The aim of this study is to examine the memories of students who prefer a verbal field at the university level about the mathematics course in the pre-university period. The study was conducted with 184 graduate students who have studied in the departments of Geography, Theology, English Language and Literature, History, and Turkish Language and Literature. In the study, qualitative descriptive research design was used and the data were analyzed by thematic analysis technique. The findings suggest that memories are shaped around peer, family, school, math lesson and teacher focus. In relation to these foci, specific factors that determine the relationship of the individual with mathematics and their effects were determined within these foci. In addition, turning points that change the individual's attitude towards mathematics have been observed. It was concluded that the individual's memories have features that determine their relationship with mathematics. Therefore, it has been argued that memories provide a useful perspective in making sense of the relationship of individuals with mathematics. In addition, it was determined that students internalized their negative experiences about mathematics by transforming them into established value judgments. It was emphasized that memories about mathematics are one of the factors that play a role in determining students' university-level fields of study, and therefore, the importance of minimizing the factors that lead to negative memories about school mathematics was emphasized.
math lesson university verbal fields negative memories positive memories
Bu çalışmanın amacı, üniversite düzeyinde sözel bir alan tercih eden öğrencilerin, temel eğitim dönemlerindeki matematik dersine ilişkin hatıraları üzerine bir inceleme yapmaktır. Çalışma, üniversite düzeyinde Coğrafya, İlahiyat, İngiliz Dili ve Edebiyatı, Tarih ve Türk Dili ve Edebiyatı bölümlerinde öğrenim gören veya görmüş olan 184 katılımcı ile yürütülmüştür. Çalışmada nitel betimsel araştırma deseni kullanılmış ve veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışmanın bulgularına göre hatıralar; akran, aile, okul, matematik dersi ve de öğretmen odakları etrafında şekillenmiştir. Bu odaklarla ilişkili olarak, bireyin matematikle ilişkisini belirleyen spesifik etmenler ve bunların bireyde bıraktığı etkiler ile çeşitli dönüm noktaları saptanmıştır. Elde edilen bulgular, hatıraların bireylerin matematik ile ilişkisini belirleyen özelliklere sahip olduğunu ve bu ilişkinin anlamlandırılmasında işlevsel bir rol oynadığına işaret etmektedir. Ayrıca, öğrencilerin matematikle ilgili olumsuz deneyimleri yerleşmiş değer yargılarına dönüştürerek içselleştirdikleri belirlenmiştir. Matematikle ilgili hatıraların, öğrencilerin üniversite düzeyindeki eğitim alanlarının belirlenmesinde rol oynayan etmenlerden birisi olduğu ve bu nedenle de temel eğitim sürecinde matematikle ilgili olumsuz hatıralara yol açacak nedenlerin en aza indirilmesinin önemi vurgulanmıştır.
matematik dersi üniversite sözel alanlar olumsuz hatıralar olumlu hatıralar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023Cilt: 12 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606