Modern yaşamın teknoloji odaklı ve kompleks bir yapıda olması, taşıdığı problemlerin de karmaşık biçimlerde ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Bu zorluklarla başa çıkmak ve bunların üstesinden gelebilmek için işe koşulacak en önemli 21. Yüzyıl becerilerinden biri de bilgi işlemsel düşünmedir. Bu çalışmada, Andrea diSessa tarafından ortaya atılan bilgi işlemsel okuryazarlık teorisinin dayandığı noktalar mercek altına alınarak bilgi işlemsel düşünmeyle olan ilişkisi incelenmiştir. Alanyazın incelendiğinde, bilgi işlemsel düşünme ve bilgi işlemsel okuryazarlık kavramları arasındaki sınırların net bir şekilde çizilmediği görülmektedir. Bu gerekçeyle, çalışma kapsamında öncelikle bilgi işlemsel düşünme kavramının gelişimine yer verilmiş ve alt boyutları çeşitli araştırmacıların yaklaşımları dahilinde detaylandırılmıştır. Ardından bilgi işlemsel düşünme ile bilgi işlemsel okuryazarlık arasındaki sınırlar üzerinde durularak aralarındaki benzerlik ve farklılıklar sahip olduğu özellikler dahilinde açıklanmıştır. Son olarak, bilgi işlemsel okuryazarlık teorisinin ana hatları ele alınmış ve bu teoriye dayanan son 5 yıla ait literatürde yapılan çalışmalar incelenmiştir. Sonuç olarak, bilgi işlemsel düşünmenin bir okuryazarlık olarak kabul edilip edilemeyeceği hakkında tartışılmıştır.
Bilgi işlemsel okuryazarlık bilgi işlemsel düşünme okuryazarlık diSessa bilgi işlemsel okuryazarlık kompütasyonel okuryazarlık
The fact that modern life is technology-oriented and complex leads to the emergence of complex problems. One of the most important 21st century skills to deal with and overcome these challenges is computational thinking. This study investigated the points on which the theory of computational literacy proposed by Andrea diSessa is based on and examined its relationship with computational thinking. When the literature is analysed, it is seen that the boundaries between the concepts of computational thinking and computational literacy are not clearly drawn. For this reason, within the scope of the study, firstly, the development of the concept of computational thinking was given and its sub-dimensions were elaborated within the approaches of various researchers. Then, the boundaries between computational thinking and computational literacy were emphasised and the similarities and differences between them were explained in terms of their characteristics. Finally, the main outlines of the theory of computational literacy were discussed and the studies in the literature of the last 5 years based on this theory were analysed. As a result, the study discussed whether computational thinking can be accepted as a literacy.
Computational literacy computational thinking literacy diSessa’s computational literacy
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Cilt: 13 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606