The participation of paraeducators in education is a new topic discussed in Turkey. The roles and responsibilities of paraeducators vary depending on the school and class, and in some cases, there are differences in the job descriptions of paraeducators even working in the same school. In Turkey, there is a lack of legal regulations concerning the involvement of paraeducators in inclusive classrooms. This study was considered necessary with the objective of offering valuable insights to decision makers, administrators, practitioners, and academicians in order to develop job descriptions for paraeducators, establish employment conditions, define their qualifications, design educational content, and plan legal regulations related to these processes. The aim of the study is to determine the experiences and opinions of paraeducators working in inclusive settings. In this study, the experience and opinions of paraeducators were examined, and recommendations were made accordingly. A phenomenological design was used in this study, and semi-structured interviews were held with 15 paraeducators working in the field of special education. The data analysis involved a thorough examination of information obtained through semi-structured interviews, employing a systematic content analysis method. Four themes emerged from the data analysis: (a) preservice, (b) experience and views about roles and responsibilities, (c) needs, and (d) recommendations. The findings highlighted the importance of clarifying the roles and responsibilities of paraeducators. In addition, the importance of providing professionals with training, employment, and job security was emphasized.
Teacher assistant paraprofessional special education inclusion roles and responsibilities
Eğitimde yardımcı personellerin yer alması Türkiye için yeni tartışılmaya başlanmış bir konudur. Öğretmen yardımcılarının rol ve sorumlulukları, bulunduğu okula ve sınıfa göre değişkenlik göstermekte, hatta bazı durumlarda aynı okulda görev yapan öğretmen yardımcılarının bile görev tanımlarında farklılıklar olmaktadır. Türkiye'de, kaynaştırma/bütünleştirme sınıflarında öğretmen yardımcılarının yer almalarına ilişkin yasal düzenlemelerde eksiklik bulunmaktadır. Bu araştırmaya öğretmen yardımcılarının görev tanımlarının yapılması, istihdam koşullarının oluşturulması, niteliklerinin belirlenmesi ve eğitim içeriklerinin oluşturulmasında karar alıcılara, yöneticilere, uygulamacılara ve akademisyenlere katkı sağlayacağı düşüncesiyle gerek duyulmuştur. Araştırmanın amacı, kaynaştırma ortamında çalışan öğretmen yardımcılarının deneyim ve görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada, öğretmen yardımcılarının deneyim ve görüşleri incelenmiş ve bunlara dayalı önerilerde bulunmuştur.Araştırma yöntemi olarak fenomenolojik desen kullanılmış ve özel eğitimde çalışan 15 öğretmen yardımcısı ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Veri analizinden dört tema ortaya çıkmıştır: (a) hizmet öncesi, (b) rol ve sorumluluklara dair deneyim ve görüşler (c) gereksinimler ve (d) öneriler. Bulgular, öğretmen yardımcılarının rol ve sorumluluklarının netleştirilmesinin önemini ortaya koymuştur. Ayrıca, öğretmen yardımcılarına eğitim, istihdam ve iş güvencesi sağlamanın önemi vurgulanmaktadır.
Öğretmen yardımcısı paraprofesyonel özel eğitim kaynaştırma/bütünleştirme rol ve sorumluluklar
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Cilt: 13 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606