Bu çalışmada altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin olasılıksal akıl yürütme düzeylerinin belirlenmesi
ve bu düzeylerin cinsiyet, sınıf düzeyi ve matematik başarısı ile ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada, toplam 286 öğrenci ile yapılandırılmış olup, betimsel tarama ve ilişkisel tarama modelleri
kullanılmıştır. Öğrencilerin olasılıksal akıl yürütme düzeylerinin belirlenmesi için araştırmacılar tarafından
geliştirilen olasılıksal akıl yürütme ölçeği kullanılmıştır. Olasılıksal akıl yürütme, örnek uzay, bir olayın
deneysel olasılığı, bir olayın teorik olasılığı, olasılık karşılaştırmaları, koşullu olasılık ve bağımsızlık olarak
adlandırılan altı anahtar kavram için ele alınmıştır. Öğrencilerin olasılıksal akıl yürütme düzeylerinin
belirlenmesinde betimsel istatistikler kullanılmıştır. Ki-kare analizi ile bu düzeyleri ile cinsiyet ve matematik
başarısı arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Analizler sonucunda öğrencilerin bir olayın teorik olasılığı
ve olasılık karşılaştırmaları kavramlarında en fazla 3. düzey akıl yürütme becerisine sahip oldukları tespit
edilmiştir. Cinsiyet değişkeni ile sadece örnek uzay arasında ilişki bulunmuştur. Sınıf düzeyi ile tüm kavramlar
arasında positif bir ilişki bulunmuştur. Matematik başarısı ile bağımsızlık ve bir olayın deneysel olasılığı
dışındaki tüm kavramlar arasında pozitif bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
matematik eğitimi ortaokul öğrencisi olasılık olasılıksal akıl yürütme.
In this study, it was aimed to determine sixth, seventh and eighth grade students’ levels of probabilistic
reasoning and to investigate these levels in relation to gender, grade level and mathematics achievement. The
study employed the descriptive survey and relational survey models with study group comprised of a total of
286 students. For determination of the students’ levels of probabilistic reasoning, the probabilistic reasoning
scale used developed by researchers. The probabilistic reasoning was examined for six key concepts called
sample space, experimental probability of an event, theoretical probability of an event, probability comparisons,
conditional probability and independence. In the determination of the students’ levels of probabilistic reasoning,
descriptive statistics were used and with Chi-square analysis, the relationships between these levels and the
variables to be determined. As a result of the analyses, it was found that the students had the most 3rd level
reasoning skills in the concepts of the theoretical probability of an event and probability comparisons. A
relationship was found between the gender variable and only the sample space. A relationship was found in all
concepts with the grade level. There was a relationship between the mathematics achievement and the concepts
except independence and the experimental probability of an event.
mathematics education middle school student probability probabilistic reasoning.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023Cilt: 12 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606