Bu araştırmada mekânsal düşünme becerisinin 2024 Coğrafya Dersi Öğretim Programındaki (CDÖP) yeri ve program bileşenleriyle ilişkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerine Millî Eğitim Bakanlığı’nın müfredat programları sayfasından online erişim sağlanmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen formda yer alan program bileşenleri doğrultusunda içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, CDÖP'de mekânsal düşünme becerisiyle ilişkili 14 öğrenme çıktısı belirlenmiştir. CDÖP’de tüm sınıf düzeylerinde mekânsal düşünme becerisi ağırlıklı olarak “Beşerî Sistemler ve Süreçler” ünitelerindeki konularla ilişkilendirilmiştir. Mekânsal düşünmenin öğretiminde ağırlıklı olarak bütünleşik kavramsal beceriler (çözümleme, yansıtma, karar verme, özetleme, değerlendirme, tartışma ve sentezleme) işe koşulmuştur. Mekânsal düşünme becerisi öğrenme çıktıları eğilimler boyutunda ağırlıklı olarak “sistematik olma” ile sosyal-duygusal öğrenme becerileri boyutunda; “iletişim”, “iş birliği”, “sosyal farkındalık” “kendini tanıma”, “kendini düzenleme” ve “kendine uyarlama”; değerler boyutunda ““vatanseverlik”; okuryazarlık becerileri boyutunda ise “görsel okuryazarlıkla” ilişkilendirilmiştir. Ayrıca üç sınıf düzeyinde (9, 10 ve 11.sınıf) öğrenme çıktılarının diğer beceriler boyutunda “eleştirel düşünme” ve “harita” becerisiyle ilişkilendirildiği saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda, mekânsal düşünme becerisinin öğretiminde öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerini geliştirecek ve öğrencilerin iş birliği yapabilecekleri ve sosyalleşebilecekleri uygulama ve etkinliklere daha fazla yer verilmesi önerilmektedir.
Mekansal düşünme alan becerileri program bileşenelri coğrafya dersi öğretim programı coğrafya öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Coğrafya Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025Cilt: 14 Sayı: 1 |
e-ISSN: 2147-1606