The aim of this qualitative research is to examine the mathematical reasoning processes of secondary school 7th grade students in the context of mathematical problems. This research was designed as a phenomenology design. The participants of the research were determined by the maximum diversity sampling method, one of the purposeful sampling methods, in the 2021-2022 academic year, consisting of six 7th grade students studying in a big city in the Central Anatolia Region. In order to reveal the mathematical reasoning processes of the students, 8 mathematical problems determined in the light of the literature and finalized by pilot interviews were used. Data were collected through individual interviews with each participant and these interviews were recorded with a video camera. These collected data were analysed using the descriptive analysis method, with using the relevant literature. According to the findings, it is observed that the participants displayed all of the analysis, generalization and justification reasoning processes in mathematical problems at various levels. In addition, it has been found that the reasoning indicators of some problems differentiated students who are characterized as high academic levels to students whose academic achievement is characterized as medium and low at different levels.
Reasoning mathematical reasoning qualitative research middle school students problem solving
Bu araştırmanın amacı, ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin matematiksel akıl yürütme süreçlerini matematik problemleri bağlamında incelemektir. Bu araştırma nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenoloji deseni olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları da amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemi ile belirlenen 2021-2022 eğitim-öğretim yılında İç Anadolu Bölgesinde bulunan büyük bir ilde öğrenim gören altı 7. sınıf öğrencisidir. Öğrencilerin matematiksel akıl yürütme süreçlerini açığa çıkarmak için literatür ışığında belirlenen ve pilot görüşmeler yapılarak son halini alan 8 matematik problemi kullanılmıştır. Veriler, her bir katılımcı ile yapılan bireysel görüşmeler yoluyla toplanmış ve bu görüşmeler video kamera ile kayıt altına alınmıştır. Toplanan bu veriler ilgili literatür göz önüne alınarak betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerden elde edilen bulgulara göre, katılımcıların matematik problemlerinde analiz etme, genelleme ve gerekçelendirme akıl yürütme süreçlerinin tamamını çok çeşitli düzeylerde sergiledikleri görülmüştür. Ayrıca bazı problemlerin ortaya çıkardığı akıl yürütme göstergeleri; akademik başarısı yüksek olarak nitelendirilen öğrencileri, akademik başarısı orta ve düşük olarak nitelendirilen öğrencilerden ayrıştırdığı tespit edilmiştir.
Akıl yürütme matematiksel akıl yürütme nitel araştırma ortaokul öğrencileri problem çözme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Cilt: 13 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2147-1606