This study aimed to reveal the tendencies of prospective music teachers towards the use of technology in the lesson, their use of technology in the music lesson practices they conduct in the school environment within the scope of the "teaching practice" course, and their views on this. This study used the convergent mixed method design, in which qualitative and quantitative data were collected together but analyzed separately. The study group included 88 prospective music teachers who were continuing their education in various state universities during the 2022-2023 academic year. The data were collected with multiple-choice questions in the Tendency Scale for Technology Use in Class and the Questionnaire Form on the Use of Technology in the Teaching Practice Course of the Prospective Teachers, and the qualitative data were collected with the open-ended questions in the same questionnaire. The quantitative results concluded that the prospective teachers' tendencies towards technology use were at an above-average level, their recognition rate of music/hearing education software was below the middle, and the frequency of technology use in practice courses was generally below medium. The qualitative findings highlighted the opinions of the prospective teachers emphasizing the advantages of technology as facilitating, being economical, and providing efficient learning, problems related to the internet connection in the classroom environment, and the inadequacy of technological equipment came to the fore. Among the suggestions of the participants, the study emphasized that the prospective and in-service teachers should be trained in the use of technology.
Prospective music teachers teaching practice course tendency to use technology music education technology use in the course
Bu araştırma, müzik öğretmeni adaylarının derste teknoloji kullanımına yönelik eğilimlerini, “öğretmenlik uygulaması” dersi kapsamında okul ortamında yürüttükleri müzik dersi uygulamalarında teknoloji kullanım durumlarını ve buna yönelik görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Karma yöntemin izlendiği bu araştırma, eş zamanlı çeşitleme desenindedir; nitel ve nicel veriler birlikte toplanmış, ancak ayrı ayrı çözümlenmiştir. Çalışma grubunu farklı devlet üniversitelerinde 2022-2023 öğretim yılında eğitimine devam eden 88 müzik öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Veriler Derste Teknoloji Kullanımına Yönelik Eğilim Ölçeği ve Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Uygulaması Dersinde Teknoloji Kullanım Durumlarına İlişkin Anket Formu’nda yer alan çoktan seçmeli sorularla, nitel veriler ise aynı anket formundaki açık uçlu sorularla toplanmıştır. Elde edilen nicel bulgular doğrultusunda, öğretmen adaylarının teknoloji kullanımına yönelik eğilimlerinin orta üstü bir düzeyde olduğu, müzik/işitme eğitimi yazılımlarını tanıma oranlarının ortanın altında kaldığı ve genel olarak uygulama derslerinde teknoloji kullanım sıklıklarının orta altı düzeyde olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmanın nitel verileri doğrultusunda ise, öğretmen adaylarının teknolojinin kolaylaştırıcı olma, ekonomik olma ve verimli öğrenmeyi sağlama avantajlarını, sınıf ortamında internet bağlantısıyla ve teknolojik donanımların yetersizliği ile ilişkili sorunları vurgulayan görüşleri öne çıkmıştır. Katılımcıların önerileri içinde en çok, öğretmen adayları ve öğretmenlere teknoloji kullanımına ilişkin eğitim verilmesi gerekliliği vurgulanmıştır.
Müzik öğretmeni adayları öğretmenlik uygulaması dersi teknoloji kullanma eğilimi müzik eğitimi derste teknoloji kullanımı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023Cilt: 12 Sayı: 4 |
e-ISSN: 2147-1606