Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin Okul İdarecilerinden Kaynaklı Yaşadıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 4, 984 - 997, 26.12.2023
https://doi.org/10.30703/cije.1267470

Öz

Bu çalışma ortaöğretim kurumlarında görev yapan görsel sanatlar öğretmenlerinin derslerini yürütürken okul idarecilerinden kaynaklı yaşadıkları sorunlara ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerilerine yönelik görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Mardin’in Midyat ilçesinde 8, Nusaybin ilçesinde 3 ve Dargeçit ilçesinde 1 olmak üzere ortaöğretimde görev yapan toplamda 12 görsel sanatlar öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubu, amaçlı örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Veri toplama yöntemi olarak görüşme tekniği, veri toplama aracı olarak da yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmeler sonunda toplanan verilerin analizi için içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, sorunlar ve çözüm önerileri olarak iki başlık altında toplanmıştır. Buna göre, görsel sanatlar öğretmenlerinin derslerini yürütürken okul idarecileriyle atölyeler, olumsuz tavırlar, iletişim eksikliği, derse müdahale, ders programları, sanatsal etkinlikler, yarışmalar ve geziler gibi birçok ana konuda sorunlar yaşadığı belirlenmiştir. Bu sorunlara yönelik olarak da idarecilere eğitimler verilmesi, okullara maddi destek veya malzeme desteği verilmesi, üniversite sınavında bu dersten soru sorulması gibi çözüm önerileri belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Arslan, D. (2012). İlköğretim ikinci kademe görsel sanatlar dersi hakkında okul yöneticilerinin görüşleri: Ankara ili örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Arslan, S. (2015). İstanbul’da bulunan ortaokul kurumlarında görev yapan görsel sanatlar öğretmenlerinin mobbing (yıldırma) yaşama düzeyleri ile örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Artut, K. (2004). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri (3. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Bakioğlu, A., & Gayık Asyalı, A. (2005). Rehber öğretmenlerin bulundukları kariyer evrelerine göre okul yönetimini algılayışlarının niteliksel olarak incelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21, 89-110. Bays, D. A., & Crockett J. B. (2007). Investigating instructional leadership for special education. Exceptionality, 15(3), 143-161. https://doi.org/10.1080/09362830701503495
  • Can, E. (2010, 20-22 Mayıs). İlköğretim okullarında görevli rehber öğretmenlerin karşılaştıkları sorunların incelenmesi [Tam metin, ss. 911-917]. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Elazığ.
  • Can, E., & Nı̇kolayı̇dı̇s, U. (2021). Okul rehberlik hizmetleri: Bir durum çalışması, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 647-665. https://doi.org/10.18069/firatsbed.810831
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (2. baskı). M. Bütün, & S. B. Demir (Çev. Ed.). Siyasal Kitabevi.
  • Deniz, C. (2004). Öğretmenlerin resim eğitiminin sorunlarına yaklaşımları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yakın Doğu Üniversitesi.
  • Efland, A. D. (2002). Art and cognition: Integrating the visual arts in the curriculum. Teachers College.
  • Eisner, E. W. (2003). The arts and the creation of mind. Language Arts, 80(5), 340-344. https://www.jstor.org/stable/41483337?origin=JSTOR-pdf
  • Genç, S. (2019). Görsel sanatlar eğitimi neden önemlidir? B. A. Akbel (Ed.), Görsel sanatlar eğitimi araştırmaları I içinde (1. baskı, ss.79-87). Akademisyen Kitabevi.
  • Göçmen, E. (2014). Görsel sanatlar ders amaçlarının gerçekleşmesinde öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunların incelenmesi (Ankara ili Gölbaşı ilçesi örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Gökay, M., & Özdemir, Ş. S. (2010). Görsel sanatlar (resim-iş) öğretmenlerinin motivasyonlarını etkileyen faktörler: Konya örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/55610
  • Greene, M. (1995). Releasing the imagination: Essays on education, the arts and social change. Jossey-Bass.
  • Gurr, D., Drysdale, L., & Mulford, B. (2005). Successful principal leadership: Australian case studies. Journal of Educational Administration, 43(6), 539-551. https://doi.org/10.1108/09578230510625647
  • Hallinger, P., & Murphy, J. (1985). Assessing the instructional management behavior of principals. The Elementary School Journal, 86(2), 217-247.
  • Kartopu, S. (2013). Özel eğitim okullarında görev yapan görsel sanatlar dersi öğretmenlerinin mesleki sorunları [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kırışoğlu, O. T. (1991). Sanatta eğitim: Görmek anlamak yaratmak (1. baskı). Demircioğlu Matbaacılık.
  • Kırışoğlu, O. T. (2009). Sanat kültür yaratıcılık: Görsel sanatlar ve kültür eğitimi öğretimi (1. baskı). Pegem Akademi.
  • Kırışoğlu, O. T. (2015). Sanat, kültür, yaratıcılık: Görsel sanatlar ve kültür eğitimi - öğretimi (2. baskı). Pegem Akademi.
  • Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2020). Seven strong claims about successful school leadership revisited. School Leadership & Management, 40(1), 4-22. https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077
  • Mamur, N. (2015). Resim-iş (görsel sanatlar) öğretmen eğitimi "Müze Eğitimi ve Uygulamaları" dersinde görsel kültür kuramının kullanımı. NWSA-Education Sciences, 10(1), 29-53. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.1.1C0631
  • MEB. (2018). Görsel sanatlar dersi 9,10,11 ve 12. sınıflar öğretim programı.
  • Olgun, C. K. (2008). Nitel araştırmalarda içerik analizi tekniği. Sosyoloji Notları 4-5, 66-70.
  • Özdemir, S., & Sezgin, F. (2002). Etkili okullar ve öğretim liderliği. Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2(3), 266-282.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel sanatlar eğitimi: Resim iş eğitiminin tarihsel ve düşünsel temelleri (1. baskı). Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Özsoy, V., & Mamur, N. (2021). Öğretmen hizmet içi eğitiminde eleştirel görsel okuma yoluyla imgenin yeniden üretimi. Eğitim ve Bilim, 46(207), 355-373. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2021.9841
  • Özsoy, V., Mamur, N., Güntay, V., Saribaş, S., & Karagöz, İ. (2019). Görsel kültür kuramının ilk ve ortaokul görsel sanatlar derslerine uygulanması rehber kitap. Mim Reklam.
  • Parmaksız, İ., & Gök, A. (2018). Okul psikolojik danışmanlarının psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin karşılaştıkları güçlükler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 247-265. https://doi.org/10.21764/maeuefd.359595
  • Pashiardis, P., & Kafa, A. (2022). Successful school principals in primary and secondary education: A comprehensive review of a ten-year research project in Cyprus. Journal of Educational Administration, 60(1), 41-55. https://doi.org/10.1108/JEA-04-2021-0081
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. baskı). M. Bütün & S.B. Demir (Çev. Ed.). Pegem Akademi.
  • Serin, M. K., & Buluç, B. (2012). İlköğretim okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(3), 435-459. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10323/126581
  • Tabak, M. (2021). Okul idarecileri ve özel eğitim öğretmenlerinin Özel Eğitim Programlarının uygulanmasında idareci-öğretmen iş birliğine yönelik görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Toprak, M., Karakus, M., & Chen, J. (2023). Transformational school leadership: A systematic review of research in a centralized education system. Journal of Educational Administration, 61(5), 514-530. https://doi.org/10.1108/JEA-10-2022-0185
  • Tuzgöl Dost, M., & Keklik, M. (2012). Alanda çalışanların gözünden psikolojik danışma ve rehberlik alanının sorunları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 389-407.
  • Yavuncu, D. (2017). Sanat eğitimcilerine göre okul idarecilerinin sanat eğitimi derslerine yönelik tutumları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Yeşilyurt, L. E. (2009). İlköğretim okullarındaki ikinci kademe görsel sanatlar dersi programının işlenişinde karşılaşılan temel sorunlar [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin.

Problems Experienced by Visual Arts Teachers Due to School Administrations and Solution Suggestions

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 4, 984 - 997, 26.12.2023
https://doi.org/10.30703/cije.1267470

Öz

The purpose of this study is to determine the opinions of visual arts teachers working in secondary education institutions regarding the problems they experience due to school administrators while conducting their lessons and their suggestions for solutions to these problems. The study group of the research consists of a total of 12 visual arts teachers working at secondary education, 8 in Midyat district of Mardin, 3 in Nusaybin district and 1 in Dargeçit district in the 2021-2022 academic year. The study group was determined by purposive sampling method. Phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used in the research. Interview technique was used as the data collection method and semi-structured interview form was used as the data collection tool. The content analysis method was used to analyze the data collected at the end of the interviews. The research results have been categorized under two headings as problems and solutions. According to this, it has been determined that visual arts teachers encounter issues in many main subjects such as workshops with school administrations, negative attitudes, lack of communication, lesson intervention, curricula, artistic activities, competitions, and excursions while conducting their lessons. For these problems, solutions such as providing training to administrators, providing financial support or material support to schools, and including questions from this course in the university exam were determined.

Kaynakça

  • Arslan, D. (2012). İlköğretim ikinci kademe görsel sanatlar dersi hakkında okul yöneticilerinin görüşleri: Ankara ili örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Arslan, S. (2015). İstanbul’da bulunan ortaokul kurumlarında görev yapan görsel sanatlar öğretmenlerinin mobbing (yıldırma) yaşama düzeyleri ile örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Artut, K. (2004). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri (3. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Bakioğlu, A., & Gayık Asyalı, A. (2005). Rehber öğretmenlerin bulundukları kariyer evrelerine göre okul yönetimini algılayışlarının niteliksel olarak incelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21, 89-110. Bays, D. A., & Crockett J. B. (2007). Investigating instructional leadership for special education. Exceptionality, 15(3), 143-161. https://doi.org/10.1080/09362830701503495
  • Can, E. (2010, 20-22 Mayıs). İlköğretim okullarında görevli rehber öğretmenlerin karşılaştıkları sorunların incelenmesi [Tam metin, ss. 911-917]. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Elazığ.
  • Can, E., & Nı̇kolayı̇dı̇s, U. (2021). Okul rehberlik hizmetleri: Bir durum çalışması, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 647-665. https://doi.org/10.18069/firatsbed.810831
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (2. baskı). M. Bütün, & S. B. Demir (Çev. Ed.). Siyasal Kitabevi.
  • Deniz, C. (2004). Öğretmenlerin resim eğitiminin sorunlarına yaklaşımları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yakın Doğu Üniversitesi.
  • Efland, A. D. (2002). Art and cognition: Integrating the visual arts in the curriculum. Teachers College.
  • Eisner, E. W. (2003). The arts and the creation of mind. Language Arts, 80(5), 340-344. https://www.jstor.org/stable/41483337?origin=JSTOR-pdf
  • Genç, S. (2019). Görsel sanatlar eğitimi neden önemlidir? B. A. Akbel (Ed.), Görsel sanatlar eğitimi araştırmaları I içinde (1. baskı, ss.79-87). Akademisyen Kitabevi.
  • Göçmen, E. (2014). Görsel sanatlar ders amaçlarının gerçekleşmesinde öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunların incelenmesi (Ankara ili Gölbaşı ilçesi örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Gökay, M., & Özdemir, Ş. S. (2010). Görsel sanatlar (resim-iş) öğretmenlerinin motivasyonlarını etkileyen faktörler: Konya örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/55610
  • Greene, M. (1995). Releasing the imagination: Essays on education, the arts and social change. Jossey-Bass.
  • Gurr, D., Drysdale, L., & Mulford, B. (2005). Successful principal leadership: Australian case studies. Journal of Educational Administration, 43(6), 539-551. https://doi.org/10.1108/09578230510625647
  • Hallinger, P., & Murphy, J. (1985). Assessing the instructional management behavior of principals. The Elementary School Journal, 86(2), 217-247.
  • Kartopu, S. (2013). Özel eğitim okullarında görev yapan görsel sanatlar dersi öğretmenlerinin mesleki sorunları [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kırışoğlu, O. T. (1991). Sanatta eğitim: Görmek anlamak yaratmak (1. baskı). Demircioğlu Matbaacılık.
  • Kırışoğlu, O. T. (2009). Sanat kültür yaratıcılık: Görsel sanatlar ve kültür eğitimi öğretimi (1. baskı). Pegem Akademi.
  • Kırışoğlu, O. T. (2015). Sanat, kültür, yaratıcılık: Görsel sanatlar ve kültür eğitimi - öğretimi (2. baskı). Pegem Akademi.
  • Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2020). Seven strong claims about successful school leadership revisited. School Leadership & Management, 40(1), 4-22. https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077
  • Mamur, N. (2015). Resim-iş (görsel sanatlar) öğretmen eğitimi "Müze Eğitimi ve Uygulamaları" dersinde görsel kültür kuramının kullanımı. NWSA-Education Sciences, 10(1), 29-53. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.1.1C0631
  • MEB. (2018). Görsel sanatlar dersi 9,10,11 ve 12. sınıflar öğretim programı.
  • Olgun, C. K. (2008). Nitel araştırmalarda içerik analizi tekniği. Sosyoloji Notları 4-5, 66-70.
  • Özdemir, S., & Sezgin, F. (2002). Etkili okullar ve öğretim liderliği. Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2(3), 266-282.
  • Özsoy, V. (2003). Görsel sanatlar eğitimi: Resim iş eğitiminin tarihsel ve düşünsel temelleri (1. baskı). Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Özsoy, V., & Mamur, N. (2021). Öğretmen hizmet içi eğitiminde eleştirel görsel okuma yoluyla imgenin yeniden üretimi. Eğitim ve Bilim, 46(207), 355-373. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2021.9841
  • Özsoy, V., Mamur, N., Güntay, V., Saribaş, S., & Karagöz, İ. (2019). Görsel kültür kuramının ilk ve ortaokul görsel sanatlar derslerine uygulanması rehber kitap. Mim Reklam.
  • Parmaksız, İ., & Gök, A. (2018). Okul psikolojik danışmanlarının psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin karşılaştıkları güçlükler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 247-265. https://doi.org/10.21764/maeuefd.359595
  • Pashiardis, P., & Kafa, A. (2022). Successful school principals in primary and secondary education: A comprehensive review of a ten-year research project in Cyprus. Journal of Educational Administration, 60(1), 41-55. https://doi.org/10.1108/JEA-04-2021-0081
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. baskı). M. Bütün & S.B. Demir (Çev. Ed.). Pegem Akademi.
  • Serin, M. K., & Buluç, B. (2012). İlköğretim okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(3), 435-459. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10323/126581
  • Tabak, M. (2021). Okul idarecileri ve özel eğitim öğretmenlerinin Özel Eğitim Programlarının uygulanmasında idareci-öğretmen iş birliğine yönelik görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Toprak, M., Karakus, M., & Chen, J. (2023). Transformational school leadership: A systematic review of research in a centralized education system. Journal of Educational Administration, 61(5), 514-530. https://doi.org/10.1108/JEA-10-2022-0185
  • Tuzgöl Dost, M., & Keklik, M. (2012). Alanda çalışanların gözünden psikolojik danışma ve rehberlik alanının sorunları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 389-407.
  • Yavuncu, D. (2017). Sanat eğitimcilerine göre okul idarecilerinin sanat eğitimi derslerine yönelik tutumları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Yeşilyurt, L. E. (2009). İlköğretim okullarındaki ikinci kademe görsel sanatlar dersi programının işlenişinde karşılaşılan temel sorunlar [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretmen ve Öğrenci Refahı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İbrahim Tanrıverdi 0000-0002-6875-9780

Nurhayat Güneş Aytaç 0000-0001-6627-4934

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023Cilt: 12 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Tanrıverdi, İ., & Güneş Aytaç, N. (2023). Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin Okul İdarecilerinden Kaynaklı Yaşadıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(4), 984-997. https://doi.org/10.30703/cije.1267470

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551