The purpose of this research is to examine the opinions of teachers working in private schools on the implementation of the curriculum. The research was carried out with a qualitative approach and phenomenology was used as method. The study group of the research consisted of 69 teachers working in private schools in the central districts of Kahramanmaraş in the 2020-2021 academic year. The interview form developed by the researcher was used as a data collection tool and the collected data were analyzed by content analysis method. As a result of this study, it was concluded that easy access to materials, varied activity areas, sufficient technological infrastructure, convenient working hours, low number of students, and the support of administrators are advantages in the implementation of curricula. It was concluded that teacher and student fatigue, excessive workload, absence of smart boards, absence of laboratories, excessive demands of parents and administrators and their pressure on teachers, students' low level of readiness and excessive anxiety, students' lack of responsibility and unwillingness to take responsibility are disadvantages the implementation of curricula. It was determined that participants used different methods and techniques while implementing the curriculum and cooperated with the stakeholders of education in the process.
Education programs implementation of the curriculum private school
Bu araştırmanın amacı, özel okulda görev yapan öğretmenlerin öğretim programlarının uygulanmasına ilişkin görüşlerini incelemektir. Araştırma nitel araştırma yaklaşımlarından olgu bilim deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Kahramanmaraş merkez ilçelerindeki özel okullarda görev yapan 69 öğretmen oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen görüşme formu kullanılmış ve toplanan veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Bu araştırmada; materyallere kolay ulaşma, etkinlik alanlarının geniş olması, teknolojik alt yapının yeterli olması, mesai saatlerinin uygun olması, öğrenci sayısının az olması ve yöneticilerin desteği öğretim programlarının uygulanmasında avantaj oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenin ve öğrencinin yorgun olması, öğretmenlerin fazla iş yükü, akıllı tahtanın olmaması, laboratuvarların eksikliği, velilerin ve yöneticilerin aşırı istekleri ve öğretmen üzerinde baskı oluşturmaları öğretim programlarının uygulanmasında dezavantaj oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin; hazırbulunuşluk düzeylerinin düşük olması, aşırı kaygılı olması, sorumluluk almaması ve isteksiz olmasının öğretim programının uygulanmasına olumsuz yansımalarının olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada katılımcıların öğretim programını uygularken farklı yöntem ve teknikler kullandıkları, süreçte eğitimin paydaşlarıyla işbirliği yaptıkları da belirlenmiştir.
Eğitim programları öğretim programları özel okullar özel okullarda eğitim-öğretim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Cilt: 13 Sayı: 1 |
e-ISSN: 2147-1606