Okul Öncesi Öğretmenlerinin Diskalkuliye Yönelik Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi
Yıl 2024,
Cilt: 13 Sayı: 4, 847 - 857, 31.12.2024
Bilal Baldemir
,
Tayfun Tutak
Öz
Bu çalışma okul öncesi öğretmenlerinin diskalkuliye (matematik öğrenme güçlüğü) ilişkin farkındalıklarını ve görüşlerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma nitel desenli bir yöntemle gerçekleşmiştir. Çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim öğretim yılında aktif olarak ülkede görev yapan okul öncesi öğretmenlerinden ulaşılabilen 128 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada diskalkuliye yönelik altı soru bulunan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve elde edilen verilerin analizinde içerik analiz tekniği kullanılmıştır. Çalışma sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin birçoğunun özel öğrenme güçlüğü türlerinden disleksiyi bildiği, dileksiden sonra diskalkuliyi bildiği fakat diskalkuliyi bilenlerin diskalkuli hakkında yeterince bilgiye sahip olmadığı sonucuna ulaşılsa da diskalkuli yaşayan öğrencilerin karekteristik özellikleri ve diskalkuli yaşayan öğrencilere yönelik müdahaleler hakkında kısmen de olsa bilgiye sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Bu kapsamda elde edilen sonuçlardan yola çıkılarak okul öncesi öğretmenliği lisans programı içerisine “özel öğrenme güçlükleri” biçiminde spesifik bir dersin yerleştirilmesi, okul öncesi öğretmen ve okul öncesi öğretmen adaylarının konu hakkında uzmanlar tarafından bilgilendirilmesi ve farkındalıklarının artırılmasına yönelik projelerin gerçekleştirilmesi önerilmiştir.
Kaynakça
- Amerika Öğrenme Güçlüğü Derneği (2022). Types of learning disabilities. https://ldaamerica.org/types-of-learning-disabilities/
- Amerika Psikiyatri Birliği (2021). What is specific learning disorder? https://www.psychiatry.org/patients-families/specific-learning-disorder/what-is-specific-learning-disorder.
- Aquil, M. A. I., & Ariffin, M. M. (2020). The causes, prevalence and interventions for dyscalculia in Malaysia. Journal of Educational and Social Research, 10(6), 279-279. https://doi.org/10.36941/jesr-2020-0126
- Babu, A. G., & Sasikumar, N. (2019). Need for neurocognitive approach in teaching mathematics for children with dyscalculia. International Journal of Basic and Applied Research, 9(4), 194-200.
- Baldemir, B., İç, Ü., & Tutak, T. (2022). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının diskalkuliye ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (1) , 485-505 . https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-998739
- Benavides-Varela, S., Callegher, C. Z., Fagiolini, B., Leo, I., Altoe, G., & Lucangeli, D. (2020). Effectiveness of digital-based ınterventions for children with mathematical learning difficulties: A meta-analysis. Computers & Education, 157, 103953. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103953
- Butterworth, B. (2003). Dyscalculia screener. NferNelson Pub.
- Büyükkarcı, A., & Akgün-Giray, D. (2023). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğrenme güçlüğüne (diskalkuli) yaklaşımları: Odak grup görüşmesi . Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi , (59) , 363-375 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/sufesosbil/issue/79530/1344285
- Doğan, H., & Apak, Ö. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü hakkında farkındalıkları. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(Prof. Dr. Ayla Oktay Özel Sayısı), 16-28. https://doi.org/10.55008/te-ad.1288877
- Dias, M. D. A. H., de Britto Pereira, M. M., & Van Borsel, J. (2013). Assessment of the awareness of dyscalculia among educators. Audiology-Communication Research, 18(2), 93-100.
- Fu, S. H., & Chin, K. E. (2017). An online survey research regarding awareness of dyscalculia among educators in Sandakan district, Sabah. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 6(2), 1-10. http://dx.doi.org/10.6007/IJARPED/v6-i2/2891
- Haberstroh S., & Schulte-Körne G. (2019). The diagnosis and treatment of dyscalculia. Dtsch Arztebl Int, 116(7), 107-114. 10.3238/arztebl.2019.0107.
- Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2013). Diskalkuli yaşayan öğrencilere ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Education Sciences, 8(2), 193-208. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsaedu/issue/19812/211903
- Kaufmann L., & von Aster M. (2012). The diagnosis and management of dyscalculia. Dtsch Arztebl Int. 109(45), 767-77; quiz 778. doi: 10.3238/arztebl.2012.0767.
- Koç, B., & Korkmaz, İ. (2019). Okuma yazma bilmeyen diskalkulik bir öğrenciye toplama ve çıkarma öğretimine yönelik bir eylem araştırması. Egitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 710-737. doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.7c.2s.11m
- Kosc, L. (1974). Developmental dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 7(3), 164-177. https://doi.org/10.1177/002221947400700309
- Kumar, S. P., & Raja, B. (2010). Computer-supported instruction in enhancing the performance of dyscalculics. Journal on School Educational Technology, 5(3), 36-41. ERIC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1102788.pdf
- Kumar, S. P., & Raja, B. (2012). Remedial instruction to enhance mathematical ability of dyscalculics. Journal on Educational Psychology, 6(1), 21-28. 10.26634/JPSY.6.1.1880
- Kunwar, R., Shrestha, B. K., & Sharma, L. (2021). Are teachers aware of mathematics learning disabilities? reflections from basic level school teachers of nepal. European Journal of Educational Research, 10(1), 367-380. 10.12973/eu-jer.10.1.367
- Kuruyer, H. G., Çakıroğlu, A., & Özsoy, G. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının okuma ve matematik güçlüklerine ilişkin pedagojik farkındalıklarının ve öğretimsel bakış açılarının belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1659-1678. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3229
- Lu, Y., Ma, M., Chen, G., & Zhou, X. (2021). Can abacus course eradicate developmental dyscalculia. Psychology in the Schools, 58(2), 235-251. https://doi.org/10.1002/pits.22441
- Lucangeli, D., Fastame, M. C., Pedron, M., Porru, A., Duca, V., Hitchcott, P. K., & Penna, M. P. (2019). Metacognition and errors: the impact of self-regulatory trainings in children with specific learning disabilities. ZDM, 51(4), 577-585. 10.1007/s11858-019-01044-w
- Mahmud, M. S.,Zainal, M. S., Rosli, R., & Maat, S. M. (2020) Dyscalculia: what we must know about students' learning disability in mathematics?” Universal Journal of Educational Research, 8(12B), 8214-8222. 10.13189/ujer.2020.082625
- Margalef-Ciurana, I., & García-Tamarit, C. (2016). The application of a digital educational resource to the learning disability of subtraction: A case study. Revista Electrónica Educare, 20(1), 282-303. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.13
- MEB. (2014). Çocuk gelişimi ve eğitimi. http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Öğrenme%20Güçlüğü.pdf
- MEB. (2021). Özel öğrenme güçlüğü olan bireyler “aileler için rehber kitapçik” https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_02/04102620_OYRENME_GUCLUYU_OLAN_BYREYLER__TR.pdf
- Miundy, K., Zaman, H. B., Nordin, A., & Ng, K. H. (2019). Screening test on dyscalculia learners to develop a suitable augmented reality (AR) assistive learning application. Malaysian Journal of Computer Science, 92-107. https://doi.org/10.22452/mjcs.sp2019no1.7
- Mohammed, A. R., Rashed, A., & Shirmohammadi, S. (2017). Memori: a serious game for diagnosing and treating visual sequential memory deficit. In 2017 IEEE 5th International Conference on Serious Games and Applications for Health (SeGAH) (pp. 1-7). IEEE.
- Mohd Ariffin, M., Abd Halim, F. A., & Abd Aziz, N. (2017) Mobile application for dyscalculia children in Malaysia in Zulikha, J. & N. H. Zakaria (Eds.). Proceedings of the 6th International Conference on Computing & Informatics (pp 467-472). Sintok: School of Computing.
- Nurkan, M. A., & Yazici, E. (2020). Matematik öğretmenlerinin matematik öğrenme güçlüğü (diskalkuli) farkındalıklarının belirlenmesine ilişkin bir durum çalışması. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 7(1), 95-109.
- Räsänen, P., Salminen, J., Wilson, A. J., Aunio, P., & Dehaene, S. (2009). Computer-assisted intervention for children with low numeracy skills. Cognitive Development, 24(4), 450-472. 10.1016/j.cogdev.2009.09.003
- Ribeiro, F. S., & Santos, F. H. (2017). Enhancement of numeric cognition in children with low achievement in mathematic after a non-instrumental musical training. Research in Developmental Disabilities, 62, 26-39. 10.1016/j.ridd.2016.11.008
- Rohizan, R., Soon, L. H., & Mubin, S. A. (2020, December). MathFun: a mobile app for dyscalculia children. In journal of physics: Conference Series (Vol. 1712, No. 1, p. 012030). IOP Publishing.
- Shalev, R. S., & Von Aster, M. (2008). Identification, classification, and prevalence of developmental dyscalculia. Encyclopedia of language and literacy development, published-online.
- Sezer, S., & Akın, A. (2011). 6-14 yaş arası öğrencilerde görülen matematik öğrenme bozukluğuna ilişkin öğretmen görüşleri . İlköğretim Online , 10 (2) , 757-775 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8592/106836
- Soylu, F. (2021). Matematik öğrenme güçlüğünün (diskalkulinin) beyinsel ve kalitimsal temelleri. Diskalkuli: Matematik Öğrenme Güçlüğü (1. baskı 37-52). Pegem Akademi.
- Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayıncılık.
- Wong, T. T. Y., Ho, C. S. H., & Tang, J. (2017). Defective number sense or impaired access? Differential impairments in different subgroups of children with mathematics difficulties. Journal of learning disabilities, 50(1), 49-61. 10.1177/0022219415588851
- Yangın, S., Yangın, N., Önder, V., & Şavlığ, A. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının ve öğretim elemanlarının çeşitli öğrenme güçlüklerine yönelik farkındalıkları. Education Sciences (NWSAE), 1C0664,11(4), 243-266. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsaedu/issue/24571/260184
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Zhang, Y., & Zhou, X. (2014). Building knowledge structures by testing helps children with mathematical learning difficulty. Journal of Learning Disabilities, 49(2), 166-175. https://doi.org/10.1177/0022219414538515