Ortaokul öğrencilerinin kültürel mirasa yönelik farkındalıklarını Sivas ili özelinde incelemeyi amaçlayan bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenemonoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Sivas ili merkezindeki ortaokullarda öğrenim gören 36 erkek, 44 kadın olmak üzere toplam 80 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada örnekleme yöntemi olarak araştırmacıya “hız ve pratiklik” sağlaması amacıyla kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler MAXQDA (2024) programına aktarılmış, betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde, ortaokul öğrencilerinin kültürel miras kavramı ile ilgili bilgi sahibi oldukları, ögelerin öneminin farkında oldukları, somut ve somut olmayan kültürel miras kavramlarını birbiri ile karıştırdıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca Sivas ili özelinde somut ve somut olmayan kültürel miras unsurlarını ifade edebildikleri, somut kültürel ögelerin tarihteki kullanımı ve işlevselliği ile ilgili bilgilerinin sınırlı olduğu, ögelerin korunması ve gelecek nesillere aktarımı noktasında çeşitli öneriler yapabildikleri sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study was to examine the secondary school students’ awareness of cultural heritage with a specific focus on the province of Sivas. The research used qualitative research method and was designed with phenomenology. The study group consisted of 80 students (36 male and 44 female) enrolled in middle schools in the central district of Sivas during the 2024–2025 academic year. To ensure “efficiency and practicality,” the convenience sampling method was used. Data were collected through a semi-structured interview form prepared by the researchers. The collected data were analyzed using the descriptive analysis method after being transferred to the MAXQDA (2024) software program. The findings of the study revealed that secondary school students possess knowledge about the concept of cultural heritage and are aware of its importance. However, they tend to confuse tangible and intangible cultural heritage concepts. Additionally, the students were able to identify tangible and intangible cultural heritage elements specific to Sivas, although their knowledge about the historical use and functionality of tangible elements was found to be limited. Furthermore, the students made various recommendations regarding the preservation and transmission of cultural heritage to future generations.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 19 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025Cilt: 14 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606