Çocukların eğitiminde ebeveyn katılımının onların akademik başarı, dil gelişimi ve sosyal gelişim gibi becerilerini desteklediği bilinmektedir. Bu nedenle eğitim sürecinde aile katılımının etkili olması beklenir. Bu çalışmanın amacı MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı’na uygun olarak hazırlanan etkinlik planlarının aile katılım boyutunun incelenmesidir. Çalışmanın yöntemi betimsel araştırma modellerinden doküman analizidir. Analiz edilen dokümanlar tesadüfi örnekleme yöntemi ile Ankara ili merkezinde bulunan iki bağımsız anaokulundan ve iki anasınıfından seçilmiştir. Etkinlik planları tasnif edildiğinde Türkçe, okuma yazmaya hazırlık, drama, matematik, oyun, hareket, sanat, fen ve bütünleştirilmiş etkinlik planları öne çıkmıştır. Etkinlik planlarının aile katılım boyutunun incelenmesi Aile Katılımı Etkinlik Değerlendirme Listesi (AKED) ile yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler en fazla matematik etkinlikleri için aile katılımı planlarken (%47), sanat ile oyun ve hareket etkinlikleri için aile katılımı planlamasını düşük düzeyde (%24) yaptıkları görülmüştür. Bununla birlikte toplanan tüm etkinlikler içerisinde (n=349), aile katılım etkinliği planlama oranı %32’dir. Aile katılım çalışmaları incelendiğinde aile katılımını yeterince desteklemediği görülmüştür. Ebeveynlerin sınıf içi etkinliğe katılması, öğretmene yardımcı olması ve okula yardımı gibi stratejilerin çalışmalarda yer almaması aile katılım çalışmalarının çok boyutlu ve çeşitli olmasını engellemektedir. Aile katılım çalışmalarının çocukların gelişim alanlarını yeterince desteklemediği görülmekle birlikte, en çok desteklenen gelişim alanının bilişsel gelişim olduğu bulunmuştur. Etkinlik planlarında yer alan aile katılım etkinliklerinin nicel ve nitel yönlerden geliştirilmesi gerekmektedir.
It has been known that parental involvement supports children’s academic achievement,
language development and social development. For this reason, an affective parental
involvement is expected during education process. The purpose of this study was to analyze
dimensions of parental involvement in activity plans used in early childhood education. The
sampling consisted of two independent preschool and two kindergarten classrooms. When
the activity plans were categorized, there were Turkish literature, reading and writing
readiness, drama, mathematics, play and movement, arts, science, and integrated activities.
One of the descriptive research methods, content analysis, were chosen for the data collection
purposes. Parental Involvement Activity Dimension List was used to analyze involvement.
Results indicated that only %32 of the activities had parental involvement section. Among
these parental involvement activities, mathematics were mostly planned by teachers (%47).
Planning parental involvement for arts and play and movement activities were low (%24).
The poor side of the activities were having parents in the classroom, having parents’
cooperation for school and for teacher. Results show that general developmental areas of
children were not supported yet, the most supported area was intellectual development. It
has been suggested that parental involvement’s quality in activity plans should be supported
both quantitatively and qualitatively.
Other ID | JA26RK43BG |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016Volume: 5 Issue: 1 |