Hızlı bir gelişimin yaşandığı hayatın ilk üç yılında çocukların gelişimini etkileyen faktörlerden biri çevredir. Çocuğun en yakın çevresinde yer alan ebeveynler, çocuklar ile çok zaman geçirirler. Bu süreçte ebeveynler çocuklarının gelişim özelliklerini öğrenme ve onları bu konuda desteklemede kolay ulaşılabilir olması sebebi ile günümüz teknolojilerini kullanarak çevrimiçi kaynaklardan yararlanmaktadırlar. Çevrimiçi ebeveynlik kaynakları, küçük çocukların ebeveynleri için önemli ve faydalı çocuk gelişimi bilgileri içermektedir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, 0-36 aylık çocukların gelişimlerini desteklemeye yönelik öneriler ile ilgili çevrimiçi kaynakların incelenmesidir. Araştırma, nitel bir durum çalışması olarak tasarlanmıştır, ayrıca çevrimiçi bilgi toplama yöntemi kullanılmıştır. Ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen 66 internet sayfası çalışma materyalini oluşturmuştur. Elde edilen veriler, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) 0 - 36 Aylık Çocuklar için Eğitim Programı’nda yer alan gelişim alanları ve göstergelerinden oluşturulan kategori ve kodlara göre betimsel analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, çevrimiçi ebeveynlik kaynaklarında en fazla “Sosyal - Duygusal Gelişim” kategorisine yönelik önerilere yer verildiği, daha sonra sırası ile “Dil Gelişimi”, “Bilişsel Gelişim”, “İnce Motor Gelişim” kategorilerine yönelik önerilere yer verildiği ve en az “Kaba Motor Gelişim” kategorisine yönelik önerilere yer verildiği belirlenmiştir. “Kendisi ile oynayan kişiye eşlik etme /oyuna katılma” gelişim göstergesi ile “anlatılan öyküleri dikkatini vererek dinleme” gelişim göstergesi en fazla önerilerin verildiği göstergeler olmuştur.
0-36 aylık çocuk gelişim önerileri ebeveynlik çevrimiçi kaynaklar 0-36 ay gelişim göstergeleri
One of the factors affecting the development of children in the first three years of life is the environment. Parents in the child's closest environment spend much time with the children. In this process, parents benefit from online resources by using today's technologies because they are easily accessible in learning the developmental characteristics of their children and supporting them in this regard. Online parenting resources contain important and useful child development information for parents of young children. The aim of this study is to examine the online resources related to suggestions for supporting the development of children aged 0-36 months. The research was designed as a qualitative case study, additionally online information gathering method was used. 66 web pages, which were determined by criterion sampling method, formed the study material. The data obtained were analyzed using the descriptive analysis technique according to the categories and codes created from the development areas and indicators included in the MEB Education Program for 0-36 Months Children. As a result of the research, suggestions for the "Social - Emotional Development" category are the most in online parenting resources, and then respectively the suggestions for the "Language Development", "Cognitive Development", "Fine Motor Development" and at least "Gross Motor Development" categories were given in online parenting resources. The development indicator of “accompanying the person playing with him / participating in the game” and the “listening to the stories with his attention” have been the most frequently cited developmental indicators.
0-36 months child development proposals parenting online resources 0-36 months developmental indicators
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022Cilt: 11 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2147-1606