Öğretmenlerin Görüşlerine Göre İdeal Okul Müdürü
Yıl 2025,
Cilt: 14 Sayı: 1, 57 - 71, 28.03.2025
Soner Polat
,
Zeliha Ağyel
Mehmet Akif Akbel
Öz
Bu araştırmanın amacı, ideal ilkokul müdürü imajını öğretmenlerin görüşlerine göre incelemektir. Bu bağlamda ilkokul müdürlerinin istendik ideal imajlarını fiziksel, davranışsal, eğitimsel imajını belirlemek amaçlanmıştır. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomonolojik desende yürütülmüştür. Katılımcıların seçiminde maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunu Kocaeli ili İzmit ilçesinde ilkokullarda görev yapmakta olan 28 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Analizler “okul müdürünün ideal fiziksel imajı”, “okul müdürünün ideal tutum ve davranışları” ve “okul müdürünün ideal eğitsel davranışları” bağlamında irdelenmiştir.
Kaynakça
- Akcan, E. ve Polat, S. (2016). Eğitim konulu Türk filmlerinde öğretmen imajı: Öğretmen imajına tarihi bakış. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 22(3), 293-320.
- Aktepe, V., ve Buluç, B. (2014). Sınıf öğretmenlerinin algılarına göre okul yöneticilerinin öğretim liderliği özelliklerinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 227-247.
- Bağçeci, B., Çetin, B. ve Ünsal, S. (2013). Öğretmenlerin mesleki imaj ölçeği. University of Gaziantep Journal of Social Sciences, 12 (1), 34-48.
- Barutçugil, İ. (2006). Yöneticinin yönetimi. Kariyer Yayıncılık, İstanbul.
- Başaran, İ. E. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ekinoks Yayınları. Ankara.
- Baykasoğlu, A., Dereli, T., Sönmez, A. İ. & Yağcı, E. (2004. İmaj yönetimi . Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (1), 3-18.
- Bulduklu, Y. (2015). İmaj yönetimi: yaklaşımlar, taktikler, stratejiler. İstanbul: Literatürk Academia.
- Busher, H. and Barker, B. (2003). The crux of leadership: Shaping school culture by contesting the policy contexts and practices of teaching and learning. Educational Management Administration Leadership, 31(1, 51- 65.
- Canöz ,K., ve Canöz ,N. (2014). Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün kişisel imajının öğelerini belirlemeye yönelik bir saha araştırması. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 35, 401-428.
- Çakır, Ö. (2003). Profesyonel yaşamda kişisel imaj ve sosyal yaşamın etiketi. Yapıkredi Yayınları.
- Çınkır, Ş. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin sorunları: sorun kaynakları ve destek stratejileri. İlköğretim Online, 9(3), 1027-1036.
- Davis, S., Darling-Hammond, L., LaPointe, M., ve Meyerson, D. (2005). School Leadership Study: Developing successful principals (Review of Research. Stanford: Stanford University, Stanford Educational Leadership Institute.
- Demir, K. (2003). İmaj yönetimi. Sandal Yayınları. Ankara.
- Dinçer Ker, M. (1998). İş yaşamında ve özel yaşamda kişisel imaj. Alfa Yayınları. İstanbul.
- Dinçer, Müjde K. (2001). Kişisel imaj. Alfa Yayınları. İstanbul.
- Doğan, Ö. & Bayrak C. (2019). Öğretmenlerin görüşlerine göre öğretmenlik mesleğinin imajı: Bir ölçek geliştirme ve uygulama çalışması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 901-922.
- Edmonds, R. (1979). Effective schools for the urban poor. Educational leadership, 37(1), 15-24.
- Grandy, G. and Mavin, S. (2011). Occupational image, organizational image and identity in dirty work: Intersections of organizational efforts and media accounts. Organization, 19 (6), 765-786.
- Gümüşeli, A. I. (2009). Primary school principals in Turkey: Their working conditions and professional profiles. International Journal of Social Sciences, 4(4), 239-246.
- Güneş, G. (2007). Tek problem imaj mı? Türkiye gerçeğinde imaj meselesi. Türk Kütüphaneciliği, 21(2), 230-236.
- Hoyle, E. (2001). Teaching prestige, status and esteem. Educational Management & Administration, 29 (2), 139-152.
- Karatepe, S. (2008). İtibar yönetimi: Halkla ilişkilerde güven yaratma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 23 (23), 77-97.
- Korkmaz, M. (2005). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi: sorunlar-çözümler, öneriler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 237-252.
- Lim, V. K., Teo, T. S. and See, S. K. (2000). Perceived Job İmage Among Police Officers in Singapore: Factorial Dimensions and Differential Effects. The Journal of Social Psychology, 140(6), 740-750.
- Morrison, H. (2007). Promising leadership practices, changing role of the middle level and high school leader: Learning from the past preparing for the future. National Association of Secondary School Principals, 19-30.
- Özden, S. (2002). Öğretmen ve Yöneticilerin Değişim Sürecinde Oluşturdukları Okul Kültürünün Okulun Verimliliğini Artırabilmelerine Yönelik Algılama Düzeyleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
- Peker, Ö. ve Aytürk N. (2002).Yönetim becerileri. Yargı Yayınları, Ankara.
- Polat, S. ve Arslan, Y. (2015). Örgütsel yaşamda imaj: İmaj geliştirme ve yönetimi. Nobel Yayınevi. Ankara:
- Rao, A., Schmidt, S. M., & Murray, L. H. (1995). Upward impression management: Goals, influence strategies, and consequences. Human Relations, 48(2), 147-167.
- Strauss, A. and Corbin, J. (2014). Basics of qualitative research techniques. Sage. New York.
- Şişli, G. ve Sevinç, K. (2013). Kurum kültürü ve kurumsal imaj ilişkisi: Devlet ve vakıf üniversiteleri üzerinde bir uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 41, 165-193.
- Şişman, M., ve Turan, S. (2004). Eğitim ve okul yöneticiliği. Pegem A. Ankara.
- Taymaz, H. (2003). Okul yönetimi. Pegem A. Ankara.
- Turan, S. (2002). Teknolojinin okul yönetiminde etkin kullanımında eğitim yöneticisinin rolü. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 30(30), 271-281.
- Türkkahraman, M. (2004). Günümüzün büyüsü imaj ve gerçek hayat. Istanbul Journal of Sociological Studies, (30), 1-14.
- Ural, T. (2009), Markalamada yol haritası. Nobel Yayıncılık. Ankara.
- Usdan, M. (2000). Leadership for student learning: Reinventing the principalship. Institute For Educational Leadership, 1, 24.
- Webb, P. T. (2005. The Anatomy of accountability. Journal of Education Policy, 20(2), 189-208.
- Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
- Yıldırım, N., ve Uğur, M. (2011). Öğrencilerin algısından okul müdürü imgelerinin karikatürize ifadeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 409-426.