. (1961). The Delights of Detection. New York: Criterion Books Inc.
  • Bettleheim, B. (1976). The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales. John Hopkins University Press.
  • Egan, K. (1997). The Educated Mind How Cognitive Tools Shape Our Understanding. The University of Chicago Press: Chicago & London.
  • Egan, K. (2005). An imaginative approach to teaching. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Egan, K. (2006). Teaching literacy: Engaging the imagination of new readers and writers. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Favat, A. F. (1977). Child and Tale: The Origins of Interest (Report No. 19). NCTE Committee on Research.
  • Goodman, Y. (1980). The roots of literacy. (Edt: M. P. Douglass) Reading: A Humanising Experience. Claremount: Claremount Graduate School
  • Hardy, B. (1968). Towards a poetics of fiction: an approach through narrative. Novel 1, 5–14.
  • Malinowski, B. (1954). Magic, Science and Religion. New York: .Anchor Books Doubleday & Co. Garden City.
  • Özbay, M. (2002). Kültür aktarımı açısından Türkçe öğretimi. Türk Dili, 602 (2), 112-120.
  • Paley, V.G. (1990). The boy who would be a helicopter. United States of America: Harvard University Press.
  • Patton, M. (2014). Qualitative Resarch and Evaluation Methods (3rd Edt.). London: Sage Publications.
  • Raldao, M. & Egan, K. (1992). Social studies curriculum: the case for its abolition, Annual Meeting of the American Educational Research Association’da sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
  • Sutton-Smith, B. (1981). The Folkstories of Children. Pennslyvania: University of Pennslyvania Press.
  • Tuğluk, İ., Kök, M., Koçyiğit, S., Kaya, H. ve Gençdoğan, B. (2008). Okul öncesi öğretmenlerinin okuma-yazma etkinliklerini uygulamaya ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 72-81.
  • Vygotsky, L.S. (1962). Thought and Language. Cambridge, MA: MIT Press.
There are 16 citations in total.

Details

Other ID JA75AC78YA
Journal Section Articles
Authors

Bilge Aslan Altan

Güler GÖÇEN Kabaran

Hasret Kabaran

Publication Date April 1, 2016
Published in Issue Year 2016Volume: 5 Issue: 5

Cite

APA Altan, B. A., Kabaran, G. G., & Kabaran, H. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Okuma-Yazma Eğitiminde Mitik ve Romantik Anlamaya Yönelik Ders Anlatım Etkinlikleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 5(5), 58-71. https://doi.org/10.30703/cije.321425

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education