This study aimed to develop the writing skills of a student who was studying in the third grade of primary school and had writing difficulties. The study adopted action research method, one of the qualitative research methods. The participant was a student who had writing difficulties even though she had no mental, auditory or visual health problems. In order to obtain information about the writing difficulty of the student, the researcher conducted interviews with the mother and teacher, examined the workbook and notebook, and observed the student’s writing process. From this point of view, the researcher prepared an action plan and the plan was implemented for eight weeks, six hours a week, in order to improve the student's writing skills. In order to evaluate the development of writing skills, the student wrote texts by copying and dictation before and after the implementation. The texts written by the student were evaluated with the “Multidimensional Legibility Scale and the Writing Errors Form.” In the copying and dictation texts, the number of letters written by the student in one minute and the writing speed were also determined. The study determined that the post-implementation action plan was effective in the development of writing skills. The legibility of the student's writing had increased in copying and dictation texts. Although spelling errors had decreased in the copying text, problems of adding/skipping letters and mixing letters had continued in the dictated text. The findings indicated that there was no improvement in the student's writing speed at the expected level.
Action study writing difficulties handwriting legibility writing errors writing speed
Bu araştırma ile ilkokul üçüncü sınıfta öğrenim gören ve yazma güçlüğü yaşayan bir öğrencinin yazma becerisinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden biri olan eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcısı zihinsel, işitsel veya görsel olarak sağlık sorunu olmamasına rağmen yazma güçlüğü yaşayan bir öğrencidir. Öğrencinin yazma güçlüğüne ilişkin bilgi edinebilmek amacıyla annesi ve öğretmeni ile görüşülmüş, çalışma kitabı ve defteri incelenmiş, yazma süreci gözlenmiştir. Elde edilen bilgilerden hareketle öğrencinin yazma becerisini geliştirmek amacıyla haftada altı saat olmak üzere sekiz hafta sürecek bir eylem planı hazırlanarak uygulanmıştır. Yazma becerisindeki gelişimini değerlendirebilmek amacıyla uygulama öncesi ve sonrası öğrenciye kopyalama ve dikte metinleri yazdırılmıştır. Öğrencinin yazdığı metinler “Çok Boyutlu Okunaklılık Ölçeği” ve “Yazım Hataları Formu” ile değerlendirilmiştir. Kopyalama ve dikte ettirilen metinlerde öğrencinin bir dakikada yazdığı harf sayısı ile yazma hızı da belirlenmiştir. Uygulama sonucunda eylem planının yazma becerisinin geliştirilmesinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Kopyalama ve dikte ettirilen metinlerde öğrencinin yazısındaki okunaklılık artmıştır. Kopyalama metninde yazım hataları azalmasına rağmen dikte ettirilen metinde harf ekleme/atlama ve harf karıştırma sorunları devam etmiştir. Öğrencinin yazma hızında beklenilen düzeyde bir gelişme olmadığı görülmüştür.
eylem araştırması yazma güçlüğü yazı okunaklılığı yazım hataları yazma hızı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023Cilt: 12 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2147-1606