Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Differentiated Teaching Activities Based on Learning Styles on Students' Listening Skills

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 694 - 709, 29.09.2024
https://doi.org/10.30703/cije.1435524

Öz

Kaynakça

  • Akça Üşenti, Ü. (2013). Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilere uygulanan farklılaştırılmış Türkçe öğretim uygulamalarının etkililiğinin sınanması [Yayımlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akdemir, Z. (2019). Sosyal bilgiler dersinde farklılaştırılmış öğretim yönteminin öğretmen ve öğrencilere etkisi: Bir eylem araştırması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Algozzine, B. & Anderson, K. M. (2007). Tips for teaching: Differentiating instruction to include all students. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 51(3), 49-54. https://doi.org/10.3200/PSFL.51.3.49-54
  • Aliakbari, M. & Haghighi, J. K. (2014). On the effectiveness of differentiated instruction in the enhancement of Iranian learners reading comprehension in separate gender education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 98, 182-189.
  • Alisa, T. P. & Rosa, R. N. (2013). RAFT As a Strategy for Teaching Writing Functional Text to Junior High School Students. Journal of English Language Teaching 1(2), 1-9.
  • Anderson, K. (2007). Differentiating instruction to include all students. Preventing School Failure, 51(3), 49-54.
  • Aras, İ. (2018). The impact of differentiated instruction on learner motivation, behaviour, and achievement in middle school reading classes [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Avcı, S. & Yüksel, A. (2018). Farklılaştırılmış öğretim teori ve uygulama. Nobel Yayıncılık.
  • Avcı, S., Yüksel, A., Soyer, M. & Balikçıoğlu, S. (2009). The cognitive and affective changes caused by the differentiated classroom environment designed for the subject of poetry. Educational Sciences: Theory & Practice, 9(3), 1069-1084.
  • Aytan, T. (2011). Aktif öğrenme tekniklerinin dinleme becerisi üzerindeki etkileri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bal, A. P. (2023). Assessing the impact of differentiated instruction on mathematics achievement and attitudes of secondary school learners. South African Journal of Education, 43(1), 1-10. https://doi.org/10.15700/saje.v43n1a2065
  • Barbara, W. (2017). Effects of instructional pedagogy on eighth-grade students’ reading achievement (doctoral dissertation). Walden University College of Education. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1958957072
  • Beler, Y. & Avcı, S. (2011). Öğretimin farklılaştırılmasında etkili bir strateji: katlı öğretim. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(12), 109-126.
  • Brevik, L. M., Gunnulfsen, A. E. & Renzulli, J. S. (2018). Student teachers’ practice and experience with differentiated instruction for students with higher learning potential. Teaching and Teacher Education, 71, 34-45. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.12.003
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Camcı Erdoğan, S. & Kahveci, N. G. (2015). Farklılaştırılmış fen ve teknoloji öğretiminin üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin tutumlarına etkisi. Hayef Journal of Education, 12(1), 191-207.
  • Cannon, M. A. (2017). Differentiated mathematics instruction: an action research study [Unpublished doctoral dissertation]. University of South Carolina, USA.
  • Celik, S. (2019). Can differentiated instruction create an inclusive classroom with diverse learners in an elementary school setting. Journal of Education and Practice, 10(6), 31-40. https://doi.org/10.7176/JEP
  • Cheng, A. (2006). Effects of differentiated curriculum and instruction on Taiwanese EFL students' motivation, anxiety and interest [Unpublished doctoral dissertation]. University of Southern California.
  • Coubergs, C., Struyven, K., Vanthournout, G. & Engels, N. (2017). Measuring teachers’ perceptions about differentiated instruction: The DI-Quest instrument and model. Studies in Educational Evaluation, 53, 41–54.
  • Cox, S. G. (2008). Differentiated instruction in the elementary classroom. Education Digest: Essential Readings Condensed for Quick Review, 73(9), 52-54.
  • Çaylı, C. (2020). Ortaokul Türkçe derslerinde öğrencilerin dinleme becerisinin geliştirilmesi ve gelişim durumlarının belirlenmesine yönelik bir eylem araştırması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çoban, H. (2019). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin matematiksel muhakeme becerilerine, biliş ötesi öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerine ve problem çözme becerilerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Djatmika, E. T. & Astutik, P. P. (2023). Learning profile mapping for differentiated instruction implementation. International Journal of Humanities Social Sciences and Education (IJHSSE), 10(7), 51-56. https://doi.org/10.20431/2349-0381.1007006
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim ikinci kademede dil becerisi olarak dinlemeyi geliştirme çalışmaları [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Doğan, Y. (2019). Dinleme/izleme becerisi ile Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda bu becerinin geliştirilmesi için önerilen yöntemlere yönelik bir analiz. Millî Eğitim, 48(1), 31-56.
  • Dunn, K. & Dunn, R. (1986). The look of learning styles. Early Years, 8, 46 - 52.
  • Dunphy, S. P. (2010). The effect of explicitly differentiated reading instruction groups on eighth-grade students’ achievement, behavior, and engagement in a school seeking to reestablish adequate yearly progress benchmarks [Unpublished doctoral dissertation]. University of Nebraska, USA.
  • Ease, E. & Blonder, R. (2023). The development of an instrument for measuring teachers’ and students’ beliefs about differentiated instruction and teaching in heterogeneous chemistry classrooms. Chemistry Teacher International, 5(2), 125–141.
  • Edwards, P. (1991). Listening: The Neglected Language Art. Marcn
  • Ekinci, O. & Bal, A. P. (2019). Farklılaştırılmış öğretim yaklaşımının ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki başarısına ve tutumuna etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 197-203.
  • El Masry, S. M. (2017). The effect of differentiated instruction on learning english vocabulary and grammar among second graders in unrwa a schools [Unpublished Master’s Thesis]. Islamic University of Gaza.
  • Erden, B. & Koçyiğit, S. (2023). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine ve okuma motivasyonlarına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 841-868.
  • Ermiş, F. (2021). Fen bilimleri dersinde farklılaştırılmış öğretime işbirlikli öğrenmenin entegrasyonu, uygulanması ve etkililiğinin araştırılması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Estaiteyeh, M. & DeCoito, I. (2023). Planning for differentiated instruction: Empowering teacher candidates in STEM education. Can. J. Sci. Math. Techn. Educ., 23, 5–26. https://doi.org/10.1007/s42330-023-00270-5
  • Eysink, T. H. S., Hulsbeek, M. & Gijlers, H. (2017). Supporting primary school teachers in differentiating in the regular classroom. Teaching and teacher education, 66, 107-116. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.04.002
  • Frerejean, F., Geel, M. V., Keuning, T., Dolmans, D., Merriënboer, J. J. G. & Visscher, A.J. (2021). Instructional Science, 49, 395–418. https://doi.org/10.1007/s11251-021-09540-x
  • Gaitas, S., Carêto, C., Peixoto, F. & Silva, J. C. (2022). Differentiated instruction: ‘to be, or not to be, that is the question’. International Journal of Inclusive Education. Erişim Adresi: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13603116.2022.2119290
  • Grecu, Y. V. (2023). Differentiated instruction: Curriculum and resources provide a roadmap to help English teachers meet students’ needs. Teaching and Teacher Education 125, 1-1-11.
  • Gregory, G. H. & Chapman, C. (2007). Differentiated instructional strategies: One size doesn't fit all. Corwin Press.
  • Gürkan, E. (2019). Sınıf dışı öğrenme ortamlarında farklılaştırılmış öğretime yönelik bir eylem araştırması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hachfeld, A. & Lazarides, R. (2021). The relation between teacher self-reported individualization and student-perceived teaching quality in linguistically heterogeneous classes: An exploratory study. European Journal of Psychology of Education, 36(4), 1159-1179. https://doi.org/10.1007/s10212-020-00501-5
  • Hall, T. (2002). Differentiated instruction. Effective Classroom Practices Report. National Center on Accessing the General Curriculum, US Office of Special Education Programs.
  • Heacox, D. (2002). Differentiating instruction in the regular classroom: How to reach and teach all learners, grades 3–12. Free Spirit.
  • Heacox, D. (2017). Making differentiation a habit: How to ensure success in academically diverse classrooms. Free Spirit Publishing.
  • Johnson, E. (2010). Improving students' academic achievement through differentiated instruction [Unpublished doctoral dissertation]. Walden University, USA.
  • Kaplan, M. (2016). Farklılaştırılmış öğretim yöntemi ile işlenen fen bilimleri dersi 7.sınıf kuvvet ve hareket ünitesinin öğrencilerin kavramsal anlamalarına, bilimsel süreç becerilerine ve akademik başarılarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karadağ Yılmaz, R. (2021). Bireysel farklılıklar ve farklılaştırılmış öğretim. Z. N. Baysal, E. Sarıcan & N. Şener (Eds.). İlkokul Üzerine Güncel Konular-I (ss. 169-204). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karadağ, R. (2010). İlköğretim Türkçe dersinde farklılaştırılmış öğretim yaklaşımının uygulanması: Bir eylem araştırması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karadayı Evyapan, J. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde farklılaştırılmış öğretim stratejileri kullanımı: İlk yıllar programı (PYP) matematik dersi örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karakuş Tayşi, E. (2014). Öğrenme stiline dayalı eğitiminin ortaokul öğrencilerinin dinlediğini anlama becerilerine ve dinlemeye yönelik tutumlarına etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel.
  • Karataş, Y. (2013). Farklılaştırılmış matematik öğretiminin üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerde erişiye, yaratıcılığa, tutuma ve akademik benliğe etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Katrancı, M. (2012). Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling: Methodology in the social sciences. Guilford Press.
  • Kotob, M. M. & Abadi, M. A. (2019). The influence of differentiated instruction on academic achievement of students in mixed ability classrooms. International Linguistics Research, 2(2), 8-28.
  • Little, C. A., McCoach, D. B. & Reis, S. M. (2014). Effects of differentiated reading instruction on student achievement in middle school. Journal of Advanced Academics, 25(4), 384-402.
  • Maeng, J.L. & Bell, R.L. 2015. Differentiating science instruction: Secondary science teachers’ practices. International Journal of Science Education, 37(13), 2065–2090.
  • Magableh, I. S. & Abdullah, A. (2022). Differentiated instruction effectiveness on the secondary stage students’ reading comprehension proficiency level in Jordan. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 11(1), 459-466.
  • Marks, A., Woolcott, G. & Markopoulos, C. (2021). Differentiating instruction: Development of a practice framework for and with secondary mathematics classroom teachers. International Electronic Journal of Mathematics Education, 16(3), em0657. https://doi.org/10.29333/iejme/11198
  • Mc Quarrie, L. M. & Mc Rae, P. (2010). A provincial perspective on differentiated instruction: The Alberta Initiative for School Improvement (AISI). Journal of Applied Research on Learning, 3(4), 1-18.
  • MEB (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. sınıflar). Millî Eğitim Basımevi. MEB (2019). Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Melanlıoğlu, D. (2011). Üstbiliş strateji eğitiminin ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin dinleme becerilerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Melanlıoğlu, D. (2013). Ortaokuldaki dinleme eğitiminin niteliğine ilişkin fenomografik bir araştırma. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1 (1), 34- 44.
  • Melesse, T. & Belay, S. (2022). Differentiating instruction in primary and middle schools: Do es variation in students’ learning attributes matter? Cogent Education, 9(1), 2105552. doi: https://doi.org/10.1080/2331186X.2022.2105552
  • Morgil, İ., Yılmaz, A. & Yörük, N. (2002). Kimya eğitiminde istasyonlarla öğrenme modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 110-117.
  • Mumba, F., Banda, A., Chabalengula, V. & Doleng, N. (2015). Chemistry teachers’ perceived benefits and challenges of inquiry-based instruction in inclusive chemistry classrooms. Science Education International, 26(2), 180–194.
  • Nicolae, M. (2014). Teachers’ beliefs as the differentiated instruction starting point: Research basis. Procedia - Social and Behavioral Sciences 128, 426–431. https:// doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.03.182
  • Ocak, G. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Osuafor, A. M. & Okigbo, E. C. (2013). Effect of differentiated instruction on the academic achievement of Nigerian secondary school biology students. Educational Research, 4(7), 555-560.
  • Ozan, Ö. & Göçmenler, H. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan farklılaştırılmış öğretimi projesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 129-134.
  • Özbay, M. & Melanlıoğlu, D. (2012). Türkçe öğretim programlarının dinleme becerisi bakımından değerlendirilmesi. Turkish Studies, 7(1), 87-97.
  • Özer, S. (2016). Düşünme stillerine göre farklılaştırılmış öğretim etkinliklerinin öğrencilerin erişilerine, mesleki yabancı dil dersine yönelik tutumlarına ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özüdoğru, F. (2022). Investigating the Effect of Differentiated Instruction on Academic Achievement and Self-Directed Learning Readiness in an Online Teaching Profession Course. i.e.: inquiry in education, 14(2), 1-28.
  • Pierce, R. L. & Adams, C. M. (2004). Tiered lessons. Gifted Child Today, 27(2), 58-65.
  • Pozas, M., Letzel-Alt, V. & Schwab, S. (2023). The effects of differentiated instruction on teachers’ stress and job satisfaction. Teaching and Teacher Education, 122, 1-12.
  • Richards, M. R. E. & Omdal, S. N. (2007). Effects of tiered ınstruction on academic performance in a secondary science course. Journal of Advanced Academics, 18(3), 424-456.
  • Salar, R. & Turgut, U. (2019). The effect of differentiated instruction on classroom climate: a qualitative study Cumhuriyet International Journal of Education, 8(4), 1048-1068. http://dx.doi.org/10.30703/cije.557684
  • Samms, P. (2009). When teachers differentiate reading instruction for fifth grade students: impacts on academic achievement, social and personal development [Unpublished doctoral dissertation]. Argosy University.
  • Şan İ., & Türegün Çoban B. (2021). Farklılaştırılmış öğretimin ingilizce dersinde akademik başarıya etkisi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 11(1), 184-191. https://doi.org/10.5961/jhes.2021.440
  • Şentürk, C. (2017). İlkokulda uygulanan farklılaştırılmış öğretim programının etkililiğinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şimşek, Ö. (2007). Marmara öğrenme stilleri ölçeği’nin geliştirilmesi ve 9-11 yaş çocuklarının öğrenme stillerinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tadesse, M. (2018). Primary school teachers’ perceptions of differentiated instruction in Awi Administrative Zone, Ethiopia. Bahir Dar J Educ, 18(2), 152–173. Tadesse, M. (2021). An investigation into factors affecting intervention fidelity of differentiated instruction (di) in primary schools of Bahir Dar City administration. Bahir Dar Journal of Education, 21(1), 61–81.
  • Taş, F. & Sırmacı, N. (2018). The effect of differentiated instructional design on students' metacognitive skills and mathematics academic achievements. Erzincan University Journal of the Faculty of Education, 20(2), 336-351. https://doi.org/10.17556/erziefd.312251
  • Taş, F. (2013). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin bilişüstü becerilerine ve matematik akademik başarılarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Taylor-Cox, J. (2008). Differentiating in number & operations: A Guide for ongoing assessment, grouping students, targeting ınstruction, and adjusting levels of cognitive demand. Heinemann.
  • Tomlinson, C. A. & Moon, T. 2013. Assessment and student success in a differentiated classroom. ASCD.
  • Tomlinson, C. A. (1999). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Alexandria, Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Tomlinson, C. A. (2000). Reconcilable differences: Standards-based teaching and differentiation. Educational Leadership, 58(1), 6–13.
  • Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. Alexandria, Virginia ASCD.
  • Tomlinson, C. A. (2005). Grading and differentiation: Paradox or good practice? Theory into Practice, 44(3), 262-269.
  • Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom: responding to the needs of all learners. (2nd ed). ASCD.
  • Tüfekçi, Z. (2018). Fen bilimleri eğitiminde farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrenme ürünlerine etkisi: vücudumuzu tanıyalım ünitesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türkben, T. & Kılıç, Ö. (2022). Süreç temelli dinleme eğitiminin beşinci sınıf öğrencilerinin dinleme becerileri üzerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 195-209.
  • Tüzel, S. & Keleş, E. (2013). Dinleme öncesi ve dinleme sonrası verilen soruların 5. sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama beceri düzeyine etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 27-45.
  • Üçarkuş, E. (2020). Sosyal bilgiler dersinde farklılaştırılmış öğretimin öğrencilerin akademik başarı ile beceri erişilerine etkisinin ve görüşlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Wan, S.W.Y. 2017. Differentiated instruction: Are Hong Kong in-service teachers ready? Teachers and Teaching, 23(3), 284–311. Whitley, J., Gooderham, S., Duquette, C., Orders, S. & Cousins, B. (2019). Implementing differentiated instruction: A mixed-methods exploration of teacher beliefs and practices. Teachers and Teaching, 25(8), 1043–1061. https://doi.org/10.1080/13540602.2019. 1699782
  • Yabaş, D. (2008). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin özyeterlik algıları, bilişüstü becerileri ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yavuz, A. C. (2020). The effects of differentiated instruction on Turkish students’ L2 achievement, and student and teacher perceptions. Eurasian Journal of Applied Linguistics, 6(2), 313-335.
  • Zaier, A. & Maina, F. (2022). Assessing preservice teachers’ perceptions and practices to differentiate instruction for culturally and linguistically diverse students in secondary classrooms. International Journal of Multicultural Education, 24(2), 1-16.

Öğrenme Stillerine Dayalı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinliklerinin Öğrencilerin Dinleme Becerisi Üzerine Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 694 - 709, 29.09.2024
https://doi.org/10.30703/cije.1435524

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, ortaokul beşinci sınıf Türkçe dersinde dinleme becerisinin kazandırılmasında öğrenme stillerine dayalı farklılaştırılmış öğretim etkinliklerinin uygulandığı deney grubu ile mevcut müfredat programının uygulandığı kontrol grubunun dinlediğini anlama başarısı ve dinlemeye yönelik tutum puanları arasında anlamlı farklılığın olup olmadığını tespit etmektir. Farklılaştırılmış öğretim, yapılandırmacı yaklaşımın rehberliğinde öğrenen merkezli öğrenme ve öğretme süreçlerini ifade etmektedir. Ön test-son test, kontrol gruplu yarı deneysel yöntemin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubunu, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı bir devlet ortaokulunda öğrenim görmekte olan 54 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmaya başlamadan önce öğrenme stili ve dinleme becerisi açısından gruplar arasında anlamlı bir farklılığın olup olmadığı incelenmiştir. Gruplar arasında öğrenme stili ve dinleme becerisi ön test puanları açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Ön test puanları açısından benzerlik gösteren 2 şubenin deney ve kontrol grubu olarak belirlenmesi seçkisiz bir şekilde gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında ve değerlendirilmesinde Öyküleyici Metin Başarı Testi, Bilgilendirici Metin Başarı Testi, Marmara Öğrenme Stilleri Ölçeği ve Dinleme Becerisine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS-20 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, farklılaştırılmış öğretim etkinlikleriyle yapılan dinleme eğitiminin öğrencilerin dinleme becerilerini geliştirdiği ve dinlemeye yönelik tutumlarını olumlu bir şekilde etkilediği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akça Üşenti, Ü. (2013). Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilere uygulanan farklılaştırılmış Türkçe öğretim uygulamalarının etkililiğinin sınanması [Yayımlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akdemir, Z. (2019). Sosyal bilgiler dersinde farklılaştırılmış öğretim yönteminin öğretmen ve öğrencilere etkisi: Bir eylem araştırması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Algozzine, B. & Anderson, K. M. (2007). Tips for teaching: Differentiating instruction to include all students. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 51(3), 49-54. https://doi.org/10.3200/PSFL.51.3.49-54
  • Aliakbari, M. & Haghighi, J. K. (2014). On the effectiveness of differentiated instruction in the enhancement of Iranian learners reading comprehension in separate gender education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 98, 182-189.
  • Alisa, T. P. & Rosa, R. N. (2013). RAFT As a Strategy for Teaching Writing Functional Text to Junior High School Students. Journal of English Language Teaching 1(2), 1-9.
  • Anderson, K. (2007). Differentiating instruction to include all students. Preventing School Failure, 51(3), 49-54.
  • Aras, İ. (2018). The impact of differentiated instruction on learner motivation, behaviour, and achievement in middle school reading classes [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Avcı, S. & Yüksel, A. (2018). Farklılaştırılmış öğretim teori ve uygulama. Nobel Yayıncılık.
  • Avcı, S., Yüksel, A., Soyer, M. & Balikçıoğlu, S. (2009). The cognitive and affective changes caused by the differentiated classroom environment designed for the subject of poetry. Educational Sciences: Theory & Practice, 9(3), 1069-1084.
  • Aytan, T. (2011). Aktif öğrenme tekniklerinin dinleme becerisi üzerindeki etkileri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bal, A. P. (2023). Assessing the impact of differentiated instruction on mathematics achievement and attitudes of secondary school learners. South African Journal of Education, 43(1), 1-10. https://doi.org/10.15700/saje.v43n1a2065
  • Barbara, W. (2017). Effects of instructional pedagogy on eighth-grade students’ reading achievement (doctoral dissertation). Walden University College of Education. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1958957072
  • Beler, Y. & Avcı, S. (2011). Öğretimin farklılaştırılmasında etkili bir strateji: katlı öğretim. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(12), 109-126.
  • Brevik, L. M., Gunnulfsen, A. E. & Renzulli, J. S. (2018). Student teachers’ practice and experience with differentiated instruction for students with higher learning potential. Teaching and Teacher Education, 71, 34-45. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.12.003
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Camcı Erdoğan, S. & Kahveci, N. G. (2015). Farklılaştırılmış fen ve teknoloji öğretiminin üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin tutumlarına etkisi. Hayef Journal of Education, 12(1), 191-207.
  • Cannon, M. A. (2017). Differentiated mathematics instruction: an action research study [Unpublished doctoral dissertation]. University of South Carolina, USA.
  • Celik, S. (2019). Can differentiated instruction create an inclusive classroom with diverse learners in an elementary school setting. Journal of Education and Practice, 10(6), 31-40. https://doi.org/10.7176/JEP
  • Cheng, A. (2006). Effects of differentiated curriculum and instruction on Taiwanese EFL students' motivation, anxiety and interest [Unpublished doctoral dissertation]. University of Southern California.
  • Coubergs, C., Struyven, K., Vanthournout, G. & Engels, N. (2017). Measuring teachers’ perceptions about differentiated instruction: The DI-Quest instrument and model. Studies in Educational Evaluation, 53, 41–54.
  • Cox, S. G. (2008). Differentiated instruction in the elementary classroom. Education Digest: Essential Readings Condensed for Quick Review, 73(9), 52-54.
  • Çaylı, C. (2020). Ortaokul Türkçe derslerinde öğrencilerin dinleme becerisinin geliştirilmesi ve gelişim durumlarının belirlenmesine yönelik bir eylem araştırması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çoban, H. (2019). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin matematiksel muhakeme becerilerine, biliş ötesi öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerine ve problem çözme becerilerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Djatmika, E. T. & Astutik, P. P. (2023). Learning profile mapping for differentiated instruction implementation. International Journal of Humanities Social Sciences and Education (IJHSSE), 10(7), 51-56. https://doi.org/10.20431/2349-0381.1007006
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim ikinci kademede dil becerisi olarak dinlemeyi geliştirme çalışmaları [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Doğan, Y. (2019). Dinleme/izleme becerisi ile Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda bu becerinin geliştirilmesi için önerilen yöntemlere yönelik bir analiz. Millî Eğitim, 48(1), 31-56.
  • Dunn, K. & Dunn, R. (1986). The look of learning styles. Early Years, 8, 46 - 52.
  • Dunphy, S. P. (2010). The effect of explicitly differentiated reading instruction groups on eighth-grade students’ achievement, behavior, and engagement in a school seeking to reestablish adequate yearly progress benchmarks [Unpublished doctoral dissertation]. University of Nebraska, USA.
  • Ease, E. & Blonder, R. (2023). The development of an instrument for measuring teachers’ and students’ beliefs about differentiated instruction and teaching in heterogeneous chemistry classrooms. Chemistry Teacher International, 5(2), 125–141.
  • Edwards, P. (1991). Listening: The Neglected Language Art. Marcn
  • Ekinci, O. & Bal, A. P. (2019). Farklılaştırılmış öğretim yaklaşımının ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki başarısına ve tutumuna etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 197-203.
  • El Masry, S. M. (2017). The effect of differentiated instruction on learning english vocabulary and grammar among second graders in unrwa a schools [Unpublished Master’s Thesis]. Islamic University of Gaza.
  • Erden, B. & Koçyiğit, S. (2023). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine ve okuma motivasyonlarına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 841-868.
  • Ermiş, F. (2021). Fen bilimleri dersinde farklılaştırılmış öğretime işbirlikli öğrenmenin entegrasyonu, uygulanması ve etkililiğinin araştırılması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Estaiteyeh, M. & DeCoito, I. (2023). Planning for differentiated instruction: Empowering teacher candidates in STEM education. Can. J. Sci. Math. Techn. Educ., 23, 5–26. https://doi.org/10.1007/s42330-023-00270-5
  • Eysink, T. H. S., Hulsbeek, M. & Gijlers, H. (2017). Supporting primary school teachers in differentiating in the regular classroom. Teaching and teacher education, 66, 107-116. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.04.002
  • Frerejean, F., Geel, M. V., Keuning, T., Dolmans, D., Merriënboer, J. J. G. & Visscher, A.J. (2021). Instructional Science, 49, 395–418. https://doi.org/10.1007/s11251-021-09540-x
  • Gaitas, S., Carêto, C., Peixoto, F. & Silva, J. C. (2022). Differentiated instruction: ‘to be, or not to be, that is the question’. International Journal of Inclusive Education. Erişim Adresi: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13603116.2022.2119290
  • Grecu, Y. V. (2023). Differentiated instruction: Curriculum and resources provide a roadmap to help English teachers meet students’ needs. Teaching and Teacher Education 125, 1-1-11.
  • Gregory, G. H. & Chapman, C. (2007). Differentiated instructional strategies: One size doesn't fit all. Corwin Press.
  • Gürkan, E. (2019). Sınıf dışı öğrenme ortamlarında farklılaştırılmış öğretime yönelik bir eylem araştırması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hachfeld, A. & Lazarides, R. (2021). The relation between teacher self-reported individualization and student-perceived teaching quality in linguistically heterogeneous classes: An exploratory study. European Journal of Psychology of Education, 36(4), 1159-1179. https://doi.org/10.1007/s10212-020-00501-5
  • Hall, T. (2002). Differentiated instruction. Effective Classroom Practices Report. National Center on Accessing the General Curriculum, US Office of Special Education Programs.
  • Heacox, D. (2002). Differentiating instruction in the regular classroom: How to reach and teach all learners, grades 3–12. Free Spirit.
  • Heacox, D. (2017). Making differentiation a habit: How to ensure success in academically diverse classrooms. Free Spirit Publishing.
  • Johnson, E. (2010). Improving students' academic achievement through differentiated instruction [Unpublished doctoral dissertation]. Walden University, USA.
  • Kaplan, M. (2016). Farklılaştırılmış öğretim yöntemi ile işlenen fen bilimleri dersi 7.sınıf kuvvet ve hareket ünitesinin öğrencilerin kavramsal anlamalarına, bilimsel süreç becerilerine ve akademik başarılarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karadağ Yılmaz, R. (2021). Bireysel farklılıklar ve farklılaştırılmış öğretim. Z. N. Baysal, E. Sarıcan & N. Şener (Eds.). İlkokul Üzerine Güncel Konular-I (ss. 169-204). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karadağ, R. (2010). İlköğretim Türkçe dersinde farklılaştırılmış öğretim yaklaşımının uygulanması: Bir eylem araştırması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karadayı Evyapan, J. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde farklılaştırılmış öğretim stratejileri kullanımı: İlk yıllar programı (PYP) matematik dersi örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karakuş Tayşi, E. (2014). Öğrenme stiline dayalı eğitiminin ortaokul öğrencilerinin dinlediğini anlama becerilerine ve dinlemeye yönelik tutumlarına etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel.
  • Karataş, Y. (2013). Farklılaştırılmış matematik öğretiminin üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerde erişiye, yaratıcılığa, tutuma ve akademik benliğe etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Katrancı, M. (2012). Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling: Methodology in the social sciences. Guilford Press.
  • Kotob, M. M. & Abadi, M. A. (2019). The influence of differentiated instruction on academic achievement of students in mixed ability classrooms. International Linguistics Research, 2(2), 8-28.
  • Little, C. A., McCoach, D. B. & Reis, S. M. (2014). Effects of differentiated reading instruction on student achievement in middle school. Journal of Advanced Academics, 25(4), 384-402.
  • Maeng, J.L. & Bell, R.L. 2015. Differentiating science instruction: Secondary science teachers’ practices. International Journal of Science Education, 37(13), 2065–2090.
  • Magableh, I. S. & Abdullah, A. (2022). Differentiated instruction effectiveness on the secondary stage students’ reading comprehension proficiency level in Jordan. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 11(1), 459-466.
  • Marks, A., Woolcott, G. & Markopoulos, C. (2021). Differentiating instruction: Development of a practice framework for and with secondary mathematics classroom teachers. International Electronic Journal of Mathematics Education, 16(3), em0657. https://doi.org/10.29333/iejme/11198
  • Mc Quarrie, L. M. & Mc Rae, P. (2010). A provincial perspective on differentiated instruction: The Alberta Initiative for School Improvement (AISI). Journal of Applied Research on Learning, 3(4), 1-18.
  • MEB (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. sınıflar). Millî Eğitim Basımevi. MEB (2019). Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Melanlıoğlu, D. (2011). Üstbiliş strateji eğitiminin ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin dinleme becerilerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Melanlıoğlu, D. (2013). Ortaokuldaki dinleme eğitiminin niteliğine ilişkin fenomografik bir araştırma. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1 (1), 34- 44.
  • Melesse, T. & Belay, S. (2022). Differentiating instruction in primary and middle schools: Do es variation in students’ learning attributes matter? Cogent Education, 9(1), 2105552. doi: https://doi.org/10.1080/2331186X.2022.2105552
  • Morgil, İ., Yılmaz, A. & Yörük, N. (2002). Kimya eğitiminde istasyonlarla öğrenme modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 110-117.
  • Mumba, F., Banda, A., Chabalengula, V. & Doleng, N. (2015). Chemistry teachers’ perceived benefits and challenges of inquiry-based instruction in inclusive chemistry classrooms. Science Education International, 26(2), 180–194.
  • Nicolae, M. (2014). Teachers’ beliefs as the differentiated instruction starting point: Research basis. Procedia - Social and Behavioral Sciences 128, 426–431. https:// doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.03.182
  • Ocak, G. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Osuafor, A. M. & Okigbo, E. C. (2013). Effect of differentiated instruction on the academic achievement of Nigerian secondary school biology students. Educational Research, 4(7), 555-560.
  • Ozan, Ö. & Göçmenler, H. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan farklılaştırılmış öğretimi projesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 129-134.
  • Özbay, M. & Melanlıoğlu, D. (2012). Türkçe öğretim programlarının dinleme becerisi bakımından değerlendirilmesi. Turkish Studies, 7(1), 87-97.
  • Özer, S. (2016). Düşünme stillerine göre farklılaştırılmış öğretim etkinliklerinin öğrencilerin erişilerine, mesleki yabancı dil dersine yönelik tutumlarına ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özüdoğru, F. (2022). Investigating the Effect of Differentiated Instruction on Academic Achievement and Self-Directed Learning Readiness in an Online Teaching Profession Course. i.e.: inquiry in education, 14(2), 1-28.
  • Pierce, R. L. & Adams, C. M. (2004). Tiered lessons. Gifted Child Today, 27(2), 58-65.
  • Pozas, M., Letzel-Alt, V. & Schwab, S. (2023). The effects of differentiated instruction on teachers’ stress and job satisfaction. Teaching and Teacher Education, 122, 1-12.
  • Richards, M. R. E. & Omdal, S. N. (2007). Effects of tiered ınstruction on academic performance in a secondary science course. Journal of Advanced Academics, 18(3), 424-456.
  • Salar, R. & Turgut, U. (2019). The effect of differentiated instruction on classroom climate: a qualitative study Cumhuriyet International Journal of Education, 8(4), 1048-1068. http://dx.doi.org/10.30703/cije.557684
  • Samms, P. (2009). When teachers differentiate reading instruction for fifth grade students: impacts on academic achievement, social and personal development [Unpublished doctoral dissertation]. Argosy University.
  • Şan İ., & Türegün Çoban B. (2021). Farklılaştırılmış öğretimin ingilizce dersinde akademik başarıya etkisi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 11(1), 184-191. https://doi.org/10.5961/jhes.2021.440
  • Şentürk, C. (2017). İlkokulda uygulanan farklılaştırılmış öğretim programının etkililiğinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şimşek, Ö. (2007). Marmara öğrenme stilleri ölçeği’nin geliştirilmesi ve 9-11 yaş çocuklarının öğrenme stillerinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tadesse, M. (2018). Primary school teachers’ perceptions of differentiated instruction in Awi Administrative Zone, Ethiopia. Bahir Dar J Educ, 18(2), 152–173. Tadesse, M. (2021). An investigation into factors affecting intervention fidelity of differentiated instruction (di) in primary schools of Bahir Dar City administration. Bahir Dar Journal of Education, 21(1), 61–81.
  • Taş, F. & Sırmacı, N. (2018). The effect of differentiated instructional design on students' metacognitive skills and mathematics academic achievements. Erzincan University Journal of the Faculty of Education, 20(2), 336-351. https://doi.org/10.17556/erziefd.312251
  • Taş, F. (2013). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin bilişüstü becerilerine ve matematik akademik başarılarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Taylor-Cox, J. (2008). Differentiating in number & operations: A Guide for ongoing assessment, grouping students, targeting ınstruction, and adjusting levels of cognitive demand. Heinemann.
  • Tomlinson, C. A. & Moon, T. 2013. Assessment and student success in a differentiated classroom. ASCD.
  • Tomlinson, C. A. (1999). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Alexandria, Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Tomlinson, C. A. (2000). Reconcilable differences: Standards-based teaching and differentiation. Educational Leadership, 58(1), 6–13.
  • Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. Alexandria, Virginia ASCD.
  • Tomlinson, C. A. (2005). Grading and differentiation: Paradox or good practice? Theory into Practice, 44(3), 262-269.
  • Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom: responding to the needs of all learners. (2nd ed). ASCD.
  • Tüfekçi, Z. (2018). Fen bilimleri eğitiminde farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrenme ürünlerine etkisi: vücudumuzu tanıyalım ünitesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türkben, T. & Kılıç, Ö. (2022). Süreç temelli dinleme eğitiminin beşinci sınıf öğrencilerinin dinleme becerileri üzerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 195-209.
  • Tüzel, S. & Keleş, E. (2013). Dinleme öncesi ve dinleme sonrası verilen soruların 5. sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama beceri düzeyine etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 27-45.
  • Üçarkuş, E. (2020). Sosyal bilgiler dersinde farklılaştırılmış öğretimin öğrencilerin akademik başarı ile beceri erişilerine etkisinin ve görüşlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Wan, S.W.Y. 2017. Differentiated instruction: Are Hong Kong in-service teachers ready? Teachers and Teaching, 23(3), 284–311. Whitley, J., Gooderham, S., Duquette, C., Orders, S. & Cousins, B. (2019). Implementing differentiated instruction: A mixed-methods exploration of teacher beliefs and practices. Teachers and Teaching, 25(8), 1043–1061. https://doi.org/10.1080/13540602.2019. 1699782
  • Yabaş, D. (2008). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin özyeterlik algıları, bilişüstü becerileri ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yavuz, A. C. (2020). The effects of differentiated instruction on Turkish students’ L2 achievement, and student and teacher perceptions. Eurasian Journal of Applied Linguistics, 6(2), 313-335.
  • Zaier, A. & Maina, F. (2022). Assessing preservice teachers’ perceptions and practices to differentiate instruction for culturally and linguistically diverse students in secondary classrooms. International Journal of Multicultural Education, 24(2), 1-16.
Toplam 100 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Articles
Yazarlar

Tuncay Türkben 0000-0003-0167-4173

Derya Kaya 0000-0003-2342-2604

Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 12 Şubat 2024
Kabul Tarihi 2 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Türkben, T., & Kaya, D. (2024). Öğrenme Stillerine Dayalı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinliklerinin Öğrencilerin Dinleme Becerisi Üzerine Etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(3), 694-709. https://doi.org/10.30703/cije.1435524

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551