In this study, it was aimed to determine the effectiveness of the schematic organizer presented with direct instruction in teaching the subject of "states of matter", which is one of the science subjects, to students with intellectual disabilities, whether the students can continue their learning about the subject after the end of the education, and whether they can generalize to different environments and tools. Two girls and one boy attending primary school participated in the study. In the study, a multiple probe model with an inter-behavioral probe phase, which is one of the single-subject research models, was used. While the dependent variable of the study was the level of the students participating in the research, saying the solid, liquid, and gas in the subject of the states of matter correctly and placing them in the diagram; The independent variable is the schematic organizers presented with the direct instruction method. The data collected in the research were analyzed through visual analysis. The findings obtained in the study showed that the schematic organizers presented with the direct instruction method were effective in teaching the subject of "states of matter" to students with intellectual disabilities. In addition, the subjects were able to generalize the subjects they learned to different environments and tools and continued their performance on the subjects they learned one and three weeks after the teaching was completed.
Intellectual disability science teaching states of matter schematic organizer.
Bu araştırmada, zihinsel yetersizliği olan öğrencilere fen konularından biri olan “maddenin halleri” konusunun öğretiminde doğrudan öğretim ile sunulan şematik düzenleyicinin etkililiğini, öğrencilerin konu hakkındaki öğrenmelerini öğretim sona erdikten sonra da sürdürüp sürdüremediğini, farklı ortam ve araç-gereçlere genelleyebildiğini belirlemek amaçlanmıştır Araştırmaya zihinsel yetersizliği tanısı almış ilkokula devam eden iki kız, bir erkek öğrenci katılmıştır. Araştırmada tek denekli araştırma modellerinden davranışlar arası yoklama evreli çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkeni, araştırmaya katılan öğrencilerin maddenin halleri konusunun içinde yer alan katı, sıvı ve gazı doğru bir şekilde söyleyerek şemaya yerleştirme düzeyleri iken; bağımsız değişkeni ise doğrudan öğretim yöntemi ile sunulan şematik düzenleyicilerdir. Araştırmada toplanan veriler görsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular, doğrudan öğretim yöntemi ile sunulan şematik düzenleyicilerin zihinsel yetersizliği olan öğrencilere “maddenin halleri” konusunun öğretiminde etkili olduğunu göstermiştir. Ayrıca denekler edindikleri konuları farklı ortam ve araç-gereçlere genelleyebilmiş ve öğretim tamamlandıktan bir ve üç hafta sonra da edindikleri konulara ilişkin performanslarını sürdürmüşlerdir.
Zihinsel yetersizlik fen öğretimi maddenin halleri şematik düzenleyici.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023Cilt: 12 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606