Gamification in education is a situation that allows students to learn by doing and living cooperatively and supports learning in an enjoyable environment. In this research, it is aimed to develop a measurement tool that can evaluate the gamification self-efficacy of social studies teachers. Based on this, data were collected from 550 social studies teachers still working and divided into two. Exploratory Factor Analysis (EFA) was performed with (n = 275) half of the data, and Confirmatory Factor Analysis (CFA) was performed with the other half of the data (n = 275). First of all, as a result of EFA, a structure consisting of 21 items and 4 different factors was obtained and this structure was confirmed by CFA. The Cronbach Alpha internal consistency coefficients of the scale ≥.90 are at an excellent level. The model fit indices (χ2/sd = 2.51; p<.001; RMSEA = .07, SRMR = .04, CFI = .96, TLI = .95, NFI = .93, GFI = .87 and IFI = .96) it is within the acceptable criterion value range and it has been seen that the scale has divergent and convergent validity. As a result of the study, a valid and reliable measurement tool was obtained that measures the gamification self-efficacy of social studies teachers.
Gamification Gamification in education Self-efficiency Scale Development Social Studies Teacher
Eğitimde oyunlaştırma, öğrencilerin işbirliği içinde yaparak yaşayarak öğrenmelerine fırsat tanıyan ve öğrenmenin zevkli bir ortamda desteklenmesini sağlayan bir durumdur. Bu araştırmada, sosyal bilgiler öğretmenlerinin oyunlaştırma öz yeterliliklerini değerlendirecek bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, aktif olarak görev yapan 550 sosyal bilgiler öğretmeninden toplanan veriler iki eş parçaya bölünmüş; verilerin (n = 275) yarısıyla Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA), diğer yarısıyla (n = 275) da Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. AFA sonucunda 21 madde ve 4 farklı faktörden oluşan bir yapı elde edilmiş ve bu yapı da DFA ile doğrulanmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayıları ≥.90 mükemmel düzeyde, model uyum indekslerinin (χ2/sd = 2.51; p<.001; RMSEA = .07, SRMR = .04, CFI = .96, TLI = .95, NFI = .93, GFI = .87 ve IFI = .96) kabul edilebilir ölçüt değer aralığında ve ölçeğin ıraksak ile yakınsak geçerliliğe sahip olduğu görülmüştür. Çalışma sonucunda sosyal bilgiler öğretmenlerinin oyunlaştırma öz yeterliliklerini ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı elde edilmiştir.
Oyunlaştırma Eğitimde Oyunlaştırma Öz yeterlilik Ölçek Geliştirme Sosyal Bilgiler Öğretmeni
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023Cilt: 12 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606