BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Etkinlik Planlarında Aile Katılımı Boyutunun İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 1, 71 - 84, 01.03.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321384

Öz

Çocukların eğitiminde ebeveyn katılımının onların akademik başarı, dil gelişimi ve sosyal gelişim gibi becerilerini desteklediği bilinmektedir. Bu nedenle eğitim sürecinde aile katılımının etkili olması beklenir. Bu çalışmanın amacı MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı’na uygun olarak hazırlanan etkinlik planlarının aile katılım boyutunun incelenmesidir. Çalışmanın yöntemi betimsel araştırma modellerinden doküman analizidir. Analiz edilen dokümanlar tesadüfi örnekleme yöntemi ile Ankara ili merkezinde bulunan iki bağımsız anaokulundan ve iki anasınıfından seçilmiştir. Etkinlik planları tasnif edildiğinde Türkçe, okuma yazmaya hazırlık, drama, matematik, oyun, hareket, sanat, fen ve bütünleştirilmiş etkinlik planları öne çıkmıştır. Etkinlik planlarının aile katılım boyutunun incelenmesi Aile Katılımı Etkinlik Değerlendirme Listesi (AKED) ile yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler en fazla matematik etkinlikleri için aile katılımı planlarken (%47), sanat ile oyun ve hareket etkinlikleri için aile katılımı planlamasını düşük düzeyde (%24) yaptıkları görülmüştür. Bununla birlikte toplanan tüm etkinlikler içerisinde (n=349), aile katılım etkinliği planlama oranı %32’dir. Aile katılım çalışmaları incelendiğinde aile katılımını yeterince desteklemediği görülmüştür. Ebeveynlerin sınıf içi etkinliğe katılması, öğretmene yardımcı olması ve okula yardımı gibi stratejilerin çalışmalarda yer almaması aile katılım çalışmalarının çok boyutlu ve çeşitli olmasını engellemektedir. Aile katılım çalışmalarının çocukların gelişim alanlarını yeterince desteklemediği görülmekle birlikte, en çok desteklenen gelişim alanının bilişsel gelişim olduğu bulunmuştur. Etkinlik planlarında yer alan aile katılım etkinliklerinin nicel ve nitel yönlerden geliştirilmesi gerekmektedir.

Kaynakça

  • Aral, N. ve Yurteri, A. (2012). Çocuğun Gelişimini Engelleyen Aile İle İlgili Etmenler. “Aile Ve Çocuk” Mine Mangır’ın Anısına (Ed: Neriman Aral), Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Yayın No:1, Ankara, 187-199.
  • Aksoy, A.B. (2002). Anne- Çocuk Eğitim Programına Katılan Annelerin Program Hakkında Görüşleri. Qafqaz Üniversitesi Dergisi, No. 9, 133- 142.
  • Arnold, D, H., Zeljo, A., Doctoroff, G. L (2008) Parent Involvement in Prescholl: Predictors and the Relation of Involvement to Preliteracy Development. Scholl Pyschology Review. 37 (1).
  • Coleman, M. ve Wallinga, C. (2002). Teacher Training in Family Involvement an Interpersonal Approach., Childhood Education. 79(1), 76-81
  • McDonald Culp, A., Hubbs-Tait, L, Culp, R.E., starost, H.J, ( 2000) Maternal Parenting Chracteristics and School ınvolvement: Predic-tors of Kindergarten Cognitive Competence Among Head Start Children. Journal of Research in Childhood Education. 15 (1).
  • Bronfenbrenner, U. (1992). Ecological systems theory. In R. Vasta (Ed.), Six theories of child development: Revised formulations and current issues (pp. 187-249).Philadelphia: Kingsley.
  • Connelly, S. (2007). Role Perceptions and Communication in Partnerships Between Preschool Teachers and Families. Doctoral Dissertation. The University of North Carolina. Greensboro.
  • Eccles, J. S., & Harold, R. D. (1996). Family involvement in children's and adolescent's schooling. In A. Booth & J. F. Dunn (Eds.), Family-school links: How do they affect educational outcomes. pp. 3-34, NJ: Lawrence Erlbaum Assoc.
  • Ekinci-Vural, D. (2006) Okul öncesi eğitim programındaki duyuşsal ve sosyal becerilere yönelik hedeflere uygun olarak hazırlanan aile katılımlı sosyal beceri eğitimi programının çocuklarda sosyal becerilerin gelişimine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ersoy, Ö. (2003). “Aile Katılım Çalışmaları”, 36-72 Aylık Çocuklar İçin Yıllık Plan Örnekleri ve Aile Katılım Çalışmaları (Yayıma Hazırlayan: Prof. Dr. Esra Ömeroğlu). Morpa Kültür Yayınları, İstanbul, ss.116-229.
  • Herrold K., & O’Donnell K. (2008). Parent and family involvement in education, 2006-07 school year, from the National Household Education Surveys Program of 2007 (NCES 2008- 050). Washington, DC: National Center for Education Statistics, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel, Ankara.
  • MEB (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Programı Dökümanı. Milli Eğitim Bakanlığı Ankara.
  • National Research Council. (2001). Eager to learn: Educating our preschoolers. Committee on Early Childhood Pedagogy. In B. T. Bowman, M. S. Donovan, &M. S.Burns (Eds.). National Academy Press.
  • Temel, Z.F. (2001) Okul Öncesi Eğitime Anne-Babanın Katılımı. Gazi Üniversitesi Anaokulu/ Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı, Rehber Kitaplar Dizisi. Ya-Pa Yayınları.
  • Temel. Z.F. (2008) “Okul Öncesi Eğitimde Aile Katılımı” Uluslar arası Çocuk, Aile ve Okul Bağlamında Okul Öncesi Eğitim Kongresi. 30 Nisan-03 Mayıs 2008. Trabzon.

Analyzing Activity Plans’ Parental Involvement Section in Early Childhood Education

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 1, 71 - 84, 01.03.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321384

Öz

It has been known that parental involvement supports children’s academic achievement,
language development and social development. For this reason, an affective parental
involvement is expected during education process. The purpose of this study was to analyze
dimensions of parental involvement in activity plans used in early childhood education. The
sampling consisted of two independent preschool and two kindergarten classrooms. When
the activity plans were categorized, there were Turkish literature, reading and writing
readiness, drama, mathematics, play and movement, arts, science, and integrated activities.
One of the descriptive research methods, content analysis, were chosen for the data collection
purposes. Parental Involvement Activity Dimension List was used to analyze involvement.
Results indicated that only %32 of the activities had parental involvement section. Among
these parental involvement activities, mathematics were mostly planned by teachers (%47).
Planning parental involvement for arts and play and movement activities were low (%24).
The poor side of the activities were having parents in the classroom, having parents’
cooperation for school and for teacher. Results show that general developmental areas of
children were not supported yet, the most supported area was intellectual development. It
has been suggested that parental involvement’s quality in activity plans should be supported
both quantitatively and qualitatively. 

Kaynakça

  • Aral, N. ve Yurteri, A. (2012). Çocuğun Gelişimini Engelleyen Aile İle İlgili Etmenler. “Aile Ve Çocuk” Mine Mangır’ın Anısına (Ed: Neriman Aral), Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Yayın No:1, Ankara, 187-199.
  • Aksoy, A.B. (2002). Anne- Çocuk Eğitim Programına Katılan Annelerin Program Hakkında Görüşleri. Qafqaz Üniversitesi Dergisi, No. 9, 133- 142.
  • Arnold, D, H., Zeljo, A., Doctoroff, G. L (2008) Parent Involvement in Prescholl: Predictors and the Relation of Involvement to Preliteracy Development. Scholl Pyschology Review. 37 (1).
  • Coleman, M. ve Wallinga, C. (2002). Teacher Training in Family Involvement an Interpersonal Approach., Childhood Education. 79(1), 76-81
  • McDonald Culp, A., Hubbs-Tait, L, Culp, R.E., starost, H.J, ( 2000) Maternal Parenting Chracteristics and School ınvolvement: Predic-tors of Kindergarten Cognitive Competence Among Head Start Children. Journal of Research in Childhood Education. 15 (1).
  • Bronfenbrenner, U. (1992). Ecological systems theory. In R. Vasta (Ed.), Six theories of child development: Revised formulations and current issues (pp. 187-249).Philadelphia: Kingsley.
  • Connelly, S. (2007). Role Perceptions and Communication in Partnerships Between Preschool Teachers and Families. Doctoral Dissertation. The University of North Carolina. Greensboro.
  • Eccles, J. S., & Harold, R. D. (1996). Family involvement in children's and adolescent's schooling. In A. Booth & J. F. Dunn (Eds.), Family-school links: How do they affect educational outcomes. pp. 3-34, NJ: Lawrence Erlbaum Assoc.
  • Ekinci-Vural, D. (2006) Okul öncesi eğitim programındaki duyuşsal ve sosyal becerilere yönelik hedeflere uygun olarak hazırlanan aile katılımlı sosyal beceri eğitimi programının çocuklarda sosyal becerilerin gelişimine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ersoy, Ö. (2003). “Aile Katılım Çalışmaları”, 36-72 Aylık Çocuklar İçin Yıllık Plan Örnekleri ve Aile Katılım Çalışmaları (Yayıma Hazırlayan: Prof. Dr. Esra Ömeroğlu). Morpa Kültür Yayınları, İstanbul, ss.116-229.
  • Herrold K., & O’Donnell K. (2008). Parent and family involvement in education, 2006-07 school year, from the National Household Education Surveys Program of 2007 (NCES 2008- 050). Washington, DC: National Center for Education Statistics, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel, Ankara.
  • MEB (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Programı Dökümanı. Milli Eğitim Bakanlığı Ankara.
  • National Research Council. (2001). Eager to learn: Educating our preschoolers. Committee on Early Childhood Pedagogy. In B. T. Bowman, M. S. Donovan, &M. S.Burns (Eds.). National Academy Press.
  • Temel, Z.F. (2001) Okul Öncesi Eğitime Anne-Babanın Katılımı. Gazi Üniversitesi Anaokulu/ Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı, Rehber Kitaplar Dizisi. Ya-Pa Yayınları.
  • Temel. Z.F. (2008) “Okul Öncesi Eğitimde Aile Katılımı” Uluslar arası Çocuk, Aile ve Okul Bağlamında Okul Öncesi Eğitim Kongresi. 30 Nisan-03 Mayıs 2008. Trabzon.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA26RK43BG
Bölüm Articles
Yazarlar

Zeynep Kurtulmuş

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kurtulmuş, Z. (2016). Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Etkinlik Planlarında Aile Katılımı Boyutunun İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 5(1), 71-84. https://doi.org/10.30703/cije.321384

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551